Andrea wrote:Larsine wrote:
Hvad er river-udviddelsen til Settlers? Når du snakker om kort i stedet for terninger, så kommer jeg til at tænke på Event Cards udviddelsen, men jeg kender ikke til nogen river udviddelse (kun til Carcassonne).
Det er
denne her - den er med i Traders & Barbarians-boksen.
OK så forstår jeg. Jeg har aldrig været fan af diverse udviddelser til Settlers, da jeg synes at det fungere fint i sin grundform, måske lige med 5-6 spiller udviddelsen.
Andrea wrote:
Se, det virkede også lidt mindre ubalanceret, når vi brugte kort (så vidste man da med sikkerhed, at alle tal dukkede op mindst én gang i spillet) i stedet for terninger, men det er stadig meget afhængig af, hvor du får mulighed for at sætte dine første huse og veje og i hvilken rækkefølge numrene derefter bliver trukket. I river-udvidelsen er der en klar fordel ved at placere sig tæt på floden, og det gjorde også, at vi muligvis hurtigere røg ud i blokeringskonflikter, end man normalt vil i et Settlers-spil. Men under alle omstændigheder var det tydeligt, at selvom vi kun var tre spillere, så havde de to, der placerede deres hus først, en fordel frem for den tredje, der ikke havde lige så gode muligheder for at optimere sit udbytte.
Hvis man spiller med evnetkort udviddelsen, så er man stadig ikke sikker på at alle tal kommer relative ens. I følge reglerne skal man tage 5 kort fra og lægge New Year kortet oven på dem. Der er derfor 5 kort som ikke kommer i spil for hver 32 gange man skal trække kort, og det kan jo tilfældigvis ende med at være alle 6'erne.
Og fordelen ved at placer først, bør delvis opvejes ved at man placere sit andet hus sidst. Så man får stort set den bedste placering, sammen med den værste placering. Hvorimod ham der placere som nr. 3 (i et tre-spiller spil), får to middelmådige placeringer. Det er i hvert fald det der er min erfaring, og jeg har intet imod at placer hverken først eller sidst, og da slet ikke i et 3 spiller spil. Den der placere i midten har samtidig den fordel at han selv bestemmer hvilken af de to placeringer han placere til sidst, og derved får ressourcer for. De ander spillere vælger jo altid den bedste placering først, og får derved ressourcer for deres dårligste placering.
Jeg synes faktisk det er en af de mekanismer som fungere rigtig godt i Settlers.
Men hvis vi alle sammen syntes lige godt om alle spil, så var det jo nok en kedelig verden vi levede i.
Lars