Vi kan jo ikke blive ved med at komme udenom det: Puerto Rico! Det har på Boardgamegeek fået karakter af over 7000 mennesker, der i gennemsnit giver det lige over 8,5 i gennemsnit. Det må vel siges, at være ret imponerende!
Puerto Rico er ikke mit favoritspil - men så absolut heller ikke det modsatte. Jeg kan godt forstå, at det har så høj en rangering som det har; det er rimelig let tilgængeligt og har samtidig en god dybde. Det er meget intuitivt og jeg finder det meget elegant i dets mekanismer. Spillet har et solidt tema, der er vel indbygget i dets mekanismer. Så alt i alt et spil, det er svært for mig ikke kun at have rosende ord til overs for.
Når Puerto Rico så alligevel ikke er mit favorit-spil og ikke ville befinde sig på min top 10 liste, hvis jeg skulle fremstille en sådan, hænger det dels sammen med, at mine spiloplevelser med det har været, at det har det har haft det med at trække lidt for langt ud og at der ikke er den ånd over det, der skal til for at det ryger ind blandt mine 9- og 10-taller. Og det handler jo langt henad vejen om personlige præferencer og ikke om spillets iboende kvaliteter...
Puerto Rico - 30/11-06
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 190 times
Det er et rigtig godt spil! Puerto Rico tilhører ellers ikke en kategori, jeg beskæftiger mig så meget med, men jeg har respekt for den balance og de valgmuligheder, man har i spillet. Jeg har givet det 8 på BGG, men tvivler på, at det kommer længere op end det - der mangler liiige det ekstra twist*, der giver mig julelys i øjnene (sådan apropos årstiden
).
*Dette må jeg evt. uddybe senere i dag...

*Dette må jeg evt. uddybe senere i dag...
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 719 times
- Been thanked: 841 times
Dine rosende ord kan jeg sagtens skrive under på. PR er på de fleste områder et fremragende spil.
Jeg har aldrig oplevet, at spillet trak i langdrag. Jeg tror vores længste spil har varet 2-2½ time, og det mener jeg godt, at spillet kan holde til.
Der er dog også elementer, der trækker ned:
1) Der er til tider for lidt interaktion mellem spillerne. Jeg kan godt lide spil, hvor man har mulighed for at genere sine modspillere
2) Der mangler jævnligt flere muligheder. I en given situation vil det ofte være åbenlyst, hvad man skal vælge at gøre; der er ikke nogen reelle alternativer.
Jeg synes, at Caylus løser begge disse problemer forbilledligt, og derfor foretrækker jeg p.t. dét frem for PR. PR er dog stadig et spil med mange spændende facetter, og det kommer ofte frem.
Jeg har aldrig oplevet, at spillet trak i langdrag. Jeg tror vores længste spil har varet 2-2½ time, og det mener jeg godt, at spillet kan holde til.
Der er dog også elementer, der trækker ned:
1) Der er til tider for lidt interaktion mellem spillerne. Jeg kan godt lide spil, hvor man har mulighed for at genere sine modspillere

2) Der mangler jævnligt flere muligheder. I en given situation vil det ofte være åbenlyst, hvad man skal vælge at gøre; der er ikke nogen reelle alternativer.
Jeg synes, at Caylus løser begge disse problemer forbilledligt, og derfor foretrækker jeg p.t. dét frem for PR. PR er dog stadig et spil med mange spændende facetter, og det kommer ofte frem.