Hvilket spil bliver dette års "Terra Mystica"?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Hvilket spil bliver dette års "Terra Mystica"?

Post by Frouvne »

Er der nogen, der har et friskt bud på hvilket spil, der i stil med sidste års Terra Mystica, bliver det store hit fra Spiel 2013?

Selv føler jeg mig på bar bund, men hårdt presset vil mit bud nok være Nations. Det har et tema, der automatisk vil tiltrække mange og hvis det er lykkedes at lave et mere strømlinet spil i stil med Through the Ages, vil det have fine odds for at klare sig godt.

Hvilket spil gætter du på? :)
frouvne, administrator

Image
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Re: Hvilket spil bliver dette års "Terra Mystica"?

Post by JoelP »

Russian Railroads. Hvis det når at komme med
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Ha! Hvis bare man kunne forudsige det pålideligt... :)

Personligt synes jeg Nations ser utroligt kedeligt ud (jeg er selvfølgelig også den store Through The Ages-hader), men derfor kan det jo godt blive messens store hit, og hvem ved, det kan være jeg ender med at kunne lide det.

Der er en lang række af de sædvanlige, "sikre" eurohits man kunne stemme på: Amerigo, Lewis & Clark, Glass Road, Caverna, Coal Baron, Prosperity, osv.

Personligt ser jeg mest frem til spil som Russian Railroads, Concordia, og American Rails, og jeg har et godt øje til l'Aeropostale.

Men det næste Terra Mystica? Måske noget der ligesom dette spil er lidt skævt? Spil som Tash-Kalar eller Patchistory, måske.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Der er en lang række af de sædvanlige, "sikre" eurohits man kunne stemme på: Amerigo, Lewis & Clark, Glass Road, Caverna, Coal Baron, Prosperity, osv. [...]
Ja, det er der jo. Jeg har da også kigget nærmere på flere af titlerne, men der er ikke rigtig noget, der virkelig skiller sig ud, så på den front forsøger jeg at holde is i maven og se tiden an. Caverna skal jo f.eks. nok blive positivt modtaget, når det ligger så tæt op ad Agricola, men har jeg behov for endnu et Agricola. Nok ikke.

JoelP wrote:Russian Railroads. Hvis det når at komme med
Jens_Hoppe wrote:[...] Personligt ser jeg mest frem til spil som Russian Railroads, Concordia, og American Rails, og jeg har et godt øje til l'Aeropostale. [...]

Der er I jo så meget enige og det spil har jeg så hoppet hen over, da der jo stort set ikke er nogle informationer tilgængelige. Men det ser ud som om reglerne har været oppe?! Det ene billede får til gengæld virkelig pirret min nysgerrighed, så her er der da noget at holde øje med i de kommende dage. American Rails har jeg i den ikke-pimpede udgave. Og det er jo et super-spil. Der er dog ikke meget, der adskiller det fra Wabash Cannonball / Chicago Express, så det skulle undre mig meget om det kommer til at tiltrække sig de brede massers interesse.

Jens_Hoppe wrote:[...] Men det næste Terra Mystica? Måske noget der ligesom dette spil er lidt skævt? Spil som Tash-Kalar eller Patchistory, måske.

Patchistory skal nok få sin opmærksomhed, men med kun 50 eksemplarer kommer vi ikke reelt til at kunne vurdere det før det kommer i bredere cirkulation. Trains blev jo også fantastisk modtaget men er jo ikke noget særligt, når nu vi alle kan spille det. Jeg vil gøre en dyd ad nødvendigheden og lade være med at ærgre mig over, at jeg alligevel ikke kan få fingrene i det. Tash-Kalar: Arena of Legends ser også interessant ud men dels er jeg ikke særlig vild med Vlaada Chvátil og dels tænker jeg det har hård konkurrence på forhånd fra spil som Summoner Wars og Mage Wars.
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Hvorfor i alverden skulle RRR ikke nå at komme med?
Hans im Glück har ikke for vane at forsinke deres spil.
Desværre forventer jeg mig ikke meget af spillet, idet venner af huset kalder det "et typisk HiG spil som vi har set dem i de senere år, uden megen interaktion".

Så medmindre han henviser til HAWAII, så er jeg nok ikke køber. Jeg behøver i hvert fald ikke flere spil i stil med
BRÜGGE
SANTA CRUZ
PALACES OF CARRARA
PANTHEON
TITANIA
RANKING
LOCH NESS
MAORI
FINCA
for blot at holde os til spil udgivet siden 2010.

Der bliver ikke noget stort hit "i stil med TM". Det var jo totalt udsolgt inden messen (ligesom Trains i øvrigt!). Desuden kan vi jo ikke hvad det er, for jeg anede i hvert fald ikke at TM ville blive så populært - så ville jeg jo have sikret mig et eksemplar på forhånd.

Jeg kan rigtig godt lide Vlaada Chvátil, men beklageligvis er jeg ikke lige så vild med hans spil!
American Rails har jeg betalt for, så den kommer i hvert fald med hjem - men jeg jo også kun den original Winsome udgave (uspillet).

Asiatiske spil gider jeg slet ikke kigge på. Jeg har rif´geligt med små æsker jeg aldrig spiller, og hvis der skulle være noget interessant imellem kan jeg godt vente til at en bedre udgave kommer.

Jeg er nysgerrig på Amerigo, men kun fordi det er en FELD.
Glæder mig meget til at prøve Bruxelles 1893, som jeg allerede har købt.
Er nysgerrig på Mac Gerdts' fredelige Romerspil Concordia,
Har altid været vild med Corto Maltese, så er nysgerrig på Corto.
Solgte Florenza sidste år, da spillet er for langt. derfor er jeg nysgerrig på kortspillet, da spilet havde some gode ideer.
Nysgerrig på Galaxy Defenders
Har netop læst en for-anmeldelse af Glassroad i Fairplay Magazine, og spillet er nu kommet på min købsliste.

Er stærkt nysgerrig på Serpent's Tongue, men formoder ikke at firmaet er til stede i Essen.
Og så naturligvis også interesseret i RoboRally-spillet: Twin Tin Bots

Har droppet det flotte F1-racerspil efter at jeg læste i reglerne at man ikke flytter sin bil i løbet af spillet - ??? WHAT!!!???
Image
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Mik wrote:Har droppet det flotte F1-racerspil efter at jeg læste i reglerne at man ikke flytter sin bil i løbet af spillet - ??? WHAT!!!???
Snakker vi Race! Formula 90? Synes ellers det ser ret interessant ud, omend en smule langt
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Dem som jeg har kigget på og som tror vil fange mange - sælge meget - er følgende

Race! Formula 90 - virker som et simpelt racer spil
Russian Railroads - Desværre ikke så mange informationer om det, men et worker placement spil omkring toge lyder nu spændende.
Lewis & Clark - Ved ikke hvorfor, men der er noget med dette spil der trækker.
Pathistory - Kan godt lide spil, hvor man interagerer og laver lidt historie, skaber noget og kan spille det på forskellige måder.

Havde dog ikke lige fanget problematikken med Race, da jeg havde opfattet det som et simpelt og klassisk Race spil med små biler. Måske jeg skulle researche mere.

Derudover satser jeg på, at A Study in Emerald bliver en kæmpe succes :P Bare for så at være en af de "få" der fik fat i en førsteudgave :D
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Hvorfor i alverden skulle RRR ikke nå at komme med?
Hans im Glück har ikke for vane at forsinke deres spil.
Desværre forventer jeg mig ikke meget af spillet, idet venner af huset kalder det "et typisk HiG spil som vi har set dem i de senere år, uden megen interaktion".
Ja, det kan godt være HiG er faldet lidt af på den, men i gamle dage var det min klare favorit blandt de tyske producenter. Jeg har læst reglerne til RRR, og det ser altså rigtigt spændende ud. Om det så også er det... Tja, det er jo det der ikke er til at sige.
Mik wrote:Der bliver ikke noget stort hit "i stil med TM". Det var jo totalt udsolgt inden messen (ligesom Trains i øvrigt!). Desuden kan vi jo ikke hvad det er, for jeg anede i hvert fald ikke at TM ville blive så populært - så ville jeg jo have sikret mig et eksemplar på forhånd.
For mig er det ikke TM's popularitet der gør det specielt (og det var altså ikke mere eksklusivt end at jeg var i stand til at købe et eksemplar på nettet midt-november sidste år), men det at det er så godt et spil. Og som jeg ser det er der ikke nogen særlig sammenhæng mellem kvaliteten af et spil og populariteten/eksklusiviteten/oplagsstørrelsen.

Når det er sagt, kan jeg godt se at jeg selv har svaret på Allans spørgsmål med "popularitet" i tankerne. Jeg ville ønske jeg kunne regne ud, hvad der bliver "mit" næste TM - altså det spil jeg kommer til at spille 30+ gange det næste halve år - men jeg har ingen anelse...
Mik wrote:Jeg er nysgerrig på Amerigo, men kun fordi det er en FELD.
Jeg ville have været nysgerrig på det, hvis det ikke var Feld. :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Ok, nu har jeg læst lidt regler til Race. Vil bestemt ikke umiddelbart kalde det simpelt, men man flytter da i hvert fald sin racer rundt på banen, så det må være noget andet Mik snakker om. Til gengæld blev jeg mere tændt efter at ha læst regler, det er et racerspil med masser af resource management. Om det så er godt må komme an på en prøve inden køb, det er vist ret dyrt.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

JoelP wrote:Ok, nu har jeg læst lidt regler til Race. Vil bestemt ikke umiddelbart kalde det simpelt, men man flytter da i hvert fald sin racer rundt på banen, så det må være noget andet Mik snakker om. Til gengæld blev jeg mere tændt efter at ha læst regler, det er et racerspil med masser af resource management. Om det så er godt må komme an på en prøve inden køb, det er vist ret dyrt.
Jeg savner et godt ræserspil i samlingen, så skal vi ikke lige lave en racerdate i Tyskland og prøve det sammen?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

I øvrigt.... dette års Terra Mystica er faktisk Terra Mystica :)
Jeg får stadig forespørgsler på det, jeg har restordrer på det, og jeg kan stadig ikke få det på lager :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Sir William wrote:Havde dog ikke lige fanget problematikken med Race, da jeg havde opfattet det som et simpelt og klassisk Race spil med små biler. Måske jeg skulle researche mere.
Jeg stod af da jeg læste følgende sætning:

Code: Select all

In Race! Formula 90 each game turn represents one or more
track laps and therefore the actual car position is irrelevant
for certain actions (for example drivers are allowed to take a
pit stop even if the car is far away from the boxes); 
Men nu har jeg i forvejen mere end en håndfuld udmærkede racerbilsspil, så jeg skal ikke have noget nyt, medmindre de er mere underholdene end dem jeg har - og det bliver svært - næh umuligt at overgå Motorsportsspillet.
Image
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Jeg tror nu mest det har været for at undgå fiddly pitstopregler, da det kun er i forbindelse med pit stop, at den regel gælder. Jeg tilgiver det hvis det er godt :)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Det kan være at årets Messespil bliver Madeira.
Dette er What's your Game?'s fjerde spil (efter Vasco da Gama, Vinhos og Asgard), og i henhold til seneste nummer af spielbox, som netop er kommet, er det en ren 10'er! (okay, den anden anmelder giver det kun "9").

Heldigvis har jeg allerede købt det.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Nu da vi har fået lidt distance til begivenheden, syntes I så, der er en klar favorit til titlen? Jeg syntes selv, jeg har prøvet et par rigtigt gode og nogle mindre gode, men en klar kandidat syntes jeg ikke at kunne udpege.
frouvne, administrator

Image
Post Reply