Runebound - hvordan er det

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg

Runebound - hvordan er det

Post by frostholm »

Hejsa

Efter jeg har set at GG har fået runebound på hylderne er min interesse stegey for at anskaffe mig dette spil, men er der nogen der kan fortælle mig deres holdning til spillet.

Jeg ejer world of warcraft - the boardgame, hvordan er det evt sammelignet med dette.
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle

Post by Helvard »

Hey Michael

Jeg prøvede Runebound for et par år siden, da en fra spillegruppen (Jesper 1) købte det . Det er var OK, lidt for meget single-player og en del down-time. Men alt i alt meget hyggeligt at rejse rundt og slagte monstre. Der er dog et par equipmentkort der er helt ude i hampen (Teleport feks.) så der er løbende brug for nogle hus regler

Men så kom WoW:TBG og da en anden fra gruppen (Jesper 2) spiller det online købte han det med det samme. Selvom der er lidt de samme problemer med down-time, må jeg sige at WoW:TBG er langt, langt bedre end Runebound. Jeg synes der er gjort meget mere ud af temaet, komponenterne og selvom idéen er mere eller mindre det samme, er det meget bedre udført. Kampsystemet er f.eks rigtig fedt i WoW:TBG og Quest'ene er mere varierede. Der er også mere fokus på karakterer (ihvertfald hvad jeg husker) i form af talenter og alt det der.

Så efter Wow:TBG er i samlingen tror jeg ikke Runebound bliver spillet mere, da det har en mere 'light' fornemmelse. Jeg skal dog huske at sige at vi ikke har prøvet Runebound 2nd Edition, så jeg ved ikke om de har fået rettet op på noget af det.

I den nye udvidelse til WoW, Shadow of War, får man lige så mange kort med som i 'Grundpakken' med bl.a. 10 nye talents til hver klasse og nye quests til de blå monstre. Vi har desværre ikke fået spillet det endnu, p.g.a. eksamenhalløj :(

- Thomas

En lille sidenote...nu er der jo kommet WoW: The Trading Card Game, som vi er begyndt at spille lidt :) . Et OK spil, ligner meget Magic og alle de andre TCG, med nogle små twists.
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg tror noget af det første du skal gøre klart for dig selv - inden du køber enten det ene eller det andet - er hvad du egentlig ønsker for en spilleoplevelse.

Både Runebound og WoW:tbg er så vidt jeg ved (jeg har kun spillet Runebound selv) af typen "race-games", hvor du prøver hurtigst at nå frem til et eller andet mål.
- Nå først op på level XX så du kan slå drage YY ihjel før de andre gør det osv...

Der findes andre fantasy spil, hvor spillerne er fælles om en opgave, og skal spille som en gruppe. Det er en helt anden type spil, og hvis det er det du leder efter, skal du kigge efter nogle helt andre titler.

Endelig er der en helt tredje genre, hvor du ikke styrer en enkelt helt, men hele hære af dværge, elvere, orcer osv osv osv... Men nu nøjes vi med at fokusere på fantasy-helte-jeg-skal-smadre-monstre genren. :)
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by frostholm »

Tak for jeres tilbagemeldelser .... jeg er selv ejer af WOW- TBG og det er efter min mening alt alt alt for gaaaaaab langtrukkent et spil, hvor det nemt kan tgae op til 6+ timer at spille.

Jeg er vild med genren hvor man spiller en helt, stiger levels, skaffer items og nakker monsters ... spiller selv d&d (papir) og Everquest2 (mmorpg), så det er den genre jeg leder efter.

Det jeg først bemærkede med runebound var en spilletid på 2 timer ca, og det faldt jeg lidt for, da spil over 2 timer ofte er for kedelige efter min smag, simpelhet ikke nok action.
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Mine (forholdsvis sparsomme) erfaringer med Runebound, er at det bliver IKKE spillet på to timer. Jeg mener det første - som ganske vist også var et nu-skal-vi-lige-lære-det spil - tog næsten seks timer.

Og så afhænger det i en vis udstrækning også af erfaring med spillet. Hvis du et par gange tager en lidt for stor mundfuld af en udfordring, vil du blive sat tilbage i tabte items/gold osv...

2 timer, så skal det være udelukkende med folk der kender spillet godt i forvejen, og som har fokus på at få afviklet kampene i en fart, uden for meget "rollespil" indlagt.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Har spillet det en gang med 2 deltagere.
Vi spillede det i 3 timer, hvorpå vi stoppede. Langt, kedeligt og med meget vente tid på hinanden.
Solgte det med et samme.
Det er svært at finde et dungeonsspil, der varer under 2 timer men prøv at checke Dungeoneer ud.
http://www.boardgamegeek.com/game/16443
Har ikke fået prøvet det selv endnu men spille tiden skulle være en time.
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle

Post by Helvard »

Jeg har spillet med Runebound med 6 spillere...der var så meget downtime at man ku ha et spil Diplomacy kørende ved siden af...

Jeg har ikke opfattelse af WoW være så langtrukkent som Runebound..det fede i WoW synes jeg, er at man er flere på samme side..og at en factions actions (hey I'm a poet and didn't even know it!) kan planlægges mens den anden faction tager sin tur...hvordan lykkes det jer at komme op på 6 timer hver gang i spiller?

Men nu er der jo kommet en masse udvidelser til Runebound, er der nogen der kender nogen af dem?

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har dungeoneer: Tomb of The Liche Lord - mener jeg.
Det er ganske sjovt - man bør nok købe en udvidelse for at få en større dungeon - det føles lidt småt på en eller anden måde. Derudover har jeg haft lidt problemer med at forklare det - det er ikke helt intuitivt, og der er stort potentiale for konfrontation => onde point. Ikke noget min kone brød sig eksempelvis.

Det går helt klart nemmest med 3 spillere, over det, så kan det godt bliver lidt langtrukkent. (Det vil sige efter to timer stoppede vi, der var for megen kedetid)

Det er endvidere ret held baseret - har været ude for at vinderen havde klaret alle sine quests før de andre fik klaret en eneste.

Men ideen om at man optjener både onde og gode action point er ret sej - de gode kan man selve bruge - de onde kan ens modstandere bruge mod en.
Tobias wrote:Har spillet det en gang med 2 deltagere.
Vi spillede det i 3 timer, hvorpå vi stoppede. Langt, kedeligt og med meget vente tid på hinanden.
Solgte det med et samme.
Det er svært at finde et dungeonsspil, der varer under 2 timer men prøv at checke Dungeoneer ud.
http://www.boardgamegeek.com/game/16443
Har ikke fået prøvet det selv endnu men spille tiden skulle være en time.
Jesper Rugård Jensen
Post Reply