Mit kæreste eje ....?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Mit kæreste eje ....?

Post by Helle »

Når vi nu har set alt det som der er på hylderne rundt omkring - som ikke er spillet - og når man så lægger det til alt det, der står rundt omkring som ER spillet - så må der næsten blandt alle disse spil gemme sig nogle særlige "hjertebørn" - kuriositeter eller sjældne spil... spil med en helt særlig historie, signerede eksemplarer eller lignende....

Mon der er nogle der har noget at fortælle?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Post by Andrea »

Hm... Da jeg for nogle måneder siden begyndte at læse på BGG, så begik jeg den fejl at småforelske mig i flere spil, som var 'out of print'. Et af disse, City of Chaos, var åbenbart helt umuligt at få fat i, men jeg ville da lige prøve at søge efter det på Ebay... og sørme om det ikke dukkede op i første forsøg, så det købte jeg.

Vi har ikke fået prøvet det endnu, og det er sandsynligvis ikke et spil, som jeg kommer til at spille mange gange (har på fornemmelsen, at det bliver meget det samme, når man har spillet det nogle gange), men jeg synes, det har nogle spændende mekanismer (og så elsker jeg uhygge ;)).
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Jeg har en del kære små. Kærest for mig er nok Republic of Rome. I 1998 begyndte jeg at studere oldtidskundskab som sidefag. En af mine studiekamerater havde lige købt spillet for 400 kr. i Comix i Odense og søgte efter nogen at spille med. Vi var to der meldte os. Vi fattede næsten intet i starten og spillede helt hen i vejret. Reglerne skulle læses et utal af gange før vi bare nogenlunde havde styr på spillet. Men vi blev ved alligevel og fik efterhånden også lokket venner og familie med til et par spil. Den bedre 2/3 af vores triumvirat (de to andre!) blev efterhånden færdige med at studere og vores møder blev indskrænket til ca. 1 gang om året. Det er jo alt for lidt RoR-spil for en inkarneret fan som mig. I begyndelsen af 2003 var det ved at blive for meget for mig, så jeg gik ind i Dragon's Lair i Odense og spurgte om de ikke kunne skaffe et eksemplar til mig. Joda, de havde et liggende i Kbh, som de kunne få over til mig til en pris af 450 kr. Jeg bandede over, hvor dyrt det var, og fortalte at min kamerat havde fået spillet billigere. Men ok, jeg måtte bide i det sure æble. Efterfølgende har jeg på boardgamegeek.com kunnet læse mig til, at jeg har været heldig i at kunne få fat i et nyt eksemplar så "billigt".

Titan er et andet spil som jeg har meget kært, selv om jeg kun har spillet et enkelt spil. I sommer skulle jeg i min lejlighed holde brætspilweekend for drengene uden kone og børn og den slags. Jeg satsede på, at vi kunne være ca. 12 stykker. Stole havde jeg nok af, men det kneb med borde. Så jeg løb på loppetorv og i genbrugsbutikker for at finde borde, der også havde den rigtigige størrelse til at man fx kunne spille Conquest of the Empire (pokkers stort bræt, synes jeg). Da jeg skulle hente et bord ude på lageret i en genbrugsforretning, skimmede jeg selvfølgelig lige hvad de havde af spil. Og vupti, der så jeg Titan, som jeg købte uden at bese for den beskedne sum af 10 kr. Så jeg fik både spillebord og et supergodt spil til mit spiltræf.
Danny Rasmussen
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Zelotypia wrote:...der så jeg Titan, som jeg købte uden at bese for den beskedne sum af 10 kr.
10 kr. !?!?!? :shock: Fa'me et nice køb - uanset stand.

Ja mit kæreste eje er et eksemplar af Ave Caesar - Ravensburger ed. Jeg har spillet det hvert år i stort antal på Viking-con siden en gang i 90-erne. De, der har været der vil sikkert kende mig som en af den hårde Ave Caesar-kerne, der gerne spiller en 50-60 spil i løbet af con'en. Så da jeg her gennem forumet fik fat i et eksemplar var der julelys i øjnene. Nu kan min spilgruppe også lære dette fortrinlige spil at kende!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Siden sidst - så har jeg tænkt lidt over, om jeg egentlig selv har nogle af de små kære, som der vist var en der kaldte det.

Mystery of the Abbey er et af de spil, som jeg måtte have. Temaet - mordet, der skal løses og så forbindelsen til Rosens Navn har gjort det til noget særligt for mig at ønske. Samtidig var det sikkert også det første spil, som jeg selv valgte, købte og endda for penge, der liiiige måtte lægges til side. Derfor har det en særlig plads på min hylde - omend jeg ikke har været så begejstret for spillet. For ganske nylig fik jeg dog prøvet det igen, og denne gang udviste spillet - takket være et par smarte spillere - langt mere karakterstyrke af den slags jeg havde ønsket.

Tricket var ikke kun at henvise til en hemmeligt byttet munk en gang, men simpelthen basere stort set alle fremtidige spørgsmål til denne modspiller på dette kort ved at spørge til "en munk fra en anden orden, som har den samme rang, men som ikke har det samme forhold omkring hætten, som vores munk har - har du set ham?" Ingen andre anede, hvad der foregik, men samtidig fik spillerne deres oplysninger + alt hvad man vidste blev ikke slettet af, at kortene cirkulerede... Derfor vandt spillet helt klart, og jeg har fået klart lyst til at spille spillet snart igen :D

Men udover dette spil, så har jeg også Meisterdiebe, som jeg også måtte have. Et dejligt udskåret træskrin med små skuffer og diamanter, rubiner og safirer til at ligge i skufferne ... det er et lille kunststykke, som jeg derfor ikke kunne modstå - men der er ikke noget særligt ved det - det kan købes og er hverken sjældent eller noget andet.

Det sidste som jeg er blevet begavet med siden sidst er mr.Jack signeret af tegneren - Sherlock beder mig personligt om at hjælpe med at fange Jack the Ripper - og spillet som er hjembragt af min mand fra hans første Essen messe vil sikkert både på grund af dette, samt signaturen og temaet (jeg mener, hvem drømte ikke om at blive Sherloch Holmes som barn?) have en fast plads på min hylde resten af livet :D

Så tror jeg heller ikke, at jeg har mere, som falder under de kære små - selvom de altså ikke hører til sjældenhederne, så kan de jo egentlig godt høre til blandt de spil, der har en særlig og begrundet fast plads på hylden.
Post Reply