Mik wrote:Du ville helt klart kunne lægge en Fisk på markedet uden at have en båd, så hvorfor skulle du ikke kunne tage den selv? Det er jo ikke dine mænd der høster, men en effekt af at have opdaget området. Formentlig er det en gave fra befolkningen.
Det er muligt. Det var i hvert fald sådan jeg læste og tolkede reglerne. Men det virker ikke helt logisk, så der kunne meget vel være svipset et forbehold om at man kun måtte tage fisk, såfremt man havde opdaget området med skib. Som det f.eks. er tilfældet når man laver Harvest. Det ville være dejligt med en lille vending, som gjorde opmærksom på at de to handlinger i den henseende er forskellige, som der f.eks. bliver gjort da man forklarer byggehandlingen, og gør opmærksom på at din indbygger ikke er "engaged" når man bygger skib.
Mik wrote:Da reglerne siger: "The ship may perform its own migration
before or after the sea convoy." kan jeg ikke se at du må udføre handlingen
både før og efter.
Som reglerne er skrevet er jeg ikke i tvivl, men naturligvis: hvis du får ret, så
er reglerne uklare

Mja.... Men man kan jo heller ikke skrive ""The ship may perform its own migration before AND after the sea convoy." da det så ville antyde at skibet kan migrere mere end en gang - både før OG efter konvoy. Vendingen lyder mere som "Du har frit valg", og hvis man laver konvoy, migrerer og så laver konvoy igen har du gjort brug af både det at flytte efter konvoy og før konvoy. Jeg ville ønske en formulering i stil med "A ship can do convoy both before and efter its own migration" eller alternativt "A ship can only do convoy before or after its own migration". Det vil jeg mene vil udelukke tvivlsspørgsmålet.