Hvad har du spillet i dag? September 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2012

Post by Stony »

Mik wrote:Du ville helt klart kunne lægge en Fisk på markedet uden at have en båd, så hvorfor skulle du ikke kunne tage den selv? Det er jo ikke dine mænd der høster, men en effekt af at have opdaget området. Formentlig er det en gave fra befolkningen.
Det er muligt. Det var i hvert fald sådan jeg læste og tolkede reglerne. Men det virker ikke helt logisk, så der kunne meget vel være svipset et forbehold om at man kun måtte tage fisk, såfremt man havde opdaget området med skib. Som det f.eks. er tilfældet når man laver Harvest. Det ville være dejligt med en lille vending, som gjorde opmærksom på at de to handlinger i den henseende er forskellige, som der f.eks. bliver gjort da man forklarer byggehandlingen, og gør opmærksom på at din indbygger ikke er "engaged" når man bygger skib.
Mik wrote:Da reglerne siger: "The ship may perform its own migration before or after the sea convoy." kan jeg ikke se at du må udføre handlingen både før og efter.

Som reglerne er skrevet er jeg ikke i tvivl, men naturligvis: hvis du får ret, så er reglerne uklare :wink:
Mja.... Men man kan jo heller ikke skrive ""The ship may perform its own migration before AND after the sea convoy." da det så ville antyde at skibet kan migrere mere end en gang - både før OG efter konvoy. Vendingen lyder mere som "Du har frit valg", og hvis man laver konvoy, migrerer og så laver konvoy igen har du gjort brug af både det at flytte efter konvoy og før konvoy. Jeg ville ønske en formulering i stil med "A ship can do convoy both before and efter its own migration" eller alternativt "A ship can only do convoy before or after its own migration". Det vil jeg mene vil udelukke tvivlsspørgsmålet.
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:så jeg lægger meget gerne spisebord til igen, men lover ikke at lave helt så sød en lagkage næste gang :wink:
Archipelago OG lagkage - nu bliver jeg snart misundelig! :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

Det kan du roligt være. Det var en god lagkage.

Efter at have funderet lidt over archipelago-regelspørgsmålet omkring migrering med skibe.... Jeg er næsten overbevist om at sætningen "The ship may perform its own migration before or after the sea convoy." udelukkende forholder sig til hvornår skibet må migrere, og ikke hvorvidt skibet kan fungere som transport både før og efter. Og når skibet sagtens kan magte at transportere et vilkårligt antal indbyggere, virker det mest intuitivt at den kan fortsætte med det efter en eventuel migrering.
Men jeg håber at designeren tager sig tid til at kaste lys over regelforvirringen. Indtil han siger noget andet, er det i hvert fald sådan jeg vælger at tolke reglerne.
Sidst spillet:
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:så jeg lægger meget gerne spisebord til igen, men lover ikke at lave helt så sød en lagkage næste gang :wink:
Archipelago OG lagkage - nu bliver jeg snart misundelig! :mrgreen:
Du er vel tilmeldt Djengis????
Hvis jeg ikke får andre opgaver i år, så kunne jeg jo godt være 'kageansvarlig' med udviklingspotentiale indenfor lagkager ....
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Så kom Chris Boelinger forbi med "dommen":

Exploration: when I explore a new hex, I should first take one ressource that the new tile is capable of producing, and put it in the domestic market. After that, I get to choose another ressource for myself. Can this be a fish even though I discovered the tile with a citizen? It would make sense to say no, but I only find this restriction: "The active player chooses a ressource among the ressources that the new region i capable of producing..."

chris :
You have to understand that ressource you are given has been harvested by the locals before your arrival. This is what represents this ressource that you gain, it's an offering from the locals, as on the cover. So you can get any available ressource on the region.

Exploration: I just explored a tile with just one fish ressource on it. Nothing else. But I cannot send it to the domestic market, as the domestic (fish) market is full. Do I get to take it for myself?

Chris:
Never seen that happenning, but I guess in this case I would let you get the fish ressource.

Migration: A ship may migrate either before or after doing sea convoy, but is it possible for a ship to convoy a citizen, then move, and then convoy a second citizen?

Chris :
Yes of course. Convoy is a free action for the ship, but it counts as a move for the citizen that has moved.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Ja, vi er flere lidelsesfælder! Og for mit vedkommende gælder det samme for titler som Vanuatu og udvidelsen til Alien Frontiers, der også er dukket op i handlen... :(
Uha, situationen omkring Vanuatu ser ud til at være endnu mere speget end det er tilfældet for GtR... :roll:
Det fortsætter den såmænd med at være. Jeg har langt om længe modtaget mit eksemplar af spillet, men ligesom flere andre er det desværre en fransk og ikke den bestilte engelske udgave, der er dukket op. Man bliver nogle gange en smule træt... Det mest frustrerende ved hele situationen er dog, at designeren fuldkommen ignorerer de beskeder han får tilsendt. Det var ikke noget problem, hvis han selv kommunikerede noget ud - men det gør han på ingen måde. Nå, jeg vælger at tage det som en oplevelse.

Modtog i øvrigt også Mr. Jack Pocket-udvidelsen Mr. Jack Pocket: Goodies forleden og den må jeg jo så trøste mig med.
frouvne, administrator

Image
Post Reply