Temaer der er for lidt af

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Temaer der er for lidt af

Post by Stony »

Jeg har et par steder stødt på udsagn om at brætspilmarkedet er oversvømmet med fantasy-spil. Okay. Men hvilke temaer bør man så fokusere på? Er der ligefrem temaer der burde have markant mere fokus? Personligt så jeg gerne et godt brætspil bygget over Romance of the Three Kingdoms. Andre brændende ønsker?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Temaer der er for lidt af

Post by Andrea »

Stony wrote:Jeg har et par steder stødt på udsagn om at brætspilmarkedet er oversvømmet med fantasy-spil. Okay. Men hvilke temaer bør man så fokusere på? Er der ligefrem temaer der burde have markant mere fokus? Personligt så jeg gerne et godt brætspil bygget over Romance of the Three Kingdoms. Andre brændende ønsker?
Det kommer jo lidt an på til hvilke typer af spil. Men generelt kan jeg godt tænke mig at se flere spil med følgende temaer:
  • Agenter/specialstyrker (kan f.eks. bruges som tema-erstatning for mange fantasy-spil, hvor det primært går ud på at rende rundt i en gruppe og løse en mission)
    Steampunk
    Fremtid/sci-fi (uden at det nødvendigvis behøver at være med rumskibe)
    Mafia (det tema fortjener et spil, der faktisk er godt...)
... og så er jeg ved at være lidt træt af spil, hvor man skal bygge noget. Hvad med et spil, hvor man skal ødelægge noget? (og nej, Klodsmajor er ikke svaret ;))
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Andrea wrote:Steampunk
Hvad f****n er Steampunk? (Jeg har aldrig hørt om det)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Andrea wrote:Steampunk
Hvad f****n er Steampunk? (Jeg har aldrig hørt om det)
Hmm..., noget kunne tyde på, at temaet ikke er taget endnu!

Jeg aaaaner heller ikke, hvad det er!!!!
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Stony wrote: Hvad f****n er Steampunk? (Jeg har aldrig hørt om det)
Wikipedia er din ven ;)

Jeg kan også præcisere det og sige "viktoriansk steampunk i stil med The League of Extraordinary Gentlemen".
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Udover Sterling og Gibson, så kan man også eksempelvis læse Robert Rankin, som nok er en smule mere ... alternativ ....

Se http://www.infinityplus.co.uk/nonfiction/chiswick.htm eller "Hollow Chokolate Bunnies of the Apocalypse"
Andrea wrote:
Stony wrote: Hvad f****n er Steampunk? (Jeg har aldrig hørt om det)
Wikipedia er din ven ;)

Jeg kan også præcisere det og sige "viktoriansk steampunk i stil med The League of Extraordinary Gentlemen".
Jesper Rugård Jensen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Så er jeg faldet over et spil, der på spillets officielle side beskrives som et steampunk game: Wolsung. Læs mere her.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

GDW (Game Designers Workshop - ikke at forveksle med Games Workshop!) udgav også en gang i firserne et Steampunk spil, Sky Galleons of Mars som jeg kan huske jeg syntes så cool ud. Fik desværre aldrig taget mig sammen til at købe et eksemplar. :)

Man kan i øvrigt også søge på tagget "steampunk" på BGG:

http://www.boardgamegeek.com/tag/steampunk
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Steampunk som term dukker op i beskrivelsen af flere spil for tiden: Mecanisburgo og Planet Steam. Og det ser umiddelbart ud som om, at det er spil, det er værd at holde øje med! Temaet må derfor nok siges at være taget i brug - men det var rigtigt spottet, at der var et potentiale der!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Steampunk som term dukker op i beskrivelsen af flere spil for tiden: Mecanisburgo og Planet Steam. Og det ser umiddelbart ud som om, at det er spil, det er værd at holde øje med! Temaet må derfor nok siges at være taget i brug - men det var rigtigt spottet, at der var et potentiale der!
Har i øvrigt også set begrebet anvendt i forbindelse med et par nyere titler fra FFG: Android og Red November... om det så er velvalgt i disse sammenhænge ved jeg simpelthen ikke nok om genren til at kunne sige noget om.
frouvne, administrator

Image
Post Reply