Age of Steam vs Railroad Tycoon

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Age of Steam vs Railroad Tycoon

Post by Erik Mejer Hansen »

Som nævnt andet steds har jeg haft kig på Age of Steam, men kæresten og jeg endte med at købe Railroad Tycoon da det (i følge hende) virkede mindre tørt.
Det fik et par kommentarer med på vejen.

Så nu vil jeg gerne vide hvor forskellene på de to spil ligger.

Min oplevelse af Railroad Tycoon er at det er et spil med simple regler, men med masser af strategi.
Jeg vil give give min kæreste ret i at Age of Steam ser mere tørt ud. Railroad Tycoon har masser af små plast tog (og det kan man kun elske) og en spille plade der vil gøre enhver rendalist blød i knæene.

Er der nogen der har prøvet begge spil der kan forklare lidt om forskellene og lighederne? Er Railroad Tycoon bare "Age of Steam light"?
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
PandaGamer
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by PandaGamer »

Ikke for at gnide salt i såret, men Age of Steam er ved at blive genudgivet i en ny og mere strømlinet udgave:
http://www.boardgamegeek.com/thread/149202

Ydermere skulle det få sig en visual bearbejdning, så det er mere indbydende for øjet.

Jeg har ikke selv prøvet nogen af spillene, og selv om jeg flere gange har været ved at købe Age of Steam, har jeg hver gang valgt et andet (primært fordi grundspillet kræver 3+ spillere).

Age of Steam 2007-udgave er oprettet på BGG, men har ingen billeder endnu:
http://www.boardgamegeek.com/game/27833
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

PandaGamer wrote:Ikke for at gnide salt i såret, men Age of Steam er ved at blive genudgivet i en ny og mere strømlinet udgave:
http://www.boardgamegeek.com/thread/149202

Ydermere skulle det få sig en visual bearbejdning, så det er mere indbydende for øjet.

Jeg har ikke selv prøvet nogen af spillene, og selv om jeg flere gange har været ved at købe Age of Steam, har jeg hver gang valgt et andet (primært fordi grundspillet kræver 3+ spillere).

Age of Steam 2007-udgave er oprettet på BGG, men har ingen billeder endnu:
http://www.boardgamegeek.com/game/27833
Det er jo en interessant nyhed!

Jeg har ikke i første omgang kommenteret det oprindelige indlæg fra Erik Mejer Hansen, da jeg har holdt mig væk fra Railroad Tycoon... Age of Steam indeholder så mange af de elementer jeg holder mest af ved et spil, at det er oplagt. Med de mange ekspansioner er der rig mulighed for løbende at få nye oplevelser med grundspillet. Det nye Age of Steam lyder dog som noget, der kunne være noget for Erik Mejer Hansen og familie men også et køb, jeg kunne finde på at overveje mig at gøre, når jeg har set den endelige udformning. Jeg kan dog godt lide det look som Age of Steam har, men kan godt forstå, hvis det kan skræmme nogen væk. For at lokke andre spillere til, ville jeg da gerne stille op med de nye komponenter, hvis det er det, der skal til for at lokke folk til at spille med.

Om det nye Age of Steam forlyder det:
The Age of Steam Begins Anew at Mayfair Games!

Martin Wallace and Mayfair Games have joined together to create a new edition of Warfrog's acclaimed Age of Steam game! Martin has been developing a new set of rules for this instant classic, to streamline play and simplify the learning process. But fans of the original Age of Steam need not worry: all the new components will be fully compatible with the earlier version. Mayfair's new edition will include beautiful new artwork and the top-quality components you have come to expect.

Though we can't yet reveal all the details of the new edition, here are a few glimpses at what is to come:
• Simplified banking rules allow players to take loans whenever they need them.
• The income reduction system has been banished, along with bidding for turn order.
• The track-building costs have been simplified, and a new city growth system has been added.

Martin's efforts will create a new Age of Steam experience that is just as challenging as the original game, but will be more welcoming to new players. It will play faster and have less between-turn downtime, while still bringing all the excitement of building a railroad empire right to your table!
De regelændringer vil jeg umiddelbart stille mig meget skeptisk overfor. De er en del af hjertet i Age of Steam. Auktionsdelen i Age of Steam er for mig at se en essentiel del af spillet, det gældende income reduction system er med til at vanskeliggøre ethvert fremskridt og udligner i øvrigt forskellene mellem spillerne, så det er vanskeligere at distancere sig fra hinanden. I forhold til det sidste punkt (The track-building costs have been simplified, and a new city growth system has been added) kan jeg da ikke udelukke, at det kunne gøres mere elegant og så skal jeg da gerne indrømme, at jeg er blevet reddet ved flere tilfælde af anvendelsen af mere lempelige regler i.f.t. låntagning. Men det er nu også en del af spillet... så findes der varianter, man kan vælge at bruge.

Alt i alt ser jeg det som et positivt skridt, at spillet nu kommer i en ny udgave... håber blot at man vælger at inkludere såvel de nye som de gamle regler.
Last edited by Frouvne on Sun Feb 04, 2007 12:15 am, edited 1 time in total.
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Ha - som Railroad Tycoon spiller, kan jeg da genkende de regler. De står i min regelbog for RT. Så kan I lære det...

• The income reduction system has been banished, along with bidding for turn order.
• The track-building costs have been simplified, and a new city growth system has been added.
Jesper Rugård Jensen
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Jesper wrote:Ha - som Railroad Tycoon spiller, kan jeg da genkende de regler. De står i min regelbog for RT. Så kan I lære det...

Det virker lidt underligt hvis de vil bringe Age of Steam tættere på Railroad tycoon, man skulle tro det kunne betale sig at distancere sig lidt... men Railroad tycoon er selvfølgelig OOP
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Jesper wrote:Ha - som Railroad Tycoon spiller, kan jeg da genkende de regler. De står i min regelbog for RT. Så kan I lære det...

Tja, så ville jeg nok i Erik Mejer Hansens sko nok vælge at passe på den nye version af Age of Steam... hvis ikke du vil forsøge at gøre en gamer ud af din kæreste og finde et sæt af de originale Age of Steam-regler. :wink:
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes umiddelbart at de par sætninger vi endnu har set, som beskriver det nye Age of Steam, lyder rigtigt positive.

Selvfølgelig foretrækker jeg også klart RRT frem for AOS, så hvis det nye spil nærmer sig RRT i sine regler, er det et klart plus for mig.

Mht. det "gamle" AOS vs. RRT: Det kan godt være at RRT på mange måder er en slags "AOS lite", men det gør det på ingen måde til et dumt spil. Der er masser at tænke over, og den dygtigste spiller vil oftest vinde. Vi har en del virkelig hardcore brætspillere i KBK, som generelt foretrækker spil der er meget tunge og analytiske, og som også nyder RRT og foretrækker det frem for AOS.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Frouvne wrote:...hvis ikke du vil forsøge at gøre en gamer ud af din kæreste og finde et sæt af de originale Age of Steam-regler. :wink:
:lol:
Tror ikke rigtigt at hun kan blive ret meget mere gamer end hun er!
www.mejer-hansen.dk
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Har hun evt. en single søster?? :D
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Varming wrote:Har hun evt. en single søster?? :D
Det er ikke tilfældet, beklager.
:wink:
www.mejer-hansen.dk
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Mht. det "gamle" AOS vs. RRT: Det kan godt være at RRT på mange måder er en slags "AOS lite", men det gør det på ingen måde til et dumt spil. Der er masser at tænke over, og den dygtigste spiller vil oftest vinde. Vi har en del virkelig hardcore brætspillere i KBK, som generelt foretrækker spil der er meget tunge og analytiske, og som også nyder RRT og foretrækker det frem for AOS.
Jeg har oplevet noget lignende med en gruppe jeg ofte spiller med. De var meget begejstrede for RRT men efterlyste en række features (f.eks. produktion af nyt gods på de forskellige byer) så jeg købte Age of Steam der netop havde hvad spillerne efterlyste. Alligevel var der en del som trak ned i deres mening. Blandt andet income reduction, der forvirrede dem totalt og jeg måtte høre på meget piven den aften.

Da jeg senere afholdt endnu en spilleraften var der ingen af dem der ville røre AoS til trods for at vi gang på gang har spillet RRT og ikke havde nogen problemer med at forstå reglerne til AoS.

Begge spil er efter min mening rigtigt gode (og i bund og grund temmeligt ensartede), men RRT er lidt mere "pick-up-and-play" til trods for de voldsomme pladskrav.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har desværre ikke prøvet AOS, men vil meget gerne. Er bare blevet lidt irriteret over BGG AOS nazierne, der benytter enhver anledning til at nedgøre RRT, i stedet for at nyde at de har et spil, som de kan lide - og så i øvrigt holde sig væk fra RRT. Men jeg er ikke tvivl om at AOS er et udmærket spil (og det var slet ikke rettet mod nogen herinde fra).

Er der nogen der har prøvet med varianter for RRT? Enten Europa-kortet eller andre der gør det mere kompliceret/spændende.

Den del jeg synes fungerer dårligst er buddene om at starte - ofte ser det ud til at der ingen reel fordel er i at byde ind. Måske med hemmelige bud?
Rune Petersen wrote: Begge spil er efter min mening rigtigt gode (og i bund og grund temmeligt ensartede), men RRT er lidt mere "pick-up-and-play" til trods for de voldsomme pladskrav.
Jesper Rugård Jensen
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Jesper wrote: Den del jeg synes fungerer dårligst er buddene om at starte - ofte ser det ud til at der ingen reel fordel er i at byde ind. Måske med hemmelige bud?
Jeg syntes det er meget forskelligt hvordan first player bidding går.
I spillets første runde bør der vel bydes flittigt. For er man første spiller bør man også få bonus kortet for at lave spillets første goods delivery, plus at man får den mest attraktive startby.

Om der så bliver budt højt senere i spillet kommer meget an på hvor aggresivt der spilles. Railroad tycoon kan nemt blive et spil hvor hver spiller passer sig selv, men hvis man sidder i en gruppe der spiller mere aggresivt så bliver det pludseligt vigigt hvem der er først.

Men hemmelige bud lyder som en interresant (om end lidt bøvlet) varriant
www.mejer-hansen.dk
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Måske er det fordi at hver gang jeg har spillet det, så har der mindst været en ny spiller, og bliver spillet nok lidt løsere/ikke så aggreessivt. Men jeg hygget mig hver gang.
Erik Mejer Hansen wrote:
Om der så bliver budt højt senere i spillet kommer meget an på hvor aggresivt der spilles. Railroad tycoon kan nemt blive et spil hvor hver spiller passer sig selv, men hvis man sidder i en gruppe der spiller mere aggresivt så bliver det pludseligt vigigt hvem der er først.
Jesper Rugård Jensen
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

www.mejer-hansen.dk
Post Reply