Alternativ til Railroad Tycoon?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 719 times
Been thanked: 841 times

Alternativ til Railroad Tycoon?

Post by Gunness »

En af mine venner vil give Railroad Tycoon til sin kæreste. Men det er jo udgået nu. Så spørgsmålet er, hvad der kommer tættest på i tema og mekanik. Jeg må tilstå, at jeg intet ved om togspil. Age of Steam er jo populært, men jeg ved ikke, hvordan det er i forhold til RT.

Jeg har desværre ikke tid til at pløje BGG igennem, så jeg udbeder mig de kyndiges råd :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Hej G.

Mit bedste bud på at finde spillet er at undersøge, om Stony har pakket sit eksemplar ud - og hvis ikke, så betale ham en fyrstelig sum for spillet!

Desværre har jeg ikke nogle helt alvorlige forslag og kommentarer til dit problem.

Helle
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Hej Helle,
hehe, ja det var da en mulighed. Stony mangler sikkert penge her op til jul ligesom alle andre ;)

- Jacob
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hej Jacob

Næh, det tror jeg såmænd ikke han gør, men han skrev fornylig, at han ville have sin samling ned på 100 spil, og lagde samtidig op til, at man skulle være velkommen til at byde på hvilket som helst af hans spil, hvorefter Jens spurgte til prisen på .... hmmm sikkert Khronos....

Så Stonys motivation er snarere pladsorienteret / ordensmaniorienteret eller talfiktion eller et eller andet .... men det må du hellere høre ham selv om :-)

Helle
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Age of Steam og Railroad Tycoon er jo lavet af samme designer og har rigtig mange ligheder. Som udgangspunkt er grundreglerne ens, men Age of Steam er nok lidt mere "hardcore" end RT. Man kan hurtige komme økonomisk på spanden i Age of Steam og spillet er i det hele taget meget analytisk og taktisk. RT er en tand mere venligt da økonomien er en lille smule anderledes bygget op. Derudover har RT nogle event kort som vendes hver runde, og som giver noget uforudsigelighed undervejs i spillet. Det er jo så op til smag og behag om denne uforudsigelighed er godt eller skidt.

Det er som nævnt mit indtryk at AoS er lidt mere hardcore end RT, men i mine øjne er det ikke nødvendigvis sjovere. RT er stort og flot og de gange jeg har spillet det har det været en fremragende oplevelse. RT er som nævnt nok også lidt mere venligt til den ikke alt for hardcore brætspiller.
En ulempe ved RT er nok, at man helst skal være 4+ for at spille (3 kan måske lige gå an), hvorimod AoS har en masse udvidelser, så det kan tilpasses til et uvilkårligt antal spillere.

Alt i alt er begge spil ganske fremragende i mine øjne, med AoS som det virkelige analytiske og taktiske spil, mens RT (som bestemt også er analytisk og taktisk ) er en smule mere familievenligt - og så er det stort, flot og imponerende at se på :wink:
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Helle husker dels rigtigt og dels forkert.

Før vi skulle til Essen, bestilte jeg et eksemplar af Railroad Tycoon. Men umiddelbart efter blev Allan og jeg enige om at tage til Essen, og så satte jeg mine ordrer på vent, og jeg har ikke fået fulgt op på det. Så jeg har ikke Railroad Tycoon.

Som Kanzler foreslår, så ville jeg i dit sted overveje Age of Steam som alternativ.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Ok, jeg siger tak for inputtet, som hermed er givet videre!
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Delling »

Hej :)

Jeg er rimeligt meget sikker på at Gamesweb i Århus har et eksemplar liggende i deres butik, giv dem et ring.

Henrik
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hej Stony

Jeg var inde på din profil for få dage siden og synes der, at jeg så et Railroad Tycoon - det var faktisk derfor at jeg foreslog det.... det andet var ikke i mine tanker.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Delling wrote:Hej :)

Jeg er rimeligt meget sikker på at Gamesweb i Århus har et eksemplar liggende i deres butik, giv dem et ring.

Henrik
Tak for tippet!
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Mit tip er så: Skynd dig - for der er flere, der for tiden leder efter det spil :D
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Games her i KBH plejer også at sælge det.. Ifølge deres hjemmeside skulle de have det..
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Tak, for informationen.

Så vil jeg henvise videre dertil. Normalt plejer jeg at henvise til Fantask, fordi de hurtigt kan skaffe det meste, men det har jeg ikke gjort med dette spil, fordi jeg faktisk ikke længere troede, at det kunne fås.

Helle
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Kanzlers bud på forskellene tror jeg giver et meget godt bud på, hvad forskellene er og at der samtidig er en masse ligheder. Så nogle spillere vil foretrække det ene, andre det andet... Når det så er sagt, så behøver Age of Steam ikke være super-analytisk.

En af de rigtig gode ting ved Age of Steam er dets mange udvidelser. Der er ikke bare tale om en ny egn, der bliver lavet et nyt kort over, da der med alle udvidelseskort samtidig er en eller flere små eller større regelændringer, der giver spillet en lille drejning, så det er et lidt andet spil. Nogle udvidelser er mere hardcore end andre og det faktum at udvidelserne er ideelle med forskelligt spillerantal gør samtidig, at hvis man ønsker et spil, der er lidt mere tilgivende overfor nye spillere kan man vælge et kort, der ville være ideelt til et højere spillerantal end man aktuelt er og dermed give sig selv og sine med-/modspillere noget mere plads at udfolde sig på og dermed nogle flere muligheder.

Selv sværger jeg til Age of Steam men mener bestemt, at man skal vide, at det godt kan være lidt barskt. Dog mener jeg, at man som udgangspunkt altid skal spille med den lille hus-regel, at man til enhver tid kan udstede gældsbeviser til den ganske ufordelagtige pris af $3. Det har flere gange reddet mig selv fra at gå konkurs... :oops:
frouvne, administrator

Image
Post Reply