Star Realms 7
Orchard 6
The Little Orchard 5
King of Tokyo 4
Nations 2
Thurn and Taxis 2
Agricola 1
Hanabi 1
Innovation 1
Monza 1
Og så var det at jeg tog den 10-årige med til Fanatics fødselsdag her i Roskilde, hvor de kørte "køb-3-få-den-billigste-gratis" kampagne. Knægten skulle selvfølgelig have noget rollespilsudstyr og fik så to ting til lidt over 100 spir. Fanatic har ikke det største udvalg af brætspil, men jeg håbede alligevel at jeg ville finde noget. Måske
Bang: The Dice Game? Det havde de "desværre" ikke. Men det var måske alligevel meget godt for i stedet fandt jeg et enkelt eksemplar af et, målt efter fysisk størrelse, meget lille spil:
Star Realms. Jeg havde hørt titlen før (måske bare her på Germangames i et signaturbillede) og vidste at det var en deckbuilder, men ellers anede jeg absolut intet om det. Normalt køber jeg næsten aldrig spil så impulsivt, men vi skulle jo forhelvede have 3 ting (de virker meget godt de kampagner

), så det røg altså med.
Nu skal det siges, at min erfaring med rene deckbuildere er ikke særlig stor. Det er vist kun blevet til Dominion i tidens løb, så jeg havde egentlig ikke de store forhåbninger.
Men WOW, jeg synes virkelig Virkelig VIRKELIG det er godt spil. Det er simpelt, hurtigt og forskelligt fra gang til gang. Man kan måske beskylde spillet for at mangle nogle flere interessante beslutninger, men forhelvede (undskyld sproget), hvor er det bare sjovt. Ja, nogle runder kører på ren autopilot, men det gør mig åbenbart ikke så meget? I starten syntes jeg desuden at spillene næsten var for hurtige (jeg blev af tre omgange søndertævet af hustruen), og at der rent faktisk ikke var tid nok til at bygge sit deck ordentlig op. Det hænger nok sammen med at det er ret tilfældigt, hvilke kort man har mulighed for at købe i en given runde, i modsætning til
Dominion, hvor du mere eller mindre kan planlægge en strategi fra starten. Jeg må nok bare affinde mig med at jeg er mere til taktiske spil, hvor man løbende må tilpasse sig. Nu er vi dog blevet en del bedre til at holde hinande stangen og spillene er blevet mere interessante og langt mere intense. Og så er det bare så meget federe at man er i direkte kamp med modstanderen. Både om kortene, men selvfølgelig hele også aspektet med, at man rent faktisk angriber hinanden.
Jeg aner ikke hvor mange gentagelser det kan tåle, men lige nu kan jeg IKKE forestille mig at jeg skulle blive træt af det. Jeg har ALTID lyst til spil mere

. Jeg kommer i hvert fald ikke bag på mig, at det var det mest hypede spil til årets Origins og at det er udsolgt de fleste steder.
Ang. udvidelser, så havde jeg nok håbet på at de ville indeholde flere faktioner, men det bliver vist i første omgang "kun" til mindre pakker a 12(?) kort, som man kan blande sammen med de øvrige kort. Fair nok, jeg håber dog prisen bliver god. Lige nu skal du vist give omkring 10$ for kickstarter-udvidelsen med 18 kort (hvis du bor i USA) og jeg synes at det er liiiidt pebret (sådan har jeg det med de fleste promoer, så det er nok bare mig), når basisspillet med over 100 kort koster 15$.
Jeg har i øvrigt kun prøvet spillet med 2 personer (det kræver flere eksemplarer af basisspillet for at spille det med flere, bortset fra en uofficiel 3-personers variant med ét basisspi). Nogen der har prøvet med flere? Hvad er jeres erfaring?
Nå men, en varm anbefaling herfra. Jeg troede ikke deckbuildere var min kop te, men der tog jeg vist fejl
Nå ja, den anden store oplevelse har selvfølgelig været at opleve 2½-årige med hendes første spil. Det er fuldstændig fantastisk at se hendes begejstring