Hvad har du spillet i dag? August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

ozimek wrote: De næste par runder gik med at flæbe og genopbygge.
Huh, du må have spillet med en udvidelse. Jeg husker ikke at spillet indeholder en flæbe action - men igen, jeg har set andre spillere bruge den, så måske bare der er en regel jeg har overset.... ;)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Post by ozimek »

Brichs wrote:
ozimek wrote: De næste par runder gik med at flæbe og genopbygge.
Huh, du må have spillet med en udvidelse. Jeg husker ikke at spillet indeholder en flæbe action - men igen, jeg har set andre spillere bruge den, så måske bare der er en regel jeg har overset.... ;)
ALLE spil har en flæbe action. Den virker some regel bedst i modstanderens tur ;)
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

ozimek wrote:...Jeg trak Ancients ustandseligt, og var næsten lukket inde af dem...
Det lyder som om I har glemt et ret vigtigt aspekt. Når du laver "Explore" har du lov til at kigge på den brik du trækker, og så kan du smide den væk istedet for at spille den. Jeg er ret overbevist om at denne mulighed - som tematisk ikke giver den store mening - er indført netop for at give spilleren et valg om hvorvidt man nu ønsker ENDNU en brik med fjendtlige rumskibe på. Så har du "kun" brugt en handling, og har altså mulighed for at prøve igen.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Heldigvis mener jeg at de fleste spil (jeg spiller) fortæller en historie. Det er derfor jeg er tiltrukket af dem, og derfor jeg sjældent spiller abstrakte spil. I RA føler jeg for eksempel helt klart at jeg følger min slægts historie igennem århundreder.

Nå, min tirsdags aften begyndte med 2x Infiltration, da vi var lidt i tvivl om Martin var vendt hjem fra ferie eller ej. det var han så ikke, så alle 4 spil blev spillet af 3 spillere.

Jeg lagde ud med at lægge det forkerte kort, således at jeg ikke fik jaget de andre to væk fra feltet, så jeg kunne stjæle datafilerne i fred og ro. I stedet mistede et værdifuldt redskab, som var ubrugeligt på dette tidspunkt - surt show! :oops: De andre to samlede sig store bunker af datafiler, og min eneste chance var at begive mig højt op i bygningen, hvilket naturligvis næsten altid er den sikreste måde at tabe spillet på. Jesper gik også lige lidt for langt, så Evind kunne se sig selv som vinder.

I andet gennemløb lå døren til det hemmelige rum lige inden for indgangen. Og da både Jesper og jeg regnede med at den anden spiller ville gå derind, overlod vi rummet til den anden - hvilket betød at Eivind fik alle 8 filer for sig selv! Denne gang kom Jesper med ud, men han måtte se sig slået af Eivind endnu en gang! 8/10

Derefter gik vi gang med haren og Skildpadden i andledning af at Jesper lige havde indkøbt et eksemplar til familien - og så vi naturligvis lige vise ham at det ikke nødvendgigvis er et familiespil, selvom man naturligvis kan vinde selvom man ikke kan regne...

Vi brugte den næstnyeste version, hvor jeg lykkelig havde glemt at Haretabellen kun er fordelagtig hvis man ligger i positionerne 4-6, hvilket er noget vanskelligt i et tremandsspil. Så jeg mistede halvdelen af mine startgulerødder i første tur, medens jeg ventede på at skildpaddefeltet skulle blive ryddet. Selvom jeg havde forklaret risikoen ved at spille på de nye bræt til Eivind gik han alligevel efter det første skildpaddefelt, hvilket ikke er helt så nemt i nyere spil, da det er flyttet frem til felt 10 og derfor koster 55 af ens 68 gulerødder. Så Jesper lå pludselig i en fordelagtig position. Desværre for ham tog han også nogen chancer - såsom at regne med at jeg ville være flink nok til at lade ham få gulerødder for sin position (ha!), så jeg kunne let hoppe i mål i nogle få afmålte spring. En storslået sejr i et altid fornøjeligt spil! 10/10

Endelig sluttede vi aftenen af med Small World Realms, hvor vi prøvede Pangea-scenariet. Her begynder spillet med en tilfældig sammensat landmasse, og i begyndelsen af hver tur må spilleren flytte en af yderbrikkerne til en anden position omkring landmassen. Dermed kan man aldrig føle sig sikker, og gjorde det nærmest umuligt at forsvare enkeltbrikker. Så bedste forsvar var at lægge en stor styrke i bjergene.

Jeg var for nærig og tog som næsten altid den første, den bedste race. Det var en fejl og de to andre tjente dobbelt så mange point som mig. Desværre var jeg også for længe om at lade den uddø, så halvejs i spillet måtte jeg konstatere at mine vinderchancer var nærmest umulige. De to andre sloges om førstepladsen med næsten den samme indtjening, så det var lun et spørgsmål om held hvem der vandt. Scenariet var interessant, men vi var enige om at flytteriet skabte for meget kaos, og gjorde spillet længere fordi man havde så mange flere muligjeder for at angribe. Så det gider vi nok ikke at prøve igen. 8/10
Image
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by ozimek »

Stony wrote:
ozimek wrote:...Jeg trak Ancients ustandseligt, og var næsten lukket inde af dem...
Det lyder som om I har glemt et ret vigtigt aspekt. Når du laver "Explore" har du lov til at kigge på den brik du trækker, og så kan du smide den væk istedet for at spille den. Jeg er ret overbevist om at denne mulighed - som tematisk ikke giver den store mening - er indført netop for at give spilleren et valg om hvorvidt man nu ønsker ENDNU en brik med fjendtlige rumskibe på. Så har du "kun" brugt en handling, og har altså mulighed for at prøve igen.
Tak for tippet, men vi var helt med på reglen. Det virker bare some et kæmpe setback at spilde en action på dette, så det blev kun brugt ekstremt sjældent. Actions er en meget begrænset resurse i spillet, så det virker lidt lame at nogle spillere skal handicappes baseret på noget så tilfældigt.

Vi snakkede om en mulig house rule: At lade alle spillere se på to tiles og vælge én. Ligesom én af alien racerne kan. (vi var alle Terran, så ingen problemer med spilbalancen). Man kunne evt. begrænse denne regel til runde 1, hvor det har størst betydning.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

ozimek wrote:Tak for tippet, men vi var helt med på reglen. Det virker bare some et kæmpe setback at spilde en action på dette, så det blev kun brugt ekstremt sjældent. Actions er en meget begrænset resurse i spillet, så det virker lidt lame at nogle spillere skal handicappes baseret på noget så tilfældigt.
Det synes jeg lyder som et lidt søgt argument, når du samtidig antyder at du vil foretrække en mere AT-agtige tilgang. Så er du vel også ærgelig over brugen af terninger i kamp, hvor det er lidt "lame" at man kan blive slagtet pga. et enkelt uheldigt kast? Ikke alene mister du din handling men også dine rumskibe.

Hvis du har brug for at få en plads du kan ekspandere til, og du er netop ved at udforske den sidste plads hvor det vil være muligt da de øvrige pladser er besat med aliens... Hvis du der trækker endnu en alien er det naturligvis surt. Men at placere den på brættet trods for muligheden for at lade være, vil jeg mene er decideret dumt.

Jeg har prøvet Eclipse nogle gange, og der er folk gradvis blevet mere opmærksomme på vigtigheden af nogle gode nabofelter, og har derfor gjort relativt flittig brug af muligheden for at vælge noget andet. Det er naturligvis ikke nær så godt som at være svineheldig, og få de mest optimale brikker i første træk hver gang, men det kommer du vist næppe udenom i ret mange spil.
Sidst spillet:
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Stony wrote:
ozimek wrote:Tak for tippet, men vi var helt med på reglen. Det virker bare some et kæmpe setback at spilde en action på dette, så det blev kun brugt ekstremt sjældent. Actions er en meget begrænset resurse i spillet, så det virker lidt lame at nogle spillere skal handicappes baseret på noget så tilfældigt.
Det synes jeg lyder som et lidt søgt argument, når du samtidig antyder at du vil foretrække en mere AT-agtige tilgang. Så er du vel også ærgelig over brugen af terninger i kamp, hvor det er lidt "lame" at man kan blive slagtet pga. et enkelt uheldigt kast? Ikke alene mister du din handling men også dine rumskibe.

Hvis du har brug for at få en plads du kan ekspandere til, og du er netop ved at udforske den sidste plads hvor det vil være muligt da de øvrige pladser er besat med aliens... Hvis du der trækker endnu en alien er det naturligvis surt. Men at placere den på brættet trods for muligheden for at lade være, vil jeg mene er decideret dumt.
Systemerne med Ancients på er som reglen bedre, så hvis du kan få nogle skibe kamp klar i en fart, kan der være en fordel at hente i det lange løb. Det er et spil med held, så det er bare med at bede til Nuffle
Danny

Image
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by ozimek »

Foppwin wrote:
Stony wrote:

Systemerne med Ancients på er som reglen bedre, så hvis du kan få nogle skibe kamp klar i en fart, kan der være en fordel at hente i det lange løb. Det er et spil med held, så det er bare med at bede til Nuffle
Det var præcist hvad jeg prøvede, men var så dobbelt uheldig og tabte et slag som jeg med ~90% change burde have vundet. (bare et guesstimate, har ik regnet på odds'ne)[1 Cruiser med Alien Hull på den tomme plads og to default interceptors VS 1 ancient ]. Det kunne selvf. også have sket i så mange andre spil, men man er bare meget udsat i Eclipse: Fordi der er tale om meget få skibe og actions, bliver udfaldet af hvert (terning)slag så meget vigtigere.
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by ozimek »

Stony wrote:
Det vil jeg bestemt ikke afvise :oops: Dog er man meget udsat i Eclipse, fordi der typisk er tale om relativt små flåder.
Stony wrote:Hvis du har brug for at få en plads du kan ekspandere til, og du er netop ved at udforske den sidste plads hvor det vil være muligt da de øvrige pladser er besat med aliens... Hvis du der trækker endnu en alien er det naturligvis surt. Men at placere den på brættet trods for muligheden for at lade være, vil jeg mene er decideret dumt.
Jeg var ikke *komplet* indelukket, men bare meget begrænset. Med min samtidigt horrible tech-situation (ingen drive upgrade) var det belastende at få sammensat felterne i nærheden af hjemsystemet uhensigtsmæssigt.
Stony wrote:Jeg har prøvet Eclipse nogle gange, og der er folk gradvis blevet mere opmærksomme på vigtigheden af nogle gode nabofelter, og har derfor gjort relativt flittig brug af muligheden for at vælge noget andet. Det er naturligvis ikke nær så godt som at være svineheldig, og få de mest optimale brikker i første træk hver gang, men det kommer du vist næppe udenom i ret mange spil.
Det kan sagtens tænkes, at man bør være mere selektiv i de tiles man faktisk lægger, men ud over den spildte action, bliver man også dobbelt ramt af, der er et meget begrænset antal III tiles tilgængeligt i spillet. Hvis man ikke får lagt en god del af disse i starten, kommer man nemt i en situation, hvor man er placeret langt fra galaxens tyngdepunkt. Med andre ord: Hvis jeg kun placerer hver anden tile, og min modstander placerer alle deres tiles har jeg væsentligt færre systemer i nærheden af mit hjemsystem, hvilket er en kæmpe ulempe i slutningen af spillet.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Var forbi Robert i går aftes for at blive introduceret til Eclipse. Havde været planen, at jeg skulle have spillet det på DC men fravalgte det for at prøve et andet spil og give pladsen til en anden 8)

Efter en hurtig introduktion til spillet, gik vi i gang med spillet. Startede med Terran racen så vi havde samme udgangspunkt.

Ved min første explore fik jeg en krydser og så var jeg godt kørende. Fik hurtigt etableret en rigtig god økonomi og da vi nærmede os den sidste runde havde jeg koloniseret 11 systemer. Dette troede jeg jo var rigtig godt, men pludselig havde jeg ikke flere aktioner og Robert som havde fået det eneste seje våben i spillet - Anti-matter gun - tromlede ind over mig i sidste runde og selv om jeg havde en - synes jeg - rimelig stærk flåde, så blev den slået til pindebrænde ganske nemt og ligetil.

Tabte 39 - 31, men mistede i sidste runde 4 systemer til en værdi af 6 point og Robert besatte den ene.

Så lærte, at man ikke skal ekspandere for kraftigt og man ikke skal undervurdere, at en fredelig løsning på en konflikt er en mulighed :P

Et rigtig sjovt spil som er nemt at lære.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Sir William wrote:...og man ikke skal undervurdere, at en fredelig løsning på en konflikt er en mulighed :P
Jeg fornemmer en interessekonflikt her... Det er ikke sikkert at modspilleren - som er bagud på point - er interesseret i en fredelig løsning. Og hvor det kræver to personer at blive enig om en fredelig løsning, så kræver det kun en spiller at erklære krig. :lol:
Sidst spillet:
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Hovsa, tror nok jeg skulle have skrevet Umulighed.
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

(nb forummet spiser min post - så hvis det her bliver et double post så er der altså en forklaring)
Jeg har da også spillet eclipse i august. Det andet spil i denne gruppe.

Og vi lærte på den hårde måde hvor vigtig discard a tile actionen er. I et 4 personers terrans spil , med mig, Niels, Torkil og Michael, lavede jeg den fejl at åbne en en direkte vej til min nabo Niels, der straks huggede en tile fra mig (den kunne jeg med fordel have discarted). Efter at jeg havde sat prop i hullet, med starbaser, synes jeg er det var ok at sikre at min anden meget resource stærke nabo, Michael ikke havde en direkte vej uden om centrum til mig. Og jeg acceptere derfor en double ancient, tile 1 mellem men min hjemplanet og galactic center, der kunne lukke af for ham et stykke tid. Det var den anden double ancient og da jeg var sat tilbage af at have måtte bygge starbases, så tænkte jeg at ligge lidt i fred , og samle kræfter til at banke et par double ancients og så prøve et shoot på center tilsidst måtte være et fint ambitions niveau. Desværre betød det at Michael fik et meget stort stykke i fred, hvor han faktisk fik 4 gode planeter med ancients som han over et par runder fik banket, og da han samtidig fik skabt et single shokepoint ind til midten, som blev fyldt med starbases betød det at der kun var en af os der kunne nå ham via centrum indtil vi fik wormholes. Og de kom meget sent i spillet, og Michael købte den første.

Da Michael var blevet meget resource stærk i kraft af gode tile 3 planeter, var det en katastrofe at give ham et single shokepoint til center, sammen med han fik ekstra tile 2 og 1 områder. Så både Torkil og jeg skulle have benyttet os af discard ( eller en tidligere mere aggresiv placering af tiles) for at sikre at vi i fællesskab kunne ligge pres på ham, og give plads til at Niels kunne nå ham også.

Spillet blev lidt mere tæt pointmæssigt end nødvendigt , da der aldrig kom monolitter til Michaels lager af 30+ ressurcer.

Det ligner at discard action er afgørende for at designe kortet i midten og bestemme hvem der kan ligge press på hvem. Det er nok den vigtigste brug af en action i spillet.
Selvom ancient kan ligne stopklodser, er det nok vigtigere efter et par runder at have gode planeter end mange dårlige. Ancients er ikke en ulempe , det er nok værre ikke at se nogen. I tile 3 handler det måske mest om at discarde hvis det sætter en i en umulig situation til at explore videre. Og det handler om hvad man kommer mest bagud i tile 3 racet af.

Anyway et fantastisk spil.
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Eclipse er helt klart et 4X spil (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Man kan ikke ignorere det sidste X i Eclipse.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Robert wrote:Eclipse er helt klart et 4X spil (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Man kan ikke ignorere det sidste X i Eclipse.
Nej, det lærte jeg jo i går :lol:

Lærte mange ting i går og begik også nogle fejl, men øvelse gør mester 8)
Post Reply