Hjælp til Roborally børneregler

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Hjælp til Roborally børneregler

Post by Mikkel »

Vi har talt om at vi skal tage et spil med RR med ungerne (9 og 7) i aften.

Jeg har selv spillet det to gange før, men tænker at reglerne bliver for kompliceret.
Jeg har kigget på BBG, men synes ikke rigtig jeg kan finde en passende måde at spille det på med børn.

Nogle ideer? Jeg vil rigtig gerne have at man bruger kortene - ellers er jeg åben for ideer!
Man kunne måske nøjes med at skulle hen til to flag og ikke tre?

På forhånd tak :)
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Hjælp til Roborally børneregler

Post by Mik »

Netop at fjerne kortene er jo ellers den officielle måde at streamline spillet på.
Men hvis du gerne vil bruge kortene kan du sortere ud i dem: læs mekanismerne igennem og fjern alle dem der er for komplicerede. Jeg foretrækker selv at spille uden visse kort, som f.eks. Helikopteren og Atombomben.

Begræns Option-kortene til 1 per robot.
1 flag per plade er i forvejen min foretrukne måde.
Jeg foretrækker også at spille efter de nyeste regler - dvs. uden virtuelle robotter. I det hele taget foretrækker jeg at robotterne og fabrikken virker så "virkelighedstro" som muligt, og det er trods alt endnu ikke muligt at operere virtuelt.

Problemet bliver at inkorporere de mere komplekse mekanismer: løbebånd, pushers, stompers, olie osv. Så prøv at vælge baner som er simple, og find evt. selv på nedtonede måder at bruge de mere vanskelige ting. Lad evt. børnene selv komme med ideer.

I øvrigt er et barn på ni år 100% klar til at de fleste voksenspil (inkl. RR) hvis forældrene har opdraget dem ordentligt - spilmæssigt. Det har Consim-medlemmer bevist gang på gang. Og et barn på syv lærer hurtigt af sin ældre søskende, så de kan mere end man tror.
Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Hjælp til Roborally børneregler

Post by Mikkel »

Tak, Mik! :)
Image
Post Reply