![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har denne gang valgt at sætte fokus på spil, som på den ene eller anden måde inkluderer og introducerer evnen til at tælle og regne. De fleste spil, som her præsenteres, er for de yngste spillere. Et enkelt af spillene er også for de voksne, hvor der ikke skal soves i timen. De spil, som vi har valgt at præsentere er: Legepladsen, 1+9=10, Pixeline på pletten, Regnekongen, Calcory, Bucket King og Magimixer.![]() Legepladsen er et spil med legoklodser, hvor spillerne trækker kort, som viser hvor langt, der må rykkes. Spillet kan spilles på tre forskellige måder afhængig af alder og om hensigten er at lege med at kunne tælle, lægge sammen eller trække fra. Selvom spillet kan spilles på tre forskellige måder, er spillet primært rettet mod førskolebørn og måske også til børn, der går i de første klasser. For ældre børn er der langt mere spændende spil, som også på forskellig vis inkluderer de forskellige regnearter. Legepladsen introducerer nogle grundlæggende spilleelementer, nemlig at skiftes til at have tur, at rykke, at trække kort, at vente en omgang og at få en ekstra tur. 1 + 9 = 10: Peddersen og Findus regnespil (Fra 3 år) Dette spil med motiver fra Sven Nordquists geniale historier om Peddersen og Findus er et regnespil for de mindste børn. Spillet kan spilles af mellem 2 og 4 spillere. Spillet går ud på at kunne regne til 10. Spillet består af en stak kort med tal på. Kortene lægges i en stak midt på bordet og spillerne skiftes til at tage et kort. Når en spiller har kort, der kan summe til præcis 10 lægges disse kort ned på bordet. Når der ikke er flere kort tilbage tælles der points. Man får et point for hvert kort på bordet, og et minuspoint for hvert kort man har på hånden. Vinderen er den spiller, som har flest points. Det foreslås, at man spiller flere spil og lægger pointene i hvert af spillene sammen for at finde den endelige vinder. Antallet af kort med de forskellige numre er naturligvis ikke ens. Der er flere af de små kort og færre af de store kort. Hvis man er interesseret i at prøve spillet kan man prøve at spille med to sæt spillekort. Da kortene er blandet og trækkes op, gør det ikke så meget for et prøvespil om bagsiden ikke er ens. Det er naturligvis ikke det samme som at nyde Sven Nordquists figurer. ![]() Fordelingen af kort: 1 og 4 = 6 stk., 2 og 3 = 7 stk., 5 og 6 = 5 stk., 7 og 8 = 4 stk. og 9 = 3 stk. ![]() Pixeline på pletten er et regnespil for børn fra 4 år. Spillet tager ca. 15 minutter at spille og kan spilles af mellem 2 og 4 spillere. Spillet er udgivet af Tactic. Hver spiller styrer en Pixeline-brik rundt på spillepladen. Når spillet begynder står spillerne på hver deres felt. Hver spiller får 5 runde brikker med regndråber på. Det gælder for spillerne om at komme af med deres runde brikker. Den spiller, som først kommer af med deres brikker, har vundet spillet. Spillerne skiftes til at slå med terningen. Dernæst rykker spilleren sin brik, det antal øjne, som terningen viste i pilens retning (på spillebrættet). Hvis spilleren lander på et tomt felt skal spilleren trække en rund brik. Hvis spilleren derimod lander på et felt med en anden Pixeline figur, så står spilleren i læg for regnvejr og skal ikke trække en rund brik. Når en spiller har rykket og trukket op, så skal drejeskiven drejes. Drejeskiven viser, hvor mange regndråber spilleren kan komme af med. Spilleren må nu aflevere præcis så mange regndråber, som blev vist på drejeskiven. Hvis spilleren drejede hen på 5 regndråber, må spilleren eksempelvis aflevere to runde brikker med henholdsvis 2 og 3 regndråber. Det betyder, at spilleren skal regne sig frem til en kombination af de runde brikker, som giver det antal regndråber, som drejeskiven har vist. ![]() ![]() Regnekongen er et regnespil for børn mellem 6 og 10 år. Der er 7 forskellige varianter af spillet, som alle handler om tal og om at skærpe barnets opmærksomhed overfor tallenes verden. Spillet består af en række opgavekort og en række løsningskort. I alle kortene er der huller. Når barnet har løst en regneopgave kan løsningen kontrolleren med regnekongen. Regnekongen er en figur med en bestemt afstand mellem de to ben, og hvis de to kort, som barnet har lagt ved siden af hinanden passer sammen, så passer afstanden mellem regnekongens ben til afstanden mellem hullerne i de to kort! Det er således et spil, hvor resultatet kan kontrolleres af barnet selv. De enkelte varianter af spillet er meget forskellige, og den måde, som er beskrevet ovenfor, hvor barnet sidder alene og regner, er blot en måde at spille på. En anden spillevariant går eksempelvis ud på, at opgavekort og løsningskort ligger parret på bordet. Mens de øvrige spillere lukker øjnene, skal en spiller bytte rundt på 3 kort, så parrene bliver forkerte. Nu gælder det om for spillerne at finde de forkerte par. Spillerne skiftes til at bytte rundt på kortene. Det gælder om at være den spiller, som først har fundet 5 fejl. Da begge sæt kort har to sider (en svær og en lidt lettere) kan niveauet tilpasses efterhånden, som børnene bliver mere øvede. Hvis du vil læse mere om dette spil – og læse om alle spillevarianterne, så læs den fulde spillebeskrivelse på siden. Med til spillet hører engelske regler. Spillet kan spilles på baggrund af beskrivelsen her på siden, hvor de alle de 7 varianter er beskrevet (en enkelt undervariant er udeladt, alle andre regler og forslag er medtaget i beskrivelsen). Spillet er udgivet af Haba og er designet af Jutta Neundorfer og illustreret af Anja Wrede. ![]() Calcory er et kombineret regne- og huskespil. Spillet kan spilles af 2-4 spillere, men er ifølge designerne bedst med enten 2 eller 4. Spillet går ud på at samle flest kort ved at vende kort fra bordet, som tilsammen giver summen 13. Kortsættet består af kort i fem forskellige farver og har værdierne fra 0-9. De 60 kort i spillet lægges ud i en firkant med 6 * 10 kort. Spillerne har tur på skift. Den første spiller vender kort og lægger summen sammen efterhånden. Det gælder om at summen ikke overstiger 13, men kommer så tæt på 13 som muligt. Når en spiller får en sum højere end 13 vendes alle kortene tilbage. Hvis en spiller får præcis 13, så tager spilleren alle kortene hjem til sin bunke på nær ét, som lægges tilbage på bordet på en selvvalgt plads. En spiller må imidlertid gerne stoppe før spilleren har fået summen 13. Så lægger spilleren en markør (Spillerne har markører i forskellige farver) på de vendte kort, som beholder forsiden opad. Den næste spiller i rækken skal nu få en sum, som er højere end den der allerede er vendt, men som stadig er mindre end 13. Spilleren må ikke bruge de allerede vendte kort i sit regnestykke. Lykkes det spilleren at komme højere end den forrige, men under 13, så får han lov til at sætte sine markører på de kort han har vendt, og den første spiller, som udfordrede får sine markører tilbage og kortene vendes. Hvis det derimod ikke lykkes, så er det den næste spillers tur til at forsøge at lave en sum, som er tættere på 13. Hvis en spillers markører ligger på kortene (det vil sige, at ingen har kunnet lave en bedre sum tættere på 13), når turen når hen til spilleren, så har spilleren vundet disse kort. Kortene samles sammen og lægges i spillerens bunke på nær det ene, som returneres til bordet. Calcory er en af de 6 varianter af spillet Mü and More (eller i den tyske version Mü und Mehr). Spillet er designet af Frank Nestel og Doris Matthäus. Spillet indeholder ikke tekst på kortene, så kan man printe reglerne ud fra nettet, så er der ingen forskel på den engelske og tyske version. ![]() Bucket King er designet af Stefan Dorra og illustreret af Susanne Reichardt. Spillet kan spilles af mellem 3 og 6 spillere og varer mellem 20 og 40 minutter at spille. Spillet består at et sæt kort fordelt på 5 farver med tallene 2-8 og en masse spande i 5 farver svarende til kortenes farver. I Bucket King får hver spiller 15 spande (lavet i tyk pap) fordelt på 5 farver. Af disse spande laves en pyramide. Hver spiller får 12 kort på hånden. Spillerne skal nu efter tur lægge kort ned indtil en spiller ikke kan lægge ned og må sige pas. Den spiller som begynder vælger, hvilken farve der skal smides kort ned i. Alle skal i hele runden spille den samme farve. En spiller skal smide et kort, således at spilleren på bordet foran sig, tilsammen har et højere antal point i den pågældende farve end den forrige spiller. Eksempel: Hvis spiller A smider en rød 3’er skal spiller B smide mindst en rød 4’er. Spiller B smider en rød 6’er. Spiller C har ikke noget højere, men kan så vælge at smide en rød 5’er + en rød 2’er, hvilket til sammen giver 7. Spillerne skal således lægge tallene sammen, for at finde ud af, hvad der kan lægges ned. Man må således godt smide to kort ad gangen. Hver gang man har smidt kort ned tager man ET kort og kun et kort op. Det betyder, at hver gang man smider flere kort ned, får man færre kort på hånden og dermed også færre muligheder. Når en spiller ikke kan lægge ned, skal spilleren fjerne en spand i den farve, som han ikke kan lægge. Spande skal fjernes oppe fra, og er en spand ikke umiddelbart tilgængelig … ja, så vælter alle de spande, der står ovenpå, indtil man kan fjerne den nødvendige spand. Det gælder om at holde længst muligt på sine spande!! Den fulde beskrivelse findes under spillebeskrivelse her på siden. ![]() Magimixeren er et genialt og meget enkelt lille regnespil. Det er firmaet GONGE, som har lavet spillet. Spillet består af 7 terninger, som sidder fast i en blomsterformet plasticramme. Terningen i midten er sort og har tallene 10-20-30-40-50 og 60. Der sidder 6 terninger rundt om midten. Heraf er den ene terning sort – og de øvrige 5 en anden farve. På billedet er terningerne forskelligfarvede, i andre udgaver er de hvide. Man ruller plasticblomsten i hænderne og ligger den derefter på bordet. Tallene på de to sorte terninger lægges sammen. Eksempelvis 30 og 6 = 36. Spillet går nu ud på, at spillerne ved hjælp af addition, subtraktion, multiplikation og division skal få tallene på de øvrige 5 terninger tilsammen til at give 35. Der må bruges parenteser og de forskellige regnearter må bruges i den rækkefølge, som man vil. Hvis de 5 øvrige tal eksempelvis viser tallene 4-4-2-2- og 6, så kan man komme frem til 35 på flere måder. Her er et par eksempler: (4+6 = 10) * 4 = 40 – 2 = 38 – 2 = 36 4*4 = 16 * 2 = 32 – 2 = 30 + 6 = 36 Hvis man desuden tillader brug af kvadratrødder, så får man desuden denne mulighed: 24 = 16 + ((6+4 = 10)*2) Man kan lave reglerne om, så det passer til det behov, man selv har. Skal spillet introduceres til lidt yngre børn kan man eksempelvis aftale at man kun må lægge sammen og trække fra, og at man ruller igen, hvis tallet er over 20. Man kan også lave en regel, der hedder, at de to sorte terninger skal trækkes fra hinanden. Det ville betyde, at man kunne få helt andre tal, eksempelvis 37, 38 og 39. En anden regel kunne være, at man skulle have mindst to løsninger for at vinde, eller at man skulle have en løsning, hvor både de sorte terninger blev trukket fra hinanden og en hvor de blev lagt sammen. ![]() Har du fået mod på og lyst til at spille dette spil? Du kan hurtigt prøve det, selvom du ikke har en terning med 10-60. Hvis du har 5 terninger i hvid, en sort og en rød, kan du lade den røde tælle for tierne og den sorte for enerne. En rød 5’er og en sort 3’er ville således blive 53. Det er naturligvis ikke helt det samme, som at have den rigtige blomst, der kan bruges overalt i tog, i bil og i frikvarteret … men det er sjovt alligevel! I spillebutikker, som sælger terninger, kan du også købe terninger med 10 sider. Hvis du bruger disse terninger til at lave måltallet med, så kan du lave alle tal mellem 11 og 99. |
![]() |
![]() |
Spilbeskrivelser:![]() Caesar & Cleopatra ![]() Coloretto ![]() Clans ![]() Cheeky Badger ![]() Lord of the Rings: The Confrontation ![]() Ursuppe ![]() Mystery of the Abbey ![]() Wallenstein ![]() Hansa ![]() The Bucket King ![]() Ballon Cup |
![]() |