Favoritspil fra A til Z

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Favoritspil fra A til Z

Post by Frouvne »

I håb om at komme til både at snakke om nogle af vores absolutte favoritspil og nogle titler som der nok ikke dukker op i vores bevidsthed hver dag, tillader jeg mig at kopiere dette typiske geeklist-koncept og så tilpasse det lidt til denne sammenhæng. Lad os i den kommende tid lede efter vores favoritspil begyndende med hvert enkelt bogstav i alfabetet. Vi starter fra en ende af med bogstavet A og bevæger os hver dag et skridt længere frem i alfabetet. Håber, at nogle vil være med på spøgen! :D

Image

A er langt fra det sværeste bogstav, da der i hvert tilfælde i mine øjne er en god portion spil i den absolut bedste ende, der starter med A. For mit vedkommende falder valget på Age of Steam. Age of Steam er dog ikke et spil, jeg altid har lyst til at spille. Det er det simpelthen for tungt til. Til gengæld er jeg dybt fascineret over det spilsystem, det nærmest har udviklet sig til med de mange udvidelser, hvoraf en stor del via små regel-tillempninger tilføjer helt nye aspekter til spillet - ja til tider gør det til et helt andet spil. Age of Steam er dog tæt efterfulgt af Amun-Re, der i mine øjne er et fantastisk spil og som er den smule lettere at gå til, at jeg ikke kan se mig selv takke nej til et spil.
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Re: Favoritspil fra A til Z

Post by Robert »

Min erfaring med nyere spil er stadig begrænset, men Agricola er et oplagt valg i dag. Det er et spil der passer rigtig godt til mig.

Hvis jeg tager et lidt mere nostalgisk syn på tingene er Acquire den klare favorit. Det spillede jeg mange gange med stor fornøjelse da jeg boede i London i 1977. Det var i den periode at jeg opdagede at der var et marked for rigtige brætspil udover skak, simple familiespil og dem, jeg selv lavede. Jeg fandt en brætspilsklub derovre, som jeg havde meget fornøjelse af.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Robert wrote:Min erfaring med nyere spil er stadig begrænset, men Agricola er et oplagt valg i dag. Det er et spil der passer rigtig godt til mig.

Hvis jeg tager et lidt mere nostalgisk syn på tingene er Acquire den klare favorit. Det spillede jeg mange gange med stor fornøjelse da jeg boede i London i 1977. Det var i den periode at jeg opdagede at der var et marked for rigtige brætspil udover skak, simple familiespil og dem, jeg selv lavede. Jeg fandt en brætspilsklub derovre, som jeg havde meget fornøjelse af.
Acquire er et spil, jeg har haft høje forventninger til og som jeg nok er blevet lidt skuffet over og alligevel pirret af. Den primære årsag til skuffelsen har nok været oplevelsen af manglende kontrol i forhold til hvilke tiles jeg får fingrene i hvornår. Alligevel pirres jeg fordi økonomien i spillet er så barsk og der virkelig er muligheder for at manipulere med den ved at købe og sælge og ikke mindst at sørge for at der bliver sammenlagt firmaer på de rigtige tidspunkter.

Agricola er et udmærket spil, men af en eller anden grund ikke tilstrækkelig interessant til at det finder vej til bordet... :(
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Udover Agricola har jeg mindst to andre favoritter begyndende med "A":

Ave Caesar har så absolut bevist sin klassiker-status, da det har ligget øvest på min 'mest spillede'-liste igennem maneg år. Intet andet spil har den samme intensitet, 'ærgre'-faktor og hurtighed (15 minutter). Et sandt mesterværk!

Age of Steam er også på min faste liste over favoritter. Jeg køber nye udvidelser hvert år, og spiller det det så ofte jeg kan. Absolut en klassiker!

Endelig regner jeg også Age of Renaissance for en af mine favoritter, selvom jeg må indrømme, at jeg ikke har fået det på bordet i de sidste mange år.
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Image

... derefter Agricola og Alhambra.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mit absolut favoritspil med A må være Arabana-Ikibiti, selvom jeg nok kommer til at nævne det igen når vi kommer til K, for det er bedst kendt under navnet Kahuna.

Derefter følger, i prioritere rækkefølge:
Awful Green Things from Outer Space, selvom det er mange år siden det sidst er blevet spillet. Det kræver dog en modspiller som også synes at ideen, og historien er sjov.
Ave Caesar, klassikeren som kan spilles igen og igen og igen...
Acquire, mødt første gang på VC4, og nok et af de spil der altid vil kunne tåle en genspilning.
Airships (selvom der står Giganten der Lüfte på min æske).

Lars
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Agricola
Age of Steam
Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Antiquity
A Victory Lost
akwlinka wrote:Agricola
Age of Steam
Jesper Rugård Jensen
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Larsine wrote:Mit absolut favoritspil med A må være Arabana-Ikibiti, selvom jeg nok kommer til at nævne det igen når vi kommer til K, for det er bedst kendt under navnet Kahuna.
Du er naturligvis klar over, at de to spil betragtes som forskellige på BGG - blandt andet fordi reglerne ikke er ens?
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Mik wrote:
Larsine wrote:Mit absolut favoritspil med A må være Arabana-Ikibiti, selvom jeg nok kommer til at nævne det igen når vi kommer til K, for det er bedst kendt under navnet Kahuna.
Du er naturligvis klar over, at de to spil betragtes som forskellige på BGG - blandt andet fordi reglerne ikke er ens?
Forskellen i reglerne er minimale:

1) Man kan ikke lade være med at trække et kort i slutningen af sin tur.
2) Man kan ikke lægge en bro mellem to øer man allerede selv bestemmer over.
3) Man får forskellen i øer som point i hver runde.

Men personligt synes jeg at disse forskelle er så små, at jeg stadig synes at spillet er et 10-tal værd på BGG.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Derefter følger, i prioritere rækkefølge:
Awful Green Things from Outer Space, selvom det er mange år siden det sidst er blevet spillet. Det kræver dog en modspiller som også synes at ideen, og historien er sjov.
Ave Caesar, klassikeren som kan spilles igen og igen og igen...
Acquire, mødt første gang på VC4, og nok et af de spil der altid vil kunne tåle en genspilning.
Airships (selvom der står Giganten der Lüfte på min æske).

Lars
Allerede her dukkede et par overraskelser op! :D Jeg har aldrig tidligere hørt om Arabana-Ikibiti - til gengæld blev jeg meget positivt overrasket over Kahuna, da jeg prøvede det. Jeg tror aldrig, jeg har fået prøvet det med min kone, men det skal nok komme på bordet en dag og så vil det måske være et af de spil, der kommer til at blive taget frem i en periode. Ave Caesar er et spil, jeg har prøvet en del gange uden at blive bidt af det, men som jeg må medgive giver rigtig god underholdning spilletiden taget i betragtning. Det står på hylderne og venter på den rigtige lejlighed og så kan vi sagtens komme ind i en god stime, hvor det vil blive spillet jævnligt i en længere periode. Airships hyggede jeg mig godt med nogle gange - men imponerende var det ikke og jeg tvivler på, at det vil blive spillet igen. I fald det skulle ske, vil det nok være fordi jeg vælger at forsøge mig med det i mere familiære sammenhænge, hvor jeg gerne vil lokke nogle til at spille med mig.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

[quote="Jesper"]Antiquity
A Victory Lost

Antiquity har jeg kun prøvet en enkelt gang, hvor spillet umiddelbart gjorde et solidt positivt indtryk på mig. Den tidsmæssige investering er dog så stor, at jeg nøjes med at håbe, at der vil blive lejlighed til at dyrke det på et tidspunkt... et enkelt spil er langtfra nok til at komme ind i det spil, så næste gang vil jeg håbe, at der bliver lejlighed til flere spil indenfor en overskuelig tidshorisont.
frouvne, administrator

Image
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung

Post by Black Sea »

1. Ave Caesar
2. Agricola
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Black Sea wrote:1. Ave Caesar
Hvorfor er det ikke nogen overraskelse?

Og husk nu at det skal råbes: AVE CAESAR!

Lars
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Age of empires:age of discovery har jeg fået spillet et par gange på det sidste, og der er faktisk et rigtigt fint spil!
Min ummidelbare fornemmelse er at det bare mangler in lille smule for at være rigtigt godt, men at den lille smule sagtens kan komme i et regel twist(husregel)!
Hemmelige point er selvfølgelig oplagt , men et eller andet twist med bygninger der virker som det mindstrerede aspekt af spillet.
Men der er en udvidelse på vej, så det kan jo være at jeg får et twist forærende.

Og SÅ glemte jeg en gammel favorit.

Axis and Allies
Last edited by jondifool on Sun Mar 01, 2009 12:04 pm, edited 1 time in total.
Image
Post Reply