Hvad har du spillet i dag? December 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2008

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:Jeg synes faktisk at trække 10 forskellige kingdom kort bør var den eneste rigtige måde at spille på, når først man har lært spillet at kende.
Det er i hvert fald nok vigtigt at komme væk fra start-deckene på et tidspunkt, så man rigtigt kan få glæde af den variation der er indbygget i spillet.

Det er til gengæld nok rigtigt, som du også selv skriver efterfølgende, at der nok er nogle kombinationer der virker bedre end andre - jeg har da prøvet random-spil der ikke fungerede så godt.

Det er nok også rigtigt, som der har været snakket en del om på BGG, at visse kort & comboer har det med at dominere de spil de er med i (læs: Chapel), så sammensætningen af resten af kortene ikke er så væsentlig for spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Andrea wrote:
Larsine wrote: Hvad er river-udviddelsen til Settlers? Når du snakker om kort i stedet for terninger, så kommer jeg til at tænke på Event Cards udviddelsen, men jeg kender ikke til nogen river udviddelse (kun til Carcassonne).
Det er denne her - den er med i Traders & Barbarians-boksen.
OK så forstår jeg. Jeg har aldrig været fan af diverse udviddelser til Settlers, da jeg synes at det fungere fint i sin grundform, måske lige med 5-6 spiller udviddelsen.
Andrea wrote: Se, det virkede også lidt mindre ubalanceret, når vi brugte kort (så vidste man da med sikkerhed, at alle tal dukkede op mindst én gang i spillet) i stedet for terninger, men det er stadig meget afhængig af, hvor du får mulighed for at sætte dine første huse og veje og i hvilken rækkefølge numrene derefter bliver trukket. I river-udvidelsen er der en klar fordel ved at placere sig tæt på floden, og det gjorde også, at vi muligvis hurtigere røg ud i blokeringskonflikter, end man normalt vil i et Settlers-spil. Men under alle omstændigheder var det tydeligt, at selvom vi kun var tre spillere, så havde de to, der placerede deres hus først, en fordel frem for den tredje, der ikke havde lige så gode muligheder for at optimere sit udbytte.
Hvis man spiller med evnetkort udviddelsen, så er man stadig ikke sikker på at alle tal kommer relative ens. I følge reglerne skal man tage 5 kort fra og lægge New Year kortet oven på dem. Der er derfor 5 kort som ikke kommer i spil for hver 32 gange man skal trække kort, og det kan jo tilfældigvis ende med at være alle 6'erne.

Og fordelen ved at placer først, bør delvis opvejes ved at man placere sit andet hus sidst. Så man får stort set den bedste placering, sammen med den værste placering. Hvorimod ham der placere som nr. 3 (i et tre-spiller spil), får to middelmådige placeringer. Det er i hvert fald det der er min erfaring, og jeg har intet imod at placer hverken først eller sidst, og da slet ikke i et 3 spiller spil. Den der placere i midten har samtidig den fordel at han selv bestemmer hvilken af de to placeringer han placere til sidst, og derved får ressourcer for. De ander spillere vælger jo altid den bedste placering først, og får derved ressourcer for deres dårligste placering.

Jeg synes faktisk det er en af de mekanismer som fungere rigtig godt i Settlers.

Men hvis vi alle sammen syntes lige godt om alle spil, så var det jo nok en kedelig verden vi levede i.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Jens_Hoppe wrote: Du fik med, at man i visse tilfælde kan bruge de andres byggetilladelser til sine byggerier, samt at man med større bygninger kan bygge oven i (læs: ødelægge) de mindre? Jeg har spillet en del Elasund, og det er absolut et af de mere onde og blodige eurogames jeg har prøvet. :)
Så Jens, nu tier du stille. Her gik jeg og så frem til at spille Elasund med Carsten næste gang han dukkede op til vores onsdagsspil, og så afslører du alle hemmelighederne :twisted:

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi havde fornøjelsen af at have Claus/netsapiens, Anders/qute samt Anders' bedre halvdel på besøg i dag for at prøve Battlestar Galactica. Sidst vi prøvede det, var vi seks spillere, så denne gang ville vi prøve det med fem for at se, om det havde mindre downtime (en af de få irritationsfaktorer første gang). Det tager dog stadig en del tid at spille, når de fleste ikke har prøvet det før, men det var ganske underholdende, og beskyldningerne og ordkløveriet gav en fin stemning.

I første halvdel af spillet var vi forskånet for toast... æh.. cylons... men der kom til gengæld to af dem i anden halvdel af spillet. Den ene blev spottet og smidt i fængsel, inden han viste sit cylonkort, mens den anden (Jens - igen!) nåede at spille sit kort, inden vi fik gjort noget ved ham. Vi havde dog været rimelig heldige med kortene hele spillet igennem, så vi havde få kampe, og det endte med, at menneskene vandt :)
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Drix »

Andrea wrote:Vennens kæreste kom hjem, og vi hev derfor Downfall of Pompeii frem. Konceptet med at smide andre spilleres brikker i vulkanen tiltaler sjovt nok de fleste mennesker, og det blev pænt modtaget.
Ja, det er et sjovt spil. Med TOTAL YNDLINGSTEMA :D :D
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Lørdag blev det til tre spil Cash'n'Guns, og det er så afgjort et spil, der vil komme ofte på bordet, når ikke-gamere er til stede. Vældig hyggeligt, især når man har fået hældt lidt indenbord.

I går blev det så til en temmelig kort omgang Twilight Struggle, hvor USA kom skidt fra start og hurtigt blev ramt af et par ubehagelige scoring cards for hhv. Europa og Asien. Jeg ser frem til at få luftet det igen en af juledagene, så det kan blive til en lidt længere match.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jeg havde den ubetingede fornøjelse at suse forbi Germangames-højsædet i Hellerup i dag og prøve hhv. Dominion og Red November. Sidstnævnte blev fint introduceret af Severin, og det var et fint lille samarbejdsspil, hvor en af fordelene faktisk er, at spillet rent fysisk set er ret lille (og dermed handy at tage med til spilaftener).

Jeg var meget spændt på at prøve Dominion, når det nu er blevet så godt modtaget på BGG. Jeg vidste ikke helt, hvad mine forventninger ville være (men jeg havde lidt på fornemmelsen, at det nok ikke var et spil, der automatisk ville ryge i min top10). Og hvad synes jeg så om spillet? Jamen det er et glimrende spil - det er let at gå til, det er hyggeligt at spille, og spiltiden er kort. Sidstnævnte trækker dog også ned hos mig - det er lige før, at spiltiden er for kort (selvom det da er rart at spille spil, som ikke nødvendigvis tager hele aftenen). Men det er så hyggeligt at bygge deck, at det næsten er ærgerligt, at spillene er så korte. Det er også et spil, hvor jeg har på fornemmelsen, at jeg vil holde mere og mere af det, jo flere gange jeg spiller det, så jeg bliver jo nok nødt til snart at spille det igen for at efterprøve min tese... ;)

Tak til Helle, Allan og Severin for en rigtig hyggelig aften :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Mandag blev det til tre spil.

Først to spil Dominion. Vi trak kortene tilfældigt, og fik en blandet landhandel, med Celler, Chancellor, Council Room, Market, Moat, Moneylender, Spy, Throne Room, Witch og Workshop. Altså både angrebs og forsvarekort, men ingen mulighed for at slippe af med kort. I første spil med Lilli, Lea og Larna forsøgte jeg at købe forsvarskort og lade de andre om de dyrere angrebskort, men det virkede ikke. Jeg havde enten ingen eller mange Moats på hånden og endte med flest (6) forbandelser. Da Moats og Curses var tomme og jeg vidste at jeg var håbløst bag ud stoppede jeg spillet med at købe det sidste Throne Room. Og ganska rigtigt, jeg havde kun 11 point, og de ander lå alle over 20.

Andet spil med de samme kort gik ikke bedre. Vi var kun 3 spillere, og jeg strtede med at købe Witch for at gøre mod de andre hvad de havde gjort mod mig. Det lykkedes heller ikke rigtigt. Hver gang jeg spillede Witch havde de Moats, men når de en sjælden gang spillede Witch havde jeg ingen Moats. Igen kon jeg håbløst bagud, og endte på 9 point med Lilli på 22 og Larna på 24.

Senere blev det til en gang San Juan, med Lilli og Larna. Jeg fik nogle gode kort, men Lilli fik hele tiden lidt bedre kort. Jeg fik en Aquaduct, Lilli fik Aquaduct og Well. Jeg fik Trading Post, Lilli fik Trading Post og Market Stand. Lilli lukkede spillet med at bygge Guild Hall, City Hall og Palace. Larna fik 21 point, jeg fik 30 og Lilli fik 32.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Jeg havde den ubetingede fornøjelse at suse forbi Germangames-højsædet i Hellerup i dag og prøve hhv. [...]
Ja, vi havde fint besøg i aftes! :D På trods af at vi først skulle spise, da Andrea dukkede op kl. 19 og at spiltiden derfor var begrænset nåede vi to spil Red November og flere spil Dominion. Red November er helt sikkert ikke det bedste samarbejdsspil, jeg har prøvet, men at jeg allerede har spillet fem spil og flere givetvis vil blive spillet, da det er så transportabelt, som det er, gør spillet til en rigtig god investering. Efter Andrea vendte næsen hjemad fortsatte vi med yderligere 3-4 spil Dominion.
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Andrea wrote: Jeg var meget spændt på at prøve Dominion, når det nu er blevet så godt modtaget på BGG. Jeg vidste ikke helt, hvad mine forventninger ville være (men jeg havde lidt på fornemmelsen, at det nok ikke var et spil, der automatisk ville ryge i min top10). Og hvad synes jeg så om spillet? Jamen det er et glimrende spil - det er let at gå til, det er hyggeligt at spille, og spiltiden er kort. Sidstnævnte trækker dog også ned hos mig - det er lige før, at spiltiden er for kort (selvom det da er rart at spille spil, som ikke nødvendigvis tager hele aftenen). Men det er så hyggeligt at bygge deck, at det næsten er ærgerligt, at spillene er så korte. Det er også et spil, hvor jeg har på fornemmelsen, at jeg vil holde mere og mere af det, jo flere gange jeg spiller det, så jeg bliver jo nok nødt til snart at spille det igen for at efterprøve min tese... ;)
den korte tid kan jo let fikses ved at at aftale at spille til flere tomme bunker. Jeg kan ikke se at det skulle rykke balancen synderligt.
Last edited by akwlinka on Wed Dec 24, 2008 4:51 pm, edited 1 time in total.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jeps, tak til Andrea for besøget og tålmodigheden med at få forklaret regler af familiens yngste ...

Angående Dominion, så vil der også være varianter, hvor der vil være færre penge i spil, og derfor vil spiltiden også være længere .... Men det er nu et hyggeligt hurtigt spil .... glæder mig til, at der kommer udvidelser ... selvom der stadig er nok at tage fat på også i grundspillet ....
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Til aften spillede vi et enkelt fire-mands spil Dominion med to gæster, der ikke tidligere havde prøvet spillet. Når man efterhånden har spillet spillet en del gange og procedurerne er blevet automatiseret, kan det godt være en markant nedsættelse af tempoet, der så finder sted. Til aften oplevede jeg det som lidt af en udfordring - men man må vel yde nogle ofre for at hverve nye tilhængere af spillet... :)
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote:Til aften spillede vi et enkelt fire-mands spil Dominion med to gæster, der ikke tidligere havde prøvet spillet. Når man efterhånden har spillet spillet en del gange og procedurerne er blevet automatiseret, kan det godt være en markant nedsættelse af tempoet, der så finder sted. Til aften oplevede jeg det som lidt af en udfordring - men man må vel yde nogle ofre for at hverve nye tilhængere af spillet... :)
Men så glimrende kørte din 'stak' heller ikke - og sejren trak du heller ikke i land, så måske var det ikke alene tempoet, der gjorde, at spiloplevelsen ikke var helt i top?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Her til aften fik vi prøvet Rette Sich Wer Kann, så traditionen med at spille brætspil blev skam holdt i hævd, selvom jeg ikke var i samme selskab, som jeg plejer :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Imens vi ventede på julemaden fik min søn presset mig og min broder til et enkelt spil Red November, der kunne mindske ventetiden... :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply