I min præsentation af dagens spil dags dato, der er Puerto Rico, fik jeg rodet mig ud i noget snavs.
viewtopic.php?p=2891#2891
Jeg kom til at tale om et spils ånd. Og hvad i alverden er det? Jeg tror, at det for mig handler om en sammenhæng mellem tema og mekanismer og at disse så skal gå op i en højere enhed med nogle af mine præferencer for spil. Et spil som Liberté føler jeg, er et spil med ånd. Og Liberté har et stærkt tema, men er jo i bund og grund et meget abstrakt spil, så det jeg leder efter er ikke noget simulationsagtigt.
Wolfgang Kramer ville nok være mit bedste eksempel på en designer, jeg føler, der når han er bedst, formår at give ånd til sine spil. Andre spil med ånd ville for mig være Princes of Florence og El Grande fra hans hånd.
Opererer I med en lignende kategori; hvad kan I den i givet fald, hvordan beskriver I den og hvilke eksempler på spil, vil man kunne finde i den?
Beåndede spil
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Ånd og Ånd - Allan jeg tror, at du pga julen har fået kastet dig ud på 70.000 favne vand, hvor du måske har brug for troen for at blive reddet igen... (men måske er der ikke behov for det, fordi det med spil for nogle næsten er en religion, hvor ... nej ikke mere nu) ... måske skulle du tale om et spils nerve ... eller hvornår et spil ophører med at være ren abstrakt tænkning, men tværtimod "kan mærkes i kroppen" - hvis I forstår....
Nu er jeg vist også ved at rode mig ud, hvor jeg ikke kan bunde. Men kort sagt ånd, er måske ikke det bedst valgte begreb.
Og grunden til ovenstående er, at spillet (yep nu kommer det igen) Zendo, nok er det spil, jeg ville vælge ... og der kan man vist næppe tale om forhold mellem tema og mekanismer ...
Nu er jeg vist også ved at rode mig ud, hvor jeg ikke kan bunde. Men kort sagt ånd, er måske ikke det bedst valgte begreb.
Og grunden til ovenstående er, at spillet (yep nu kommer det igen) Zendo, nok er det spil, jeg ville vælge ... og der kan man vist næppe tale om forhold mellem tema og mekanismer ...
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 636 times
- Been thanked: 933 times
Tja, nu lægger jeg måske nok noget andet i åndelighed end de fleste. Til offentlighedens information har jeg på Københavns Universitet skrevet speciale om og siden undervist med udgangspunkt i en engelsk-amerikansk teoretiker, der hedder Gregory Bateson, der beskæftiger sig med åndelige systemer. Og så har åndelighed ikke noget med det religiøse begreb at gøre.
Til de meget interesserede - ikke at jeg forventer at de står i kø her
- er Gergory Batesons hovedværk Steps to an Ecology of Mind. Han har på dansk fået udgavet en rigtig god bog, der hedder Ånd og natur, der sagtens kan læses af lægmand. Sidstnævnte bog har været stærkt inspirerende for biologen Jesper Hoffmeyers meget læs-værdige bøger: En snegl på vejen og Naturen i hovedet. Så er der lidt at gå videre med, hvis man vil have afklaret mit begreb om åndelighed før næste spilleaften! 
Til de meget interesserede - ikke at jeg forventer at de står i kø her

Last edited by Frouvne on Thu Nov 30, 2006 3:25 pm, edited 1 time in total.
frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Det er klart, den fortolkning havde jeg ikke lige tænkt på.... lad os diskutere det en dag, når den religiøse højtid "julen" er overstået. Faktisk kunne det være lidt interessant at afdække, om vi tænker på den samme oplevelse eller ej, og hvis ikke, kunne man måske finde begreber for begge elementer. Faktisk er en sund begrebsafklaring aldrig af vejen, det giver lidt mere system i tankerne og veje til videre refleksion...Frouvne wrote:Tja, nu lægger jeg måske nok noget andet i åndelighed end de fleste. [....] Og så har åndelighed ikke noget med det religiøse begreb at gøre.
Måske nogle har noget at byde ind med - både oplevelser og især også gerne begreber til en begrebsnørd