Hvad har du spillet i dag? November 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i onsdags (!) blev det til et første forsøg med Colonial: Europe's Empires Overseas, et nyt spil fra Stratagem Ltd, hvor spillerne repræsenterer europæiske nationer der efter bedste evne opdager, koloniserer og udbytter forskelle dele af den Tredie verden.

Brættet er yderst smukt: Det er baseret på et gammelt verdenskort, men gjort mere farverigt, og viser verden opdelt i en række områder. Hvert område indeholder et eller flere ressourcefelter, et tal som indikerer hvor svært det er at opdage området, samt et antal små silhouetter, hvis antal viser de indfødtes styrke. Ressourcer findes i en lang række forskellige typer, indikeret med forskellige farver.

Hver spiller har desuden et privat spillerbræt, og en række runde træbrikker som stort set benyttes til at repræsentere alting, afhængigt af deres placering: Ligger de i spillerens "treasury" er de penge, ligger de i "merchant fleets" er de handelsflåder, osv. De bruges også til at placere på ressourcecirklerne i de enkelte områder for at vise at spilleren kontrollerer denne ressource.

Spillerne har også hver seks rolle/aktionskort, med to forskellige roller/aktioner på hvert kort. Det er disse kort der driver spillets hovedfase: Hver tur lægger alle spillere fire kort frem på række med bagsiden opad. Alle spillere vender deres første kort, og startende med startspilleren og med uret rundt, udfører hver spiller en af de to aktioner der er på hans kort. Dernæst vender alle deres næste kort, osv. Efter disse fire runder programmerede aktioner får hver spiller desuden lov til at vælge og bruge et af deres to sidste kort også.

Vinderen er den spiller som først når 10 VP ("prestige points"), uden at have nogen udestående lån. Prestige points gives primært for at opdage områder, for at lave en koloni i et område, og for at vinde en krig. Prestige points kan også tabes igen, hvis man mister en koloni eller taber en krig.

De enkelte roller man kan vælge muliggør de forskellige handlinger man ønsker at foretage sig i spillet: Explorer for at opdage et uopdaget område, Viceroy for at sende folk til et opdaget område, Conqueror for at lave en koloni, Scientist for at avancere på en teknologi-track, Sovereign for at føre krig med en anden, Merchant for at fragte varer fra områderne til markedet, Trader for at lave varer i markedet om til penge i ens treasury, og meget andet.

Hvad betyder disse regler for hvad Colonial er for en slags spil? Jo, Colonial er ikke et perfekt balanceret eurogame der bare kører derud af på skinner, og er dermed et helt anderledes spil end f.eks. Endeavor, de stort set identiske temaer til trods. Colonial er nemlig et typisk, "gammeldags" ekspansionsspil, med mange muligheder for forhandling, alliancer, konflikter, krig, slå på lederen- , og slå på taberen-effekter. Der er også held med i spillet, særligt synligt (og irriterende :cry: ) i de terningslag der afgør om ens exploration action lykkes eller ej.

I vores spil var vi fem deltagere (lad os kalde os A-E, hvor jeg er A!). Spillet var i det store hele underholdende, og vi koloniserede og lavede penge efter bedste evne. Jeg byggede også min flåde op - af defensive årsager naturligvis! - men begyndte også langsomt at sakke bagud i koloniserings-kapløbet. Det gjorde dog ikke den helt store forskel, for slutspillet var i høj grad præget af slå-på-lederen taktikker: Da spiller E nærmede sig 10 points, bonkede jeg ham et point tilbage i en krig, da min flåde kunne gøre kort proces med hans. Desværre var spiller B næste udfordrer, og da hans flåde faktisk var næsten lige så stærk som min, blev det en blodig omgang, som jeg godt nok vandt, men nærmest uden at have nogen flåde tilbage. Jeg havde nu fået et par points på mine vundne krige, men var til gengæld blevet helt sårbar hvis andre skulle blive aggressive, og det var der nogen der var. Jeg tabte en krig til D, og gik et point tilbage igen.

I sidste tur stod C og E så til at vinde. Jeg og B bankede C på plads i vores ture, hvilket selvfølgelig blot gav sejren til E! "Kingmaker" blev nævnt mere end én gang. :-)

Underholdende var det, men det er nok ikke en type spil jeg har brug for at spille specielt tit. Hvor aggressivt spillet er afhænger nok meget af hvem det er der spiller, og mens store dele af spillet sagtens kan foregå fredeligt med parallel koloniseren, må man nok regne med at især slutspillet kan blive en blodig affære. Det var i hvert fald sjovt.

Colonial har pæne komponenter (et pænt bræt, i hvert fald) og er mekanisk velfungerende. Og så er det et benhårdt ekspansions/forhandlingsspil.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Jeg tror vi er oppe på 10 spil King of Tokyo herhjemme nu - siden jeg modtog spillet i forgårs. Datteren synes ikke det er noget (hun vil "bare" spille Mr. Jack 8) ), men hendes lillebror er helt vild med det.
What are you, like 80?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Jeg tror vi er oppe på 10 spil King of Tokyo herhjemme nu - siden jeg modtog spillet i forgårs. Datteren synes ikke det er noget (hun vil "bare" spille Mr. Jack 8) ), men hendes lillebror er helt vild med det.
Men det er vist også mest din datter, der har fundet brætspil sjove, er det ikke? Så på den måde er det vel lidt fedt, at der er noget, som den yngste er faldet for ... Det kan være du er heldig næste gang at ramme noget, som de begge ikke kan undvære at spille. På knægtens skole er de også blevet ret glade for KoT.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Så på den måde er det vel lidt fedt, at der er noget, som den yngste er faldet for ...
Jeps, absolut! :D
What are you, like 80?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Jeg tror vi er oppe på 10 spil King of Tokyo herhjemme nu - siden jeg modtog spillet i forgårs. Datteren synes ikke det er noget (hun vil "bare" spille Mr. Jack 8) ), men hendes lillebror er helt vild med det.
Når man som forælder må ofre sig og spille lidt med børnene, er det bestemt ikke de værste spil, de har udset sig! Dejligt at høre, at de endnu har tid til at lege lidt med deres gamle far - nyd det! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Fredag var det Hey, That's My Fish! jeg hev op af tasken på skolen og det blev til fem raske spil, hvor der i de sidste spil blev eksperimenteret lidt med at konstruere forskellige øer, vi skulle spille på. Men det virkede jo sådan set fint rent tematisk og som øerne var skruet sammen gav det ikke nogle problemer i forhold til spillet i øvrigt.
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Fredag fik jeg overtalt Kamilla til at spille et spil af den (for os) spritnye udvidelse til Runebound, Mists of Zanaga. Jeg har en stor forkærlighed for Runebound (2nd edition), der nok er det bedste spil i min. Samling, jeg har fået forærende af en anden venlig nørd, helt uden grund. Udvidelsen er, som Runebound udvidelser nu engang er...lidt nyt, masser af det gamle. Jeg elsker stadig soillet, og udvidelsen bringer fint et par nye elementer, der er meget sjove, med i spillet. 7/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Weekenden stod på familie hygge på fyn..

Og det endte med:

3 x Ticket to ride: Europe.. Der skal snart en udvidelse til for med kun 6 (måske er det kun 5) "lange" ruter ser man hurtigt hvilken rute de andre er ved at "bygge". Men et spil der er MEGET populært ved mine mindre søskende og deres veninder og venner..

Det blev også til et enkelt spil Forbidden Island. Fungere meget bedre med en mindre brætspils erfaren gruppe. Dog er jeg ikke helt sikker på det bliver i min samling.

Her idag inden togturen hjem til Sjælland kom Cluedo lige på bordet, altid et spil der kan få samlet både de gamle og de yngre om bordet.. Ikke mit yndlings men det falder altid i god smag ved familien..
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Min lørdag stod i bræstpillenes tegn.

Vi startede med et spil Battlestar Galactica, med dele fra både Pegasus udvidelsen (Pegasus brættet, Cylon Leaders) og Exodus udvidelsen (Cylon Fleet Board og Conflicted Loyalties). Jeg valgte fra starten en Cylon Leader, da jeg gerne ville prøve hvordan det fungerer med Cylon Fleet Board; jeg har altid synes de var lidt for svage ellers. Det fungerede rigtig godt. Alt i alt var spillet meget tæt; vi endte med at være lige, helt til slut hvor det kunne have gået begge veje. Heldigvis gik det ganske udemærket, og jeg og min med-Cylon lykkedes at få menneskene ned med nakken. 9.5/10

Efter det blev vi enige om at vi skulle have fat i nogle lidt lettere spil.
Vi startede med to spil Zombie in my Pocket, der var en okay fornøjelse. Dog manglede der lidt af det sjove, da vi kom til at snakke om hvad den bedste taktik var. Det er klart en fejl, da der er meget mere sjov i at gætte sig til andres intentioner. Første spil tabte vi stort, da vi nolede lidt for meget rundt, og andet spil vandt vi med éen spiller i live; det var sjovt at heppe og råbe højt undervejs. Dog ikke det rigtige spil til gruppen, det må jeg indrømme. 6/10

Så hev vi fat i Heck Meck, der også var en ny oplevelse for 2 af os. Det er nu et sjovt spil, og klart et jeg er glad for at have fået i min samling. Første spil var meget atypisk men normale oplevelse af spillet, da vi fejlede langt over halvdelen af vores forsøg...men andet spil var meget mere normalt, og stadig fantastisk sjovt. Nok mit yndlings Knizia spil... 8/10

Nu var det så tid til Get Bit. Det er nok et lidt for simpelt spil for gruppen, men jeg købte det nok også mest for at kunne spille det med familien og lignende. Der er dog stadig taktik nok, til at man kan hygge med det når man er træt i hovedet efter et tungt brætspil, der er jeg ikke i tvivl om. 7/10

Vi sluttede aftenen af med et spil Dungeon Fighter. Dungeon Fighter er stadig fantastisk, i mine øjne. Vi hyggede os stort med det, og vandt da også over den onde dungeon - selvom vi endte med at få minuspoint. Dette spil, og Wiraqocha er mine to yndlinge fra Essen Spiel indtil nu. 8.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Spilgalleriet
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Spilgalleriet »

I fredags var jeg nede i SFO'en og spille med børnene. Jeg havde taget Woolfy, dixit, carcasonne, karkalaken salat, tarentella tango og Rat-a-tat cat. Det startede med at 4-6 personer spillede med til en start. Det car primært woolfy, carcasonne og dixit der træk, men de har også de pæneste forsider. Pigerne var lidt svære at trække til, da det krævede at veninden også var med på at spille, og det er ikke altid lige nemt at overtale hende. Da børnene var kommet i gang med spillene viste de stor interesse, og mange af børnene i børnehave klassen havde stor glæde af Carcasonne. Dixit gik også fint, men her kan det være lidt svært for børnehave børnene. Woolfy havde den fordel at enten taber alle eller også vinder alle, og børn kan være meget dårlige tabere, så for nogle var dette et rart spil.

Vi var der i 2½ time, og et par af børnene var der hele tiden, men ellers kom og gik de. De fleste kom forbi, og skulle lige se hvad det var for noget, og blev så hængende. Pædagogerne var forbi, men ingen tog sig den store tid til at kigge med.

Dagen sluttede dog af med at jeg viste spillene for souschefen, og hun virkede interesseret, og bad mig sende noget salgsmateriale. De kunne godt bruge ny inspiration, og det håber jeg så at jeg kan tilbyde.

Danny
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Søndag var jeg til fødselsdag hos Annemette, og som sædvanlig starter vi med god mad, for derefter at kaste os over spillene.

Første spillede jeg et spil Drachen Wurf med Marit (& Liam), Michala, Bo og Dan. Det gik ikek specielt godt, og jeg endte på en 4 plads.
Dernæst spillede jeg et spil Geistertreppe: Das Kartenspiel. Ikke et spil som jeg har brug for at spille igen, selvom jeg vandt det suverent.
Sidst blev det til 3 spil Igel Ärgern, hvilket jo altid er sjovt, også selvom jeg var langt fra at vinde i alle tre spil.

Mandag aften fik vi taget hul på mit nyindkøbte Heckmeck. Desværre havde vi glemt en lille detalje i reglerne, som betød at spillet kom til at trække lidt ud. Næste gang bliver det bedre.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mandag eftermiddag havde jeg lejlighed til et første spil Fzzzt! med min kære søn, der endnu en gang var let at lokke til at prøve noget nyt. Et overraskende interessant lille spil, jeg kan undre mig over, jeg ikke har lagt mærke til før nu. Det ærgrede mig undervejs noget, at jeg i den grad skulle tvære min modspiller ud i hans første spil - det viste sig dog heldigvis, at jeg i den grad havde miskalkuleret værdien og betydningen af at samle sæt og endte i stedet med at lide et smalt nederlag... :roll:
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag ville alle 6 deltagere gerne spille Friedemanns "First Sparks", men ikke med 6 deltagere, så det endte med en hel del snak og beslutningen om at spille noget andet.

Det blev så til Nefarious, som jo har den fordel at det spilles simultant (ligesom 7 Wonders). De to twists af reglerne gjorde at alle Actions blev udført to gange, hvilket gjorde spillet endnu hurtigere end normalt, men det blev til gengæld ophævet lidt af fagforeningerne krævede at en medarbejder blev sendt hjem hver gang en ny opfindelse blev produceret. Ellers ville opfindelsen ikke blive til noget, men til gengæld kunne man så ansætte en medarbejder uden betaling. det blev til et farligt rend af pukkelryggede ind og ud af laboratorierne!

Spillet blev ganske tæt, og ligesom flere af os troede at sejren var hjemme, sad K.O. Kristiansen pludselig med de nødvendige 21 point, medens vi andre fik en lang næse. 8/10
Spillet bliver sjovere og sjovere hver gang jeg spiller det!

Derefter var vi kun 5 mand, hvilket betød at vi kunne spille Tom Lehmanns The City, og dermed få testet om der virkelig er andre muligheder for at vinde end ved at spille 11-kort. Det er der naturligvis, Tom har en seriøs skarp hjerne. Det er blot os andre der lidt længe om at finde fiduserne. Det blev til 3 spil, hvor alle mulige andre metoder end 11-kortene faktisk vandt. Spillet har vundet en hel del i min agtelse efter at mine medspillere yder mere modstand. 7/10
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Been thanked: 4 times

Post by chr88 »

Fredag var min kærestes far igen på besøg til et par brætspil: Bohnanza og Reef Encounter, hvoraf hverken min kæreste eller hendes far havde prøvet RE før. Lad mig bare sige, at det blev et stort hit! I øvrigt vandt jeg samtlige spil i denne tråd, men jeg har også en lille fordel i, at jeg spiller flere spil end mange af de andre, så jeg er måske mere inde i selve systemerne, også selvom jeg måske ikke har prøvet et spil før. Jeg har bare let ved at fange de lidt lettere spil ift. andre, og derfor vinder jeg ofte, hvilket faktisk er lidt irriterende, da jeg gerne vil have, at de andre også skal vinde, så de måske synes, det er sjovere at spille. Derfor er det også fedt, at jeg var til Consims møde og lærte nogle nye spil og ikke vandt dem alle! ;)

Jeg synes, Reef Encounter er et rigtig fedt spil, hvor der skal tænkes meget, men jeg må erkende, at det er lidt svært at overskue konsekvenserne af at vende en af dominans-brikkerne (har lige glemt navnet); hvis man fx vender en brik vha. en grøn algae cylinder, så vendes måske 3-4 andre samtidig, og det er svært at forestille alle de mulige følger. Men ellers er det et super fedt spil, hvor der skal tænkes meget ift., hvor man vil bygge sit rev, hvor man vil placere sin shrimp, hvilke nye brikker og cube, man skal vælge osv. Jeg fornemmer, er bedst med 2 og 3, da 4 bliver lidt for kaotisk, hvor man ikke kan planlægge så meget mellem sine ture, da der sker for mange ændringer i mellemtiden. Det var dog sjovt at se pointene, da vi sluttede spillet; det lykkedes mig at få mange af de stærke brikker, så jeg scorede 100 point med de to andre på 63 og 45 point… Det lyder som meget høje point ift. de sessionsrapporter fra BGG, men vi følte ikke, vi gad at spise shrimps, hvor man kun ville få fx 2 brikker... Alt i alt et rigtig fedt spil!
Bagefter blev det til Bohnanza, som er et super spil; jeg synes dog, det er bedst med 4-5 spillere ift. 3, men det fungerer stadig rigtig godt med 3! En rigtig god filler.

Dagen efter blev det også til et par spil med to studiekammerater. Vi lagde ud med Bohnanza, som også i denne gruppe var et hit. Alhambra inkl. 3 miniexpansions var også et spil, de synes, var sjovt, men sådan er det faktisk med samtlige spil, jeg introducerer til mine spillegrupper; de synes, at alle spil er sjove, hvilket selvfølgelig er dejligt! Nordic Countries var selvfølgelig også et hit, da det er perfekt for 3 spillere. Jeg glæder mig dog til at få Schweiz-kortet, så man kan prøve lidt forskelligt (jeg har dog prøvet det før, og der er en lidt broken strategi, synes jeg, men det er ikke så slemt, som mange andre gør det til). Dernæst sluttede vi af med Carcassonne, som den ene ikke havde prøvet. Jeg introducerer dog aldrig Carcassonne uden udvidelser, men tager altid I&C med, altid the Phantom med, næsten altid the cult med og nogle gange T&B med. Det giver bare så meget mere at spille med nogle ekstra regler. Jeg har dog ikke prøvet at spille The Tower eller The Princess and the Dragon med nybegyndere, og jeg tror, man kan vente med de udvidelser, til de har styr på de andre ting. Jeg vandt stort, da jeg havde held til at bygge mig ind og få majoritet i andres store borge, ligesom jeg havde et par markmænd.

Søndag skulle vi til middag hos 4 andre, og derfor skulle vi selvfølgelig prøve TtR Team Asia! Det er genialt for 6 spillere (3 hold), men det er måske ikke så socialt som de andre udgaver, da man ikke må snakke så meget sammen, og man er meget fokuseret på, hvad ens medspiller gør osv. Men det er et sjovt spil, hvor mit hold utroligt nok vandt med sølle 2 point, selvom vi blot havde klaret 8 tickets mod det andet holds 14! Da det ikke rigtig er brætspillere, vi var sammen med, blev det kun til et andet spil, nemlig Sequence. Det er et fint spil for folk, der ikke rigtig spiller spil, men det er ikke ligefrem et spil, jeg selv ville foreslå… Det gik dog ekstremt hurtigt, måske 10-12 minutter med 6 spillere. Vi var heldige at trække de kort, vi skulle bruge, og så er det jo svært at gøre så meget, selvom de andre selvfølgelig prøvede at sabotere os. En god aften ikke desto mindre!

Endelig sluttede weekenden af med en forlænget spilledag mandag aften med en gammel gymnasiekammerat og kæresten! Her lagde vi ud med San Marco, som jeg købte over BGG for en uges tid siden, da jeg rigtig godt kan lide El Grande. EG fungerer dog ikke så godt med 3 (ift. 4 og 5), og SM skulle fungere rigtig godt med 3 spillere. Det gjorde det skam også, og jeg vil afgjort spille det igen, MEN El Grande er stadig det bedste spil af de to, synes jeg. Dog en rigtig fed mekanik med, at en spiller skal dele en bunke kort op i 3 dele, og så vælger denne spiller selv bunke til sidst, så man skal forsøge at gøre bunkerne ca. lige attraktive, hvilket kan være svært. Derefter blev det til Bohnanza, hvor vi troede, gymnasiekammeraten var langt bagud, men han endte faktisk med 24 point og var lige ved at vinde, da jeg havde 25. Vores spil i Bohnanza har næsten altid været meget tætte, hvilket jo er en klar styrke.

Kæresten skulle i seng, så vi to andre sluttede aftenen af med to spil: Navegador og Samurai. Navegador fungerer RIGTIG godt med 2 spillere! Det var faktisk et af de bedre 2-personersspil, jeg har prøvet – som samtidig også spiller 3, 4 og 5 ganske udmærket. Jeg gik efter en strategi med exploring, shipyards og plantager, og da min kammerat ikke havde prøvet spillet før, tror jeg ikke, han helt forstod strategien. Han endte i hvert fald med få privilegier, selvom jeg gjorde ham opmærksom på op til flere gange, at han skulle huske dem. Jeg vandt derfor med omkring 30 point. Bagefter spillede vi så Samurai, som jeg simpelthen ELSKER med 2 og 3 personer! Jeg rater det dog ”kun” 8.5, da det simpelthen ikke fungerer specielt godt med 4 personer, synes jeg. Der sker for meget mellem ens ture, til at man kan planlægge så meget. Derudover har det fået et lille hak nedad i ratingen, da man trods alt kan trækket brikkerne lidt uheldigt, fx hvis man trækker alle ens samuraier til at starte med og enten den brik, der enten erstatter en anden brik, eller den som bytter to ting med hinanden - det er ikke godt… Det er dog et hurtigt spil og fantastisk med 2-3, indeholder bestemt ikke en stor mængde held, har lidt screw-you-faktor osv., så det er stadig et af mine klare favoritspil!
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Vi gentog successen med Fzzzt! og det har bestemt potentialet til en solid filler. I dag vurderede jeg undervejs, at der var tale om et langt mere jævnbyrdigt spil. Det afspejlede resultatet også - men desværre heller ikke i mit favør i denne omgang. :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply