Jeg vil lige lave en liste over det der - indtil videre - har pirket til min interesse. Dels for min egen skyld, men jeg tænker det kunne være der var andre der opdagede noget de ikke lige havde bemærket er på vej.
Jeg kan berolige eventuelle urolige læsere om at jeg absolut ikke har til hensigt at købe alle disse spil. Ikke engang halvdelen. Jeg vil holde øje med dem under og umiddelbart efter Essen, og så ender jeg nok med at bestille de 3-5 titler der ser ud til at holde - også efter at et antal spillere har haft fingre i det.
Så uden nogen særlig rækkefølge:
Exoplanets
Det er især temaet der trækker her. Designeren er et ubeskrevet blad, men tema og spilletid kombineret, sætter spillet på min radar.
504
Designeren og princippet i et antal spilmekanismer der kan kombineres på kryds og tværs, gør nok denne titel til mit eneste must-buy på listen. Der skal godt nok en skidt rating til, før jeg vil overtale mig selv til ikke som minimum at få det prøvet.
Pandemic Legacy
Og det er så det eneste der næææææsten må være et must-buy. Jeg har før overvejet om ikke jeg skulle skaffe mig Pandemic, men jeg har hver gang overtalt mig selv til at lade være. Konceptet omkring Legacy kunne meget vel blive det udslagsgivende i at jeg får taget det hjem.
Ships
Tja. Martin Wallace. Jeg har ikke læst reglerne til det, men brættet og spillets udtryk får mig til at tænke, at det meget vel kunne være en Automobiles version 2.0. Det er dermed ikke sikkert at det bliver noget jeg køber, men det er i hvert fald under observation.
Guilds of London
Designeren bag bl.a. Snowdonia er på banen med dette spil. Det er reelt set nok et af de nederst placerede spil på radaren, men jeg vil lige se hvordan det bliver modtaget. En pæn rating kombineret med ganske acceptabel spilletid, og så kunne det godt gå hent og blive noget der "kommer til" at falde ned i kurven.
Between Two Cities
Stonemaier Games. Op til syv spillere og rimelig spilletid. På radaren.
Dillvia Project
Spielworxx har det med at udgive i forholdsvis små oplag. De virker til at holde et pænt niveau for deres udgivelser, så dette bliver også et spil jeg holder et øje med i dagene efter Essen.
The Lord of the Icegarden
2nd. edition af et Kickstarter spil der udkom sidste år. Førsteudgaven lader til at være hæderligt modtaget, men som med så mange andre Kickstarter spil, er jeg lidt skeptisk mht. spillets kvaliteter. I anden udgaven kan det være de har fået luset ud i de værste Ikke-rigtigt-spiltestet fejl.
Concordia: Salsa
Udvidelse til Concordia. Heldigt at udvidelser "ikke rigtig tæller" i spilstatistikken.

Simurgh
Designeren bag bl.a. Hyperborea - et spil der er blevet pænt taget imod - er på banen igen. Temaet tiltaler mig, så det er på radaren.
Mistfall
Cooperative deckbuilding. Fantasy setting. Det er jeg nødt til at prøve. Om jeg så også er nødt til at eje det, må modtagelsen på Essen være med til at afgøre. Der er allerede begyndt at tikke ratings ind, og det ser indtil videre lovende ud.
Posthuman
Temaet trækker. Det gør spiltiden ikke. Jeg venter til der løber nogle flere ratings på.
Chaosmos
Science fiction, Adventure, Deduction, Bluffing... Spillet lyder utraditionelt nok til at det på et tidspunkt må prøves. Ratings er allerede begyndt at løbe ind, og de er hæderlige uden rigtig at imponere. Det kunne måske blive et spil der ryger i kurven, når man nu allerede er igang med en ordre, og der stadig er plads til et spil mere.
The Court of the Emperor Charles V
Økonomispil med en relativt kort spilletid. Måskeeeee...
Ars Uniersalis
Jeg blev lidt fænget af konceptet i at spillerne skal klare en række små "puzzles".
Eclipse: Shadow of the Rift
Det bliver nok noget jeg må have hjem.
Deception: Murder in Hong Kong
Relativt kort spilletid. Op til 12 spillere. Potentiel filler?
Blood Rage
Indtil videre pænt modtaget.
Terraforming Mars
FryxGames har endnu ikke formået at komme med noget der har fænget mig. Men denne gang har de fat i noget - for mig - tematisk godt.
Codenames
Et hurtigt spil fra Vlaada Chvátil. Det skal som minimum prøves.
Worthy mentions:
Spil der ret beset ikke er på MIN radar, men som jeg tænker sandsynligvis vil kunne interessere andre.
Starfighter
2-spiller spil hvor man skal finde frem til gode kortkombinationer. Det lyder som noget der kunne være sjovt at prøve, men nu har jeg ikke den bedste statistik for at få 2-spiller spil på bordet...
Watson and Holmes
Deduktionsspil. Det er nok noget jeg vil lejlighed vil prøve, men udsigten til at spillet er "uspilleligt" på et andet sprog, får mig til at tænke, at det er noget jeg er nødt til at prøve før jeg eventuelt køber.
Steam Ship Company
Mac Gerdts = Must try. Det udkommer desværre ikke endnu, men skulle være muligt at prøve på messen. Så jeg holder et vågent øje med hvordan det bliver modtaget.