Nogen som har prøvet: "Space Cadets" / "Police Precinct"?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)

Nogen som har prøvet: "Space Cadets" / "Police Precinct"?

Post by Tallens »

Hej folkens

Jeg er en sucker for Co-Op spil og har i et stykke tid prøvet at finde et som kan "erstatte" Elder Sign/Arkham Horror/Pandemic etc. som et hyggeligt hus-spil/voksen spil.

Men jeg synes ikke listen over co-op spil er stor nok, selv om den dog bliver større og større hvert år.

Så imens jeg venter på at udvidelsen kommer til "Elder Sign" (i den her mdr. forhåbentlig 8) ) Jeg har i et stykke tid haft kigget på 2 spil, men ikke rigtig ville tage mig sammen til at købe nogen af dem, da de jo koster omkring 500,- kr. stykket, selv på en god dag skal det jo være noget som kan godkendes hjemme :D

Det ene spil jeg har set er "SPACE CADETS" - det har fået gode anmeldelser og ser faktisk sjovt ud.
http://boardgamegeek.com/boardgame/123096/space-cadets

Det andet spil jeg har set på er "POLICE PRECINCT" som også har fået gode anmeldelser og som virker til at været et solidt - og anderledes - co-op spil hvor man for en gang skyld spiller på politiets side.
http://boardgamegeek.com/boardgame/1185 ... e-precinct

Hvis der er nogen som har lidt erfaringer (gode som dårlige) som evt. kan fortælle mig om de er pengene værd.

//T
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Nogen som har prøvet: "Space Cadets" / "Police Precinct"

Post by Sir William »

Kender desværre ikke nogen af de ovennævnte, men kan derimod anbefale følgende 2

Space Alert http://boardgamegeek.com/boardgame/38453/space-alert

Der følger et lydspor med som er med til at give en mere spændende stemning og planlægning. Har kun prøvet det et par gange, men der er en del kommunikation på tværs af bordet og går det galt der, så går det rigtig meget galt.

Ellers er der

Red November http://www.germangames.dk/2011/05/27/red-november/

Her er der også meget samarbejde men med det lille tvist, at du aldrig kan vide dig sikker med dine medspillere, da de kan svigte dig på et givent tidspunkt.
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.

Post by Tallens »

yeah, jeg er bekendt med "Space Alert" det minder meget om den måde "Space Cadet" er bygget op, undtagen at i stedet for et lydspor, så er der "mini-games"

Jeg har haft kigget på Space Alert i LAAAANG tid.. men har ikke kunne tage mig sammen til at købe det endnu.

//T
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Jeg har kun prøvet Police Precinct en enkelt gang, men her er hvad jeg skrev om det:
"Derefter stod den på et kort spil Police Precinct. Kort, fordi vi stort set ikke fik et ben til jorden :) Jeg blev hurtigt låst fast på en enkelt lokation, hvor jeg prøvede at bekæmpe en gadebande, der bare voksede og voksede, uden at jeg kunne gøre ret meget ved den. Derfor kunne jeg heller ikke rigtig hjælpe med at bekæmpe de (lidt for) mange Emergencies, der dukkede op.
Samlet set er der tilsyneladende tale om et solidt co-op. Komponenterne er udmærket lavet - fraregnet spillepladen, der er dræbende kedelig at se på. Jeg kan godt lide, at der er tale om dagligdags politiarbejde, i stedet for det vanlige, højt profilerede arbejde med fx at fange en seriemorder. Af samme grund gør det mig ikke så meget, at mordopklaringsdelen virker lidt rigeligt underudviklet og abstrakt (det er ikke så ophidsende blot at skulle bladre en stak kort igennem for at finde et mordvåben). Der er rigeligt andet at tage fat på, og der er fin mulighed for at støtte sine medspillere eller at vælge at prioritere at køre sololøb. Jeg kunne dog godt se visse potentielle balance-problemer, men de kan nok klares med en husregel eller to."

Men jeg skal sige med det samme, at jeg ikke har haft det store behov for at spille det igen. "Solidt" er vist nøgleordet - "vildt tematisk" eller "engagerende" er derimod ikke de første ord, jeg tænker på.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Tallens »

Jeg har godt hørt at spille-pladen måske godt kunne ha haft brug for en lille opstramning, og at pladen var måske lidt får "pæn" - men samtidig så var der ikke alt for meget som forstyrrede ens "øje".

Derudover så hørte jeg noget om at man kan ændre spillets sværhedsgrad en hel del, så selv om man synes det er "for nemt" så kunne man relativt nemt lave det "for svært" - og at det selvklart krævede lidt før man var helt med på alle detaljerne.

Skal ikke være nogen hemmelighed at jeg synes "detektiv" spil er sjove (AH, etc) så det er jo klart at dette spil virker tillokkende. - ikke mange "Politi"-tema spil man ser i disse dage.

Men at det ikke er Tematisk nok kan jeg ikke helt forstå, det er vel næsten stort set ikke andet end Tema (eller misforstod jeg hvad du skrev?:D), Men at du ikke har haft lyst til at prøve det igen hiver da karakteren lidt ned.

Det har alligevel scoret 7.51 på BGG, så der må jo være nogle fede elementer i det.

Men tak for ordne, håber der er nogen som har prøvet Spade Cadet også, vil gerne høre om det er ½ så sjovt som det lyder, og ser ud, eller om Space Alert er et bedre sats.

//T
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Jeg mener tematisk i forhold til spillets mekanismer. Ét er det grafiske, som for det meste er meget gennemført, men noget andet er gameplay'et. Som jeg husker det, var fx opklaringen af forbrydelsen stort set reduceret til at vende kort i diverse bunker, til man ramte det rigtige. Det er der ikke så megen opklaring i i min optik :)

Men er man til "damage control"-spil, er der nok lidt mere at komme efter. Og det er da bestemt en flot rating (jeg skal igen understrege, at jeg kun har prøvet det en enkelt gang - men jeg ved, at Frouvne herinde har spillet det adskillige gange og har givet det et 6-tal, så....)

Det hele munder også ud i, hvad man leder efter i en god coop-oplevelse. (coopoplevelse - wow, svært ord!) Space Alert er helt anderledes hektisk, men giver nok anledning til en del mere rendyrket sjov.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Jeg har spillet både SC og PP. Begge dog kun 1 gang. Når man kun har spillet SC én gang, når man kun at snuse til potentialet. Det er noget længere end de fleste andre coops jeg har spillet (bortset fra BSG, hvis man da overhovedet kan kalde det et coop). Men det var sjovt, der er mange minispil, som er bundet sammen af situation på galaksekortet, man bevæger sig rundt på. Ville nok kun anbefale det hvis du spiller meget med de samme mennesker, ellers kommer der til at gå al for lang tid med regelforklaring hver gang.
PP var mere et klassisk coop, temaet fungerede meget godt for mig, men kunne ikke forstille mig at spille det uden dirty cop. Det gir det lige et ekstra hak. Tematisk var det sammenligneligt med Flash Point: Fire Rescue (som jeg egentlig synes er bedre, men jeg har også spillet det meget mere), så altså relativt abstrakt, men stadig stærkt nok til at man kan leve sig ind i rollerne.

Hvis jeg selv skal anbefale et coop spil, må det helt klart være Hanabi. Det er lille, billigt, transportabelt, men en fantastisk brainburner og en af de bedtse samarbejdsspil der nogensinde er lavet.
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Myde »

Endnu en kandidat kunne være Castle ravenloft, men så er vi ovre i fantasy/D&D
jeg har kun selv spillet et enkelt 2-pers scenarie, så jeg vil helst ikke udtale mig om kvaliteten alt for meget ;)
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Johannesson »

Jeg har prøvet både Space Cadets og Police Precinct, og var rigtig godt underholdt med begge spil.

Space Cadet:

I Space Cadets fordeler man en række små opgaver/spil mellem spillerne (RoboRally, Memory, puslespil mm.). Hver af opgaverne relatere sig til en af funktionerne på skibet, så som styring (RoboRally), våbensystem (Puslespil), Skjolde (noget der ligner pokerhænder). Der er vist 8-10 job/funktioner til fordelig. Næsten alle opgaverne skal så løses på tid, de fleste i de samme 30 sekunder.

Jeg kan godt lide coop-spil hvor alle spillerne laver noget samtidigt uafhængigt af de andre, da det fjerner/mindsker risikoen for at en spiller tager kontrollen og efterlader de andre spillere som statister.

Sammenligningen med Space Alert er nærliggende, men der er dog meget væsentlige forskelle. I Space Alert er komminikation mellem spillerne om muligheder og forventninger en vigtig del af spillet, og det sker under de 10 minutters panik. Space Cadets kører i runder, som består af en række faser, hvoraf der i nogle af dem er tid til at diskutere strategi og muligheder og andre faser, så som de 30 sekunder til opgaverne, er individuelle.

Personligt kan jeg bedst lide Space Alert af de to, men jeg ville ikke sige nej til et spil Space Cadets, hvis det kom på bordet. En af årsagerne til at jeg bedst kan lide ved Space Alert er at det kan spilles på 30 minutter, hvorimod Space Cadet tager 1½-2 timer.

Police Precinct:

Police Precinct er et mere traditionelt coop-spil hvor man i sin tur forsøger at gøre noget godt, hvorefter spille ødelægger det hele med en ond handling. Den slags spil findes der mange af, men en af fordelene med Police Precint og f.eks. Flash Point (hvor man skal redde personer og kæledyr ud af et brændende hus) er at handlingerne er forståelige og et er nemt at relatere sig til det der sker. I modsætning til f.eks. Forbidden Island, hvor det ikke står mig helt klart havd der er man gør når man vender et kort tilbage for at modvirker at øen synker.

En rigtig god ting ved Police Precinct er at spillerne kan hjælpe hinanden både ved at være tilstede sammen på samme lokation og ved at spille kort til støtte for de andres handlinger. Det gør at man ikke bare sidder og venter passivt.

Jeg kan frygte at Police Precinct kan komme til at virke for ens, på sammen måde som jeg synes at Pandemic kan blive.

Personligt kan jeg bedre lide flash Point end Police Precinct, men det skyldes nok at jeg synes at de forskellige huse i Flash Point giver en større variation.

Mit favorit coop-spil:

Det er fortsat Sentinels of the Multiverse jeg synes bedst om. Primært fordi kombinationsmulighederne er så store, og de enkelte spil derfor meget forskellige. Tematisk fungere det rigtig godt, og det er et af de få spil hvor jeg faktisk føler at være den figur jeg spiller, og ikke bare nogle tal på et skema.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Jeg har begge spil, men har desværre endnu ikke fået spillet Space Cadets, der ellers ser ud til at være et rigtig sjovt samarbejdsspil. Så det må jeg desværre afholde mig fra at udtale mig om i denne omgang.

Police Precinct har jeg spillet nogle gange og har det nok lidt ambivalent med spillet. Temaet er sådan set rigtig fedt og det fungerer også ... delvist. Jeg lod mig dog ikke helt rive med. Retfærdigvis skal det så også lige nævnes, at jeg ikke har prøvet at spille med forrædder, som de fleste vist syntes man bør. Måske det bidrager med lidt spænding omkring bordet. Det virkede dog som om spillet var rigeligt svært uden denne komplikation, men igen kan det jo også være med til at gøre oplevelsen endnu mere intens. Umiddelbart syntes jeg, at temaet fungerer noget bedre end i et spil som Pandemic, som det tydeligvis har lånt sin centrale mekanik fra. Mekanisk virker det en smule flosset i kanten og så er det grafisk ikke så interessant (særligt spillepladen) og når det kommer til manualen er den lige lovlig amatør-agtigt efter min smag. Men temaet er fedt! Og jeg har været godt underholdt de par gange det har været fremme. Umiddelbart er det nok et spil, jeg vil anbefale at man prøver før man anskaffer det, hvis man har mulighed for det.
frouvne, administrator

Image
Post Reply