Dominion opbevarings spørgsmål?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by pytman »

Hey der ude

Hvordan opbevare i jeres dominion?

So far ligger mit bare i små lynlås poser i "core set" kassen, men synes ik rigtig det fungere?

Har fundet de her BCW Card box og efter hvad jeg kan se passer det lige med sleeves på. MEN det koster ~20-25$ i porto.

Gode ideér/billeder modtages med kyshånd, også gerne noget os med 10 tommelfingre kan finde ud af ;o)

-Jesper
Image
User avatar
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 53
Joined: Wed Jan 25, 2012 4:03 pm
Location: 6950

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Hammeren »

Det klart bedste jeg har personligt har set er denne: http://boardgamegeek.com/thread/748174/ ... age-soluti , både hvad angår alt i en boks men også at det er med dividers.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Mik »

Hammeren wrote:Det klart bedste jeg har personligt har set er denne: http://boardgamegeek.com/thread/748174/ ... age-soluti , både hvad angår alt i en boks men også at det er med dividers.
Enig!

Jeg har brugt dividers lige siden jeg som den første introducerede spillet i DK som prototype. Dengang kunne kortene ligge i en lille plastkasse. Ak ja, de gode gamle dage :)

Dividerne har så været benyttede i et par kasser siden. Først i originalkassen, men efter Alchemy fandt jeg ud af at alt kunne opbevares i den lille halve æske, efter at have kopieret pappladerne (Piratskib, Island, Native Village) over på selvklæbende papir, som så blev hæftet på to blanke Dominion-kort, således at de kunne foldes:. Denne æske indeholdt alt der var udkommet, inkl. kort til 6 spillere:

Image

Siden har jeg dog været tvunget til at flytte kortene over i Prosperity-kassen, og i øjeblikket arbejder jeg på at flytte alle kortene over i en aluminiumskuffert, som så helst skulle kunne indeholde de sidste to udvidelser.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Sir William »

Hvordan får man egentlig fat i de der divideres, har også set Robert bruger dem til sit Thundersstone.

Kunne godt tænke mig lidt bedre orden på mit Dominion.
User avatar
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 53
Joined: Wed Jan 25, 2012 4:03 pm
Location: 6950

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Hammeren »

Sir William wrote:Hvordan får man egentlig fat i de der divideres, har også set Robert bruger dem til sit Thundersstone.

Kunne godt tænke mig lidt bedre orden på mit Dominion.
Du vil kunne finde mange af dem på BGG, der er mange forskellige forslag til udseende, så er det bare at downloade dem du bedst kan lide, og printe.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Robert »

Sir William wrote:Hvordan får man egentlig fat i de der divideres, har også set Robert bruger dem til sit Thundersstone.

Kunne godt tænke mig lidt bedre orden på mit Dominion.
Thunderstone kommer med dividers. Dominion gør ikke - der må du lave dem selv.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Mik »

I gamle dage var det let at købe faneblade til kartotekskort, men da ingen længere bruger kartotekskort er de desværre forsvundet fra handelen. Så nu må man lave dem selv. Det letteste er formentlig at udskrive PDF-filer fra BGG på så kraftigt karton som ens printer kan magte, og så skære dem ud.

Selv er jeg gået en lidt anden vej, da vi på biblioteket bruger plastskibe* til opbevaring af magasinsedler i reolerne.
*) Ved ikke hvorfor de kaldes "skibe", men det er den faglige betegnelse.

Plast er stiv og fleksibel og let at klippe i. Ulempen er at de er farvede (rød, blå, brun, grøn, gul). Jeg bruger de røde, da det er dem vi bruger til almindelig udlån, og derfor dem der slides mest, og med tiden knækker den lille tap af som forhinder at skibet glider helt ind imellem bøgerne, og derfor ikke kan ses. Og så bliver de jo udskiftet, så jeg hiver dem op af skraldespanden.

Jeg klipper dem til samme størrelse som et Dominion-kort med en ekstra højde på 1 cm, hvorpå jeg klæber en Avery-etiket. Avery har et gratis redigeringsprogram som gør det let at lave avancerede etiketter. Har forsøgt flere muligheder igennem årene, men har fundet ud af at jeg aldrig bruger den megen information. Jeg foretrækker at have A4-lister som inddeler kortene i emnegrupper, så de kort jeg bruger indeholder blot titlen på kortene med en farvekode: Attack-kort er røde, Reaction-kort blå, resten sorte. Baggrunden er hvid for normale Action-kort, gul for penge, grøn for point, og naturligvis dobbeltfarvede for kort med flere farver.

Lette at fremstille og lette at bruge når man spiller.
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by pytman »

Jeg takker for forslagene, må se om jeg kan finde en holdbar løsning..
Image
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by shh »

Hej

Her er et par billeder fra da jeg lavede adskillelses kortene til mit spil.

http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0677.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0679.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0734.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0735.JPG

Jeg lavede to skabeloner i word og lavede så en liste med navne i excel. En hvor navnet står i venstre side og en hvor navnet står i højre side. Derefter klarede brevfletning sammensætningen.

De er udskrevet på fotopapir, der kunne lige være to stks. på et 10x15 papir.

Jeg har dog lavet en lille fejl.

Det er meningen at kortene skal stå opdelt efter farve. (Grøn, orange gul, blå).
Samtidig skal hver enkelt farve stå i alfabetisk orden. Dette opnåede jeg ved at sortere excel listen alfabetisk inden brevfletning.
Da mine skabaloner jo af lavet således at kortene ville stå med navnene skiftevis højre- og venstreorienteret, skulle jeg have skrevet kort ud til samtlige kort. Dette gjorde jeg ikke, jeg lavede kun til de kort jeg har. (Mangler hinterlands og alcamy).

Dette har resulteret i at næste gang jeg får en ny udvidelse skal det hele skrives ud igen for at sikre at kortene fortsat står skiftevis med navn højre og venstre.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Helle »

shh wrote:Hej

Her er et par billeder fra da jeg lavede adskillelses kortene til mit spil.

http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0677.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0679.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0734.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0735.JPG

Jeg lavede to skabeloner i word og lavede så en liste med navne i excel. En hvor navnet står i venstre side og en hvor navnet står i højre side. Derefter klarede brevfletning sammensætningen.

De er udskrevet på fotopapir, der kunne lige være to stks. på et 10x15 papir.

Jeg har dog lavet en lille fejl.

Det er meningen at kortene skal stå opdelt efter farve. (Grøn, orange gul, blå).
Samtidig skal hver enkelt farve stå i alfabetisk orden. Dette opnåede jeg ved at sortere excel listen alfabetisk inden brevfletning.
Da mine skabaloner jo af lavet således at kortene ville stå med navnene skiftevis højre- og venstreorienteret, skulle jeg have skrevet kort ud til samtlige kort. Dette gjorde jeg ikke, jeg lavede kun til de kort jeg har. (Mangler hinterlands og alcamy).

Dette har resulteret i at næste gang jeg får en ny udvidelse skal det hele skrives ud igen for at sikre at kortene fortsat står skiftevis med navn højre og venstre.
WOW - det er sådan jeg vil have mine Dominion kort.... Det kunne være så tjekket ... og så ville jeg spare .... lad mig se .... pladsen fra 3-4 store æsker + nogle mindre. Dem ville min mand dog sikkert hurtigt fylde med nye spil - men alligevel. Sejt!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Mik »

Helle wrote: WOW - det er sådan jeg vil have mine Dominion kort.... Det kunne være så tjekket ...
Der bliver jo brugt at mængde overflødigt blæk/toner på noget som stort set ingen ser - kortene dækker jo for illustrationen, bortset fra den ganske korte tid hvor de tages op/sættes ned igen. Rent energi frås.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Helle »

Mik wrote:
Helle wrote: WOW - det er sådan jeg vil have mine Dominion kort.... Det kunne være så tjekket ...
Der bliver jo brugt at mængde overflødigt blæk/toner på noget som stort set ingen ser - kortene dækker jo for illustrationen, bortset fra den ganske korte tid hvor de tages op/sættes ned igen. Rent energi frås.
Det var nu også mest det fede ved at se, at kortene stod pænt og nydeligt - skiftevis faner + pæn skift. Men det er da klart, at det sælger godt til indtrykket, når man lige ser det - at der er illustrationer.
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by denmyos »

hvis du giver mig målene og hvad tekst du vil ha på, kan jeg måske lave noget fancy noget til dig i Photoshop, hvis jeg får tid.?
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by Sir William »

denmyos wrote:hvis du giver mig målene og hvad tekst du vil ha på, kan jeg måske lave noget fancy noget til dig i Photoshop, hvis jeg får tid.?
Gælder det tilbud også os andre?? :wink:
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Dominion opbevarings spørgsmål?

Post by pytman »

denmyos wrote:hvis du giver mig målene og hvad tekst du vil ha på, kan jeg måske lave noget fancy noget til dig i Photoshop, hvis jeg får tid.?
Ved ik hvordan det fungere på det metalisk papir/karton jeg har købt :P
Image
Post Reply