Aftenen sluttede af med en omgang Pickomino.
Personligt kan jeg ikke se formålet med at erstatte kuberne med noget mere tematisk passende: Det er jo ikke sådan at de pludseligt gør hele spillet mere tematisk fængende af den grund (sådan har jeg det i hvert fald), og i forhold til usability er kuberne bare nemmere at have med at gøre - relevant da de jo reelt bare fungerer som ressourcer som man skal handle frem og tilbage en masse gange i løbet af spillet.Stony wrote:Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.
Jeg deltog i spillet i aftes og var efterfølgende meget alene med synspunktet om, at jeg hellere havde spillet med kuber og i virkeligheden allerhelst havde set spillet ligge i en æske på størrelse med Mykerinos. For det var et fint lille spil - og så heller ikke mere. For mig betød temaet ingenting og det siger selvfølgelig sikkert mere om mig og mit forhold til genren end nødvendigvis om spillet men abstraktionsgraden var for mig på linje med den man finder i spil som Mykerinos. Og det gør på ingen måde spiloplevelsen dårligere i sig selv - faktisk kunne jeg frygte at et ikke helt vellykket forsøg på at få temaet til at skinne endnu mere igennem via overflade som tematiserede meeples kunne virke den modsatte vej for mig og få det til at fremstå endnu mere krampagtigt som et forsøg på at proppe tema henover noget, hvor det måske ikke passer helt.Jens_Hoppe wrote:Personligt kan jeg ikke se formålet med at erstatte kuberne med noget mere tematisk passende: Det er jo ikke sådan at de pludseligt gør hele spillet mere tematisk fængende af den grund (sådan har jeg det i hvert fald), og i forhold til usability er kuberne bare nemmere at have med at gøre - relevant da de jo reelt bare fungerer som ressourcer som man skal handle frem og tilbage en masse gange i løbet af spillet. [...]Stony wrote:Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.
Du får dine DnDeeples på fredag, men hvis du har fortrudt spillet, kan jeg da godt overtage det.Stony wrote:Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.
Det tror jeg ikke du skal forvente. Hvis ikke du kan lide grundmekanismen i Small World, kommer et variabelt bræt ikke til at ændre ret meget.Mikkel Basse wrote:Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.
Jeg tror det er 7 Wonders du taler om.2 spil Age of Wonders blev det også til, da vi nåede op på 6 mand. Vi spiller nu konsekvent med Leaders-udvidelsen, og det gør spiloplevelsen noget mere interessant. Selv om det fungerer godt til mange spillere når man har kort tid og lige hurtigt skal sætte nogle nye folk ind i et "filler-spil", lider det til tider lidt under, at du ikke kan gøre så meget for at stoppe en spiller på den anden side af bordet, der sidder op af to mindre kompetente spillere ud over at råbe "Hvad har I gang i?!", men det ville nok ikke skabe en spilstemning, jeg gad deltage i.
Ikke desto mindre et solidt spil, og efterhånden som nogen af gengangerne lærer kortene bedre at kende virker det også som om, spillet får en ekstra dimension - yderligere accentueret gennem Leaders.
Det er jeg enig i. Måske (men kun måske) ville den originale udgave (Vinci) bedre passe til din stil. I hvert fald kunne hærene holde lidt længere inden de gik i forfald.Larsine wrote:Det tror jeg ikke du skal forvente. Hvis ikke du kan lide grundmekanismen i Small World, kommer et variabelt bræt ikke til at ændre ret meget.Mikkel Basse wrote:Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.
Det har du helt ret i - var kommet til at skrive Through the Ages først (har åbenbart fået det på hjernen) og fik ikke rettet det til det rigtige.Larsine wrote:Jeg tror det er 7 Wonders du taler om.
Det har I nok ret i. Kan være Vinci var et bud, ellers kan det være jeg bare skal ændre min indstilling, når jeg sætter mig ned med Smallworld og tage glæde i, at ens flyvende dværge bliver flået i småstykker af var-alfer.Mik wrote:Det er jeg enig i. Måske (men kun måske) ville den originale udgave (Vinci) bedre passe til din stil. I hvert fald kunne hærene holde lidt længere inden de gik i forfald.Larsine wrote:Det tror jeg ikke du skal forvente. Hvis ikke du kan lide grundmekanismen i Small World, kommer et variabelt bræt ikke til at ændre ret meget.Mikkel Basse wrote:Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.