Hvad har du spillet i dag? Oktober 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2008

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Efter at have prøvet The Gathering Storm overlod jeg min plads til en anden, og spillede i stedet et 3-personers Pandemic. Som sædvanlig (dristes jeg næsten til at sige) vandt vi spillet. Sygdommene var aldrig rigtig truende, men vi var dog under tidspres, så det var først i sidst mulige tur - umiddelbart inden decket løb tør for kort - at vi fik kureret den sidste sygdom. Puha!
Altså, hvorfor er det, at det så aldrig lykkes mig at vinde????
Hvormange sygdomskort spiller I med ... er I bare for gode til at koordinere eller hur?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:
Jens_Hoppe wrote:
Efter at have prøvet The Gathering Storm overlod jeg min plads til en anden, og spillede i stedet et 3-personers Pandemic. Som sædvanlig (dristes jeg næsten til at sige) vandt vi spillet. Sygdommene var aldrig rigtig truende, men vi var dog under tidspres, så det var først i sidst mulige tur - umiddelbart inden decket løb tør for kort - at vi fik kureret den sidste sygdom. Puha!
Altså, hvorfor er det, at det så aldrig lykkes mig at vinde????
Hvormange sygdomskort spiller I med ... er I bare for gode til at koordinere eller hur?
Jep, vi er uber-koordinatorer! ;)

Vi spillede det almindelige spil med 5 epidemier. Rollerne var scientist, researcher og medic (gode, gamle medic ;)). Som sagt var det tæt på at vi ikke vandt, og husk desuden at spillet er nemmere, jo færre spillere man er. Har du spillet det med mere end 3, måske?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Det var i dag et stærkt decimeret felt, der mødte frem til spilaften. Det gav mulighed for at få et par to-spillers spil i brug. Indledningsvis var det Manoeuvre vi kastede os over. Spillet er et meget abstrakt krigsspil. Om det er godt eller skidt er jeg endnu ikke overbevist om. Spillet vil givetvis vinde meget ved, at man ved, hvilke kort der indgår i ens eget sæt såvel som modstanderens. Jeg er stadig meget frisk til at prøve det igen, men kan dog ikke med hånden på hjertet melde, at jeg blev imponeret over det.

Så kom Dreamblade på bordet og det vel at mærke endnu en gang uden at der blev spillet med alle specialfunktionerne. De skal snart i brug og der er ingen tvivl om, at spille vil vinde gevaldigt ved det. Jeg er stadig overordentlig positiv stemt og håber, at jeg kan få spillet det rigtig mange gange, hvilket man givetvis skal, hvis man skal have fuldt udbytte af det.

Endelig kom Ra på bordet. Jeg har spillet det et par gange og har haft en halvdårlig smag i munden kombineret med en fornemmelse af, at det selvfølgelig må være meget bedre, end hvad jeg har oplevet. I dag var oplevelsen en smule mere positiv og det er givetvis et af de Knizia-spil, der vil blive i samlingen.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

to gange Dungeons and Dragons miniatures blev det til i går aftes.

Spillet er stadig (efter tre gennemspil :) ) interessant, og det er værd at bemærke at spillet har netop det element jeg ofte søger i "constructibles".. nemlig at man laver sin hær forud, udfra en strategi, og når spillet går igang, så viser det sig ofte at den taktiske implementering skal være meget dynamisk for at kunne fungere. Det er altså ikke en "default win", bare fordi man har de største monstre eller de hurtigste bueskytter. Der er næsten altid et svar på hvad modstanderen disker op med, forudsat at man bruger sine enheder optimalt.

Således vandt jeg første spil, selvom halvdelen af min hær blev dræbt i de første to ture, men det lykkedes ikke min højtærede modstander at dæmme op for det store monster der fik frit slag mens kanonføden blev slagtet.

Ligeledes tabte jeg spil to, fordi Tobias var istand til at erobre et punkt som gav ham 10 victory points pr. tur, og holde det i de fem ture det tog mig at få frigjort min sidste enhed til at komme hen og generobre feltet.
Således var begge spil meget tætte, og det var sjovt at se hvor mange overvejelser der ligger i hvert træk man skal foretage.

Hvis bare lortet ikke var collectible, og jeg ikke i forvejen havde brugt mit årsbudget på brætspil, så havde jeg købt for mindst 1000,- af figurerne, og givet den gas.
Virkelig et godt taktisk lille spil.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag skulle vi have spillet, men pga. efterårsferien blev det ikke til noget. Men jeg fik alligevel taget hul på en af mine nyerhvervelser, nemlig Mr. Jack.

Jeg fik spillet 3 spil. To spil mod Lilli. Vi vandt et spil hver, begge gange som detektiverne. Herefter spillede jeg mod Larna, som vandt som detektiven.

Torsdag var vi i Bonbon-land (havde fået gratis billetter), men da det begyndte at regne tog vi hjem for at se film og spille spil. Det blev igen til 3 spil Mr. Jack. Først ville Larna prøve at være Jack, men jeg fik afsløret hende. Herefter spillede jeg igen to spil mod Lilli, og jeg vandt først som Jack, og derefter som detectiverne.

Godt lille spil, som hurtigt skal vise sig at være billigt i anskaffelse fordelte på antallet af spil.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag fik vi en god stabel spil med posten, og vi kastede os straks over æskerne for at poppe counters og putte i poser. Undervejs fik vi også prøvet Tomb, som viste sig at være et ganske udmærket spil.

Det går ud på at samle en gruppe af eventyrere og hærge rundt i en dungeon for at smadre monstre og indsamle skatte. Spillerne er med til at bestemme, hvad der er i de forskellige rum, eftersom hver spiller trækker en række [hemmelige] dungeonkort og efter tur placerer dem facedown i de forskellige rum. På den måde har man en idé om, hvor der ligger noget godt og skidt, men da andre spillere ofte også får lagt kort samme sted, så ved du ikke med sikkerhed, hvad du kan finde i de enkelte rum - og det synes jeg fungerer ganske fint.

Selvfølgelig er det noget random, da der både er [rigtig mange] kort med, mange forskellige eventyrere samt terningeslag, men spillet er forholdsvist kort (i hvert fald for den type spil), så man bliver heller ikke alt for pylret ift. eventyrerne. Måske skal der være en anden måde at slutte spillet på (man skal rydde hele dungeonen, og de sidste monstre kan let være temmelig hårde), men i så fald kan man blot aftale at spille x antal runder.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Og her til aften fik vi prøvet topersoners versionen af El Capitán. Jeg vil starte med at sige, at det er et spil, jeg tror er mere interessant med flere spillere, men derudover var det en ret frustrerende oplevelse. Kors hvor skal man bløde meget i banklån (og jeg som haaader at låne penge! :o ). Det er et spil, hvor man hurtigt kan blive straffet en del, hvis man ikke passer på (og er heldig at købe de rigtige kort). Det har dog også potentiale til at blive ganske interessant, så når vi har sundet os lidt, skal det på bordet igen.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I dag fik vi så taget hul på endnu et af vores nyindkøbte spil fra Viking-Con.

Larna, Ømer og jeg fik spillet Darjeeling. På trods af en noget dårlig start, fik jeg alligevel en fantastisk slutspurt. Da jeg havde nået de 102 point, var Larna på 48 og Ømer på 56.

Jeg kan godt lide at spillet ikke minder om nogle af vores andre spil, og specielt at man scorer først i runden inden man gør noget. Det betyder at dine modstandere her en hel runde til at irritere dig inden dine planer giver frugt.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Fredag aften bød på lidt brætspil akkompagneret af en række udmærkede øl fra Mikkeller. Mikkellers øl sætter mange ting i bedre lys og det gjaldt også aftenens brætspil. Vi indledte med Olsen Banden spillet: De 14 Kup. Som spil betragtet, er det rigtig ringe, men af nostalgiske årsager må jeg erkende, at jeg faktisk blev fint underholdt. Det skyldes dels at spillet i modsætning til sin forgænger Olsen Banden på spil faktisk er fint tematiseret og dermed formår at danne baggrund for snak omkring denne del af vores kulturarv. :D

Efterfølgende blev der spillet fem spil PitchCar. Da vi først var kommet i gang var det så oplagt at gå i gang med en lille turnering og det er jo præcis sådan PitchCar skal spilles: med en øl i hånden som led i en turnering.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I eftermiddags udfordrede jeg Lea til en gang Mr. Jack.

Første spil med mig som Jack, gik som forventet. I 7. runde var der kun en mulig Jack, og han blev fanget.

Andet spil med Lea som Jack, gik ikke som forventet. I 4. runde havde vi kun 2 mulige Jacks tilbage, og da Lea ikke flygtede med den ene, måtte det jo være den anden, og jeg fangede og anklagede ham selvfølgelig. Men det var ikke ham, og i forvirringen flygtede den rigtig Jack. Min fejl var at jeg havde glemt at Jack ikke måtte flygte, da han kunne ses i slutningen af 3. runde.

Her til aften havde vi en strømafbrydelse, så i sterinlysets skær spillede vi Darjeeling. Det var første spil for Lisa, Lea og Lilli, men de fattede det fint. Lisa førte længe, men Larna og jeg satte en spurt ind, som desværre virkede bedst for Larna. Hun vandt med 102 point. Lisa blev anden, Lilli tredie, jeg fjerde og Lea femte. Kun Lea var skuffet, for hun lå lige under de 50 point, medens vi andre lå tæt omkring de 90 point. Netopsom vi havde pakket spillet sammen kom strømmen tilbage.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Et par venner var på besøg i dag - med gaming for øje. Først blev det til en omgang Agricola. Jeg kunne ikke rigtig få mine kort til at spille ordentlig sammen, og så kom det første familieforøgelse-kort sent i spillet, så generelt fik jeg ikke nået så meget, som jeg gerne ville (men... sådan vil jeg nok altid have det i det spil :)). Dernæst blev det til en omgang Galaxy Trucker, hvor tre af os havde prøvet det før, så vi spillede med det svære rumskibsbræt i tredje tur. Sjovt nok syntes jeg, at det var lettere at bygge med.

I pausen mellem hovedret og dessert blev det tid til et par fillers - 3 x No Thanks og en enkelt omgang 6 Nimmt!

Og som afslutning på aftenen blev det til en omgang Tomb.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag har vi spillet en smule PitchCar Mini. Det er første gang, jeg har prøvet mini-udgaven og skal prøve den nogle flere gange for at danne mig en endelig mening om den. Umiddelbart virker den stabil nok selvom bilerne naturligvis er en del mindre og dermed lettere. Bilerne kører jævnligt op imod en halv banelængde på et enkelt knips og det kunne tyde på, at spillet bliver noget mere kaotisk. Det kommer næppe til at overtage storebroderens plads, men det er rart, at man kan spille på et langt mere komprimeret spillebord og det er langt lettere at have med på farten. Så der er mulighed for, at det kan udfylde en niché i spilsamlingen.
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Fik over hals og hoved arrangeret en spilledag i dag, da jeg kunne lokke to kammerater til Lynæs med løftet om et spil 1830 (ja jeg var blevet inspireret af andres forsøg her på forummet).

Det blev en lang forestilling, men meget intens og tæt, og heldigvis kunne jeg holde dem stangen.

Vi brugte lidt tid på regel gennemgang, og megen tid på at diskuttere undervejs hvad der var formålstjenelig her og nu og i det lange løb. Det var jo også et lærespil. Selvom selve spillet tog ca. 6 timer så havde jeg en spændende oplevelse og at vi som spillere ligger tæt i spillestil gjorde heller ikke oplevelsen dårligere. 1830 er absolut på vej på bordet igen.
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Nu spiller jeg sjældent solitaire, men her til aften mente jeg alligevel, at jeg trængte til at prøve det, og det gik så ud over Agricola. Det var vældig hyggeligt at nulre rundt med sin lille gård og de små hårdtarbejdende bønder (og rigtig rart at der ikke var andre spillere til at ødelægge éns planer ;)), meeen det blev også lige lovlig let. Nå, men nu er det da prøvet :)
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Nu har du så også bemærket, at man sædvanligvis beregner 3 mad pr. indbygger i solitaire? ;)
Sidst spillet:
Image
Post Reply