Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Kasper var forbi i går aftes, da vi nok en gang skulle afgøre om det var USSR eller USA der skulle dominere verden.

Vi byttede rundt på rollerne i forhold til sidst, og målet var at vi skulle komme ind i Late War perioden. (sagt med det samme, så lykkedes det ikke).

Jeg lavede den klassiske opsætning med mine røde tropper og det gjorde Kasper også.

Min starthånd var sådan lidt ......hmmmmm......svag, men havde dog fået "Blokade" fra start, hvilket for mig er et godt kort at starte med især hvis det spilles som ens sidste aktion.

Jeg startede ud med et kup i Italien, hvilket kun fjernede de amerikanske styrker og ikke gav mig nogen indflydelse. Efterfølgende forsøgte jeg gentagende kup i Iran, men symptomatisk for min aften i går, så slog jeg ettere og toere når jeg lavede Coup og femmere og seksere når jeg gik i SpaceRace. Så terningerne var ikke lige med mig.

Bedre blev kortene heller ikke, endte op med de stærke blå kort i anden runde, som jeg så sad inde med sammen med mine Røde lave OP kort. Så jeg kunne ikke rigtig ekspandere, men kunne dog fastholde min position i Europa på bekostning af alle andre regioner.

Fik f.eks. NATO kortet som har en værdi af 4 OP og ikke har nogen effekt før Marshall planen eller Warzawa kortet er spillet, sad med sidstnævnte og Kasper spillede førstnævnte som event. Rigtig æv.

I Mid war blev det ikke meget bedre, da jeg fortsatte med at slå elendigt med terningerne og alt for mange af de stærke blå kort kombineret med svage røde kort.

Kasper spillede så Bear Trap i starten af Midwar, og igen ville terningerne mig ikke noget godt og jeg mistede et par ture og et par kort. Var faktisk i en sådan situation, at jeg ville blive holdt ude resten af den tur, hvis jeg ikke havde slået en toer, da jeg kun havde 1 OP kort tilbage.

Allerede tidligt i Midwar var det tydeligt, at spillet ville slutte før tid. Jeg havde ikke kontrol over andet end Europa og Mellemøsten, mens Kasper havde Dominans i alle de andre regioner og både Europa og Mellemøst scoringskortene lå i Discard bunken. Så fire scoringskort der ville give USA mange point og jeg kunne ikke gøre så meget ved det.

Så Kasper scorede de fornødne 20 point i starten af 7. runde.

Sejr til det demokratiske USA og Kasper.

Og nøj, jeg var sur på terningerne i går. Var frusterende at de bare ikke ville mig sammen med mine kort.

Et eksempel:

I 6. runde havde jeg 6 USA kort, et USSR kort og 2 Neutrale kort plus Kina kortet. USSR kortet gjorde, at jeg kunne tage Kina kortet fra USA - hvis de havde det - eller score 1 VP hvis jeg selv havde det. USA kortene var bl.a. Grain Sales (tror det er navnet) og "Our man in Teheran" samt kort de gav influence til USA. To af kortene kunne jeg brænde af i Space Race og mit USSR kort mistede jeg ved at Kasper spillede Missile Envy.
Jeg sad i held i går. Har faktisk sjældent været ude for noget lignende. Havde på intet tidspunkt en svag hånd. Altid gode kort. Da du endelige spillede Quagmire, eller hvad den nu hedder, discardede jeg det ene elendige kort jeg havde hvorefter jeg slog 1-4 for at ophæve Quagmire. Havde heller ikke et eneste totalt mislykket terningeslag.

Jeg kan ikke engang påstå at jeg spillede specielt genialt. Flere gange glemte jeg hvad du havde spillet, eller hvad du havde på hånden efter at have set din hånd. Til gengæld vil jeg sige at jeg var ret effektiv til at lukke dig ude fra mine territorier. Jeg havde nærmest totalt styr på Asien, Sydamerika og Afrika.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag aften fik vi spillet to klassikere fra 1999:
Andromeda af Alan Moon 8/10 og
Klunker af Uwe Rosenberg 9/10
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går kom Eik, Jens og Laban til spil.

Vi startede med et spil Set, hvor også Lisa spillede med, og jeg vandt stort.

Vi spillede endnu et spil Set, hvor Lilli var stødt til. Lilli tog de fleste set i begyndelsen, men så kom Lea forbi, og hun nåede at indhente og overhale Lilli, medens jeg nåede at få nok set til at sikre mig en andenplads. Skide frustrerende at spille mod Lea :evil:

Bagefter fortsatte vi oprindelige 4 med at spil Bohnanza. Jens og Laban havde aldrig prøvet det før, og det kunne man se på deres spillestil. Eik og jeg forsøgte hele tiden at handle med dem, men de syntes kun det var en god forretning hvis de tjente mere end modparten gjorde. Eik og jeg handlede ofte noget som kun gav os et point hver, men det var jo et point mere end de andre. Da vi talte op, endte jeg på 20 point, Eik på 18 point, Laban på 15 point og Jens på 13 point.

Nu da de havde lært spillet, snuppede vi endnu et spil Bohnanza. Denne gang var det helt anderledes, og der blev handlet langt mere, hvilket man også kunne se af vores point. Laban endte på 26 point, jeg fik 24, Eik fik 20 og Jens fik 16 point.

Eik forlod os, og vi andre snuppede to spil San Juan (inkl. udvidelser). I første spil byggede Jens og jeg småt, men hurtigt, og det så ud til at lykkedes. Laban byggede stort, men fik også forholdsvis mange point på det. Han byggede også Katedralen, men vi andre byggede ingen 6'er bygningen, så det var spildte kræfter. Sidst byggede han dog en City Hall, som endte med at indbringe ham lige nok point til at vinde. Laban endte på 30, jeg på 29 og Jens på 22. I andet spil kom der slet ingen 6'er bygninger, og jeg endte på 27 point, Laban på 24 og Jens på 23 point.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK er der ved at være et fast Terra Mystica-bord, og det satte jeg mig ved i tirsdags, sammen med fire andre: To spil nåede vi, og jeg blev nummer to begge gange. I første spil gik det rimeligt for mine nomads, men vinderen tryllede med sine chaos magicians. I andet spil var jeg darklings, og med øst-øen næsten for mig selv så det næsten ideelt ud for et klassisk darkling-spil. 137 points blev det da også til, men vinderen fra første spil - som denne gang var nomads - klarede det helt forrygende, og scorede 145.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mystisk at have spillet et spil uden billede på BGG, og derfor mangle et minibillede i listen nedenunder...

Eivind, Martin og jeg tog lige de tre først udkomne Middle Earth spil med Cerebus deck-building systemet:

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
The Lord of the Rings: The Two Towers

The Hobbit: An Unexpected Journey (som mangler billedet)

Det første har været spillet en del gange, og Eivind viste sin rutine ved at samle en formidabel maskine, som var ganske effektiv.
I de "To Tårne" er der ikke den store forskel, blot nye kort. Spillet kan spilles selvstændigt, men de kan også mikses med kortene fra første sæt. Det vil formentligt især vise sig nyttigt når det tredje spil ankommer om nogle dage. Der er dog en væsentlig ændring, idet alle spillere kan tabe ved at muren omkring Hornborgen falder. Desværre kan ikke rigtig fremskynde denne proces - ellers ville jeg da gerne have forhindret at Martin vandt dette andet spil.

Det tredje spil er jo så baseret på Hobbitten og kan derfor officielt ikke blandes med de andre, selvom de har samme bagside og derfor godt kan alligevel. Heltene i dette spil har ikke noget selvstændigt startkort, men derimod en evne man typisk kan bruge en gang per tur. Desuden er der kun 3 ærkefjender, hvoraf de første to vogter over 4 Skatte - særlige Loot-kort som er rigtig gode at få i sit deck. Så en fin variant. Martin vandt naturligvis også dette spil. Alt i alt 3 udmærkede spil som alle får 8/10 af mig.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften spillede vi American Rails og det er et fantastisk fint spil. Simpelt men alligevel med ufatteligt mange måder at genere hinanden på. Virkelig interessant.

Da vi var færdige med American Rails faldt vi i VM-fælden og så Chile ydmyge de regerende mestre. Det var en næsten lige så stor fornøjelse!

I sidste uge spillede vi i øvrigt Ascending Empires og Rampage. Jeg syntes, der er stort potentiale i Ascending Empires, men sidder med fornemmelsen af at det hverken i den fysiske udformning eller i balancerne er optimeret helt. Men absolut spilværdigt. Rampage er et udpræget hyggespil med masser af kaos.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I onsdags mødtes jeg med Helle, Maibritt og Elin, og her blev det til to omgange 7 Wonders.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

... og i dag nåede vi 2 omgange Pickomino samt dessert, mens datteren til venneparret, vi besøgte, sov til middag ;)
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Havde Merete, Robert, Jon og Kasper forbi til grill og brætspil i går.

Ideerne for hvad vi skulle spille var alt fra Keyflower, Antike og Games of Thrones, så mens vi overvejede hvad vi skulle spille, tog vi 3 spil 7 Wonders. Spillet var nyt for Merete, men for os 5 andre var det et gensyn.

Efter de 3 spil, var der fortsat ikke enighed om, hvad der skulle på bordet så Pernille introducerede os for et pædagogisk spil, Space Faces.

Efter frokost spillede vi Ticket to Ride, Asian team variant.

Bagefter tog vi 6 spil Ave Cæsar i turneringsform, 4 løb på det nye bræt og 2 på det gamle. En turnering der blev afgjort i 6. og sidste løb.

Så blev det tid til Escape Atlantis (usikker på titlen).

Kasper tog hjem inden middag, så mens grillen blev gjort klar, spillede vi Endeavor. Sædvanen tro et hyggeligt spil.

Efter mad spillede vi Roborally, hvor jeg på vej mod sejren blev plaffet til atomer så jeg måtte lukke ned. I den runde inden power down, blev jeg plaffet lidt mere og strandede på et transportbånd. Under mit nedluk tog Jon sejren.

Vi sluttede af med 7 Wonders.

Må så blive en anden gang, vi forsøger os med Keyflower, Antike og Game of Thrones :lol:
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Jeg var som nævnt ovenover med til en rasende hyggelig spildag hos Claus i Skævinge.

Det var Survive! Escape from Atlantis, vi spillede Claus. Merete tog en tidlig føring med to hurtige meeples reddet i land, og da vi andre godt var klar over, at det nok var dem, som gav flest point, gik jagten i gang på Meretes røde meeples, og så var det pludselig ikke så rart at være rød meeple mere..... :lol:

Image

Kasper den listige rad vandt dog, da han lykkedes med at få 3 meeples i land.

Herlig dag med gode spil og det er vigtigt for mig at prioritere at jeg vandt det klart mest taktisk og strategiske velovervejet spil i Space Faces....;) (Space Faces er sådan et børnespil, hvor man skal være hurtigst til at finde det rigtige rumvæsen efter nogle farve kombinationer).

Desuden vandt Robert og jeg også en storslået sejr i team Ticket to Ride på fantastisk samarbejde og en masse ruter fra vest til øst, imens vi ikke behøver at dvæle ved vores lange Ave Caesar session....;) (jeg blev sidst samlet og blev løvemad i det ene løb, da jeg aldrig nåede forbi Kejseren.... :().

Herlig spildag med masser af gode spil, hyggelige medspillere og god dril!
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Selvom tunge spil er mine favoritspil var jeg meget tilfreds med ikke at spille tunge spil igår hos Claus. Jeg var nemlig blevet noget syg/sløj og det er kun blevet værre idag. Så Ave Caesar, 7 Wonders, Space Faces, Ticket To Ride og Survival var fine valg for mit vedkommende. Især sidstnævnte, som jeg ikke havde prøvet før, synes jeg var sjovt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Fik søndag lejlighed til at prøve Kickstarterspillet Galaxy Defenders takket være Lars Holgaard, som har investeret i hele baduljen - en temmelig stor samling af figurer og hvad ved jeg. Vi var 5 spillere som fik en kort introduktion, hvorefter vi blev kastet ud i Mission 1. Det var en forholdvis let opgave, selvom vi mistede en enkelt Agent undervejs. Men vi vandt da missionen!

+ Miniaturerne er fine. Det var dog lidt svært at holde øje med hvem der var hvem når samme type havde to figurer på bordet. Selv lidt maling kan ikke helt hjælpe på dette, da de har hvert sit kort. Så de skal nok lægges i sleeves, således at man kan mærke kortene også.

- Brætterne er trykt på billigt pap, som bøjede umanerligt meget. Ville hellere betale noget mere for at få en stærkere kvalitet. Detaljerne var dog fine, og det var let at se de fleste af featurene.

+ Missionsbogen er opbygget med en Set-Up beskrivelse à la Memoir'44, med angivelse af de enkelte brikker som brættet består af. En stor lettelse i forhold til spil Descent, hvor man skal forsøge at yde hvad der ligger hvor!

- Det er ikke særlig fedt at dø halvvejs i et scenarie, og være nødt til at vente i halve eller hele timer på at de andre bliver færdige. Vi gav Birgitte mulighed for at styre de mange aliens, men kom så pludselig ud for det problem at et Eventkort aktiverede de alíens som blev kontrolleret af Alfa Agenten (startspilleren). Så her blev vi også nødt til at lave vores egne husregler.

+ De AI-kontrollerede monstre (aliens) har hvert deres eget kort, hvor alle oplysninger om deres reaktioner er opført. Og det er meget let og elegant udført. Deres reaktionsmønster er baseret på afstand til nærmeste Agent, og selvom man derved hurtigt finder ud af den bedste måde at angribe dem på, gjorde det spillet flydende og let at spille. Agenternes langsommelige beslutninger gjorde spillet langsommeligt - ikke monstrene :mrgreen:

Mission 2 varede alle 11 runder, selvom vi allerede i runde 5 havde reddet de 5 videnskabsmænd som er missionens mål. (I den første mission havde reddet os ud allerede halvejs). Og da vi kun ville vinde missionen, hvis mindst 2 af os 4 tilbageværende agenter overlevede, havde vi en hård tid i den sidste par runder. Martin døde, og Mia overlevede med nød og næppe 3 gange, men måtte til sidst også give op. Men missionen blev fuldtført af Andreas og mig!

Alt i alt et underholdene spil, som gav mig alt den glæde, som jeg aldrig fandt i Earth Reborn. Ville være fedt med en version ER som brugte de simple regler fra GD.
Under alle omstændigheder har jeg nu investeret i mit eget eksemplar af Galaxy Defenders. 8/10
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Mandag blev der spillet The Hobbit: An Unexpected Journey Deck-Building Game med 5 spillere.
Torben Polack vandt med lethed med nybegynder Klaus på en tæt andenplads. Derefter kom vi andre noget længere tilbage: Eivind, Jeg of Torben Ussing. 8/10
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Vi havde gæst på besøg, og efter at have grillet nåede vi også 3 omgange King of Tokyo.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går kom Eik, og Laban til spil. Jens havde meldt sin ankomst lidt senere, så vi begyndete uden ham.

Dagens spil var Aquaretto. Vi havde alle spillet Zooloretto før, men Laban havde ikke prøvet Aquaretto, så han skulle lige have forskellene (primært Workers, penge og point) forklaret.

Første spil gik rigtig godt for mig, og jeg fik bl.a. 2 fodermestre, og havde 6 dyr der kunne fodres, hvilket betød 12 ekstre point. Jeg endte på 31 point, Laban på 24 og Eik på 19.

Jens ankom og vi tog endnu et spil, men da vi var en spiller mere betød det at der var flere uønskede dyrearter. Jeg startede med dyr der kunen trænes, men dem tog de andre også, og jeg endte kun med 6 delfiner og en enkelt spækhugger. Alligevel gik det fremragende, og jeg endte igen med at få 2 fodermestre, og denne gang 7 dyr der kunne fodres. Jeg endte på 34 point, Laban på 31, Jens på 27 og Eik på 21.

Vi tog et tredie spil Aquaretto, for det kunne jo ikke passe at min strategi var den bedste. Men det var den, for denne gang endte jeg igen med 2 fodermestre, og 9 dyr der kunne fodres. I alt endte jeg på 38 point, Laban på 34, Jens på 29 og Eik på 24.

Og sådan endte den aften :D
Post Reply