Beåndede spil
Posted: Thu Nov 30, 2006 8:07 am
I min præsentation af dagens spil dags dato, der er Puerto Rico, fik jeg rodet mig ud i noget snavs.
viewtopic.php?p=2891#2891
Jeg kom til at tale om et spils ånd. Og hvad i alverden er det? Jeg tror, at det for mig handler om en sammenhæng mellem tema og mekanismer og at disse så skal gå op i en højere enhed med nogle af mine præferencer for spil. Et spil som Liberté føler jeg, er et spil med ånd. Og Liberté har et stærkt tema, men er jo i bund og grund et meget abstrakt spil, så det jeg leder efter er ikke noget simulationsagtigt.
Wolfgang Kramer ville nok være mit bedste eksempel på en designer, jeg føler, der når han er bedst, formår at give ånd til sine spil. Andre spil med ånd ville for mig være Princes of Florence og El Grande fra hans hånd.
Opererer I med en lignende kategori; hvad kan I den i givet fald, hvordan beskriver I den og hvilke eksempler på spil, vil man kunne finde i den?
viewtopic.php?p=2891#2891
Jeg kom til at tale om et spils ånd. Og hvad i alverden er det? Jeg tror, at det for mig handler om en sammenhæng mellem tema og mekanismer og at disse så skal gå op i en højere enhed med nogle af mine præferencer for spil. Et spil som Liberté føler jeg, er et spil med ånd. Og Liberté har et stærkt tema, men er jo i bund og grund et meget abstrakt spil, så det jeg leder efter er ikke noget simulationsagtigt.
Wolfgang Kramer ville nok være mit bedste eksempel på en designer, jeg føler, der når han er bedst, formår at give ånd til sine spil. Andre spil med ånd ville for mig være Princes of Florence og El Grande fra hans hånd.
Opererer I med en lignende kategori; hvad kan I den i givet fald, hvordan beskriver I den og hvilke eksempler på spil, vil man kunne finde i den?