Månedens spiloplevelse juni 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization

Månedens spiloplevelse juni 2014

Post by Nissi »

One Night Ultimate Werewolf (7)
Star Realms (3)
Hanabi (2)
P.I. (2)
7 Wonders + Cities + Leaders (1)
Ad Astra (1)
Concordia (1)
Core Worlds (1)
Cranium (1)
Le Havre (1)
Nations (1)
The Palaces of Carrara (1)
Terra Mystica (1)

Det er ikke blevet til så mange spil her de seneste måneder. Min søn stjæler al min fritid, men sådan er det jo nok :)
Men af positive nye oplevelser kan jeg nævne: Star Realms, et ganske udmærket spil. Hurtigt at lære og hurtigt at spille. Ad Astra var lidt spøjst, men jeg vil gerne spille det igen. Jeg kunne se at jeg ikke kunne nå at få flest point, men jeg havde et kort der gjorde, hvis jeg endte på 42 point ville jeg vinde, og det endte jeg på. Ret heldigt, og lidt plat at vinde på den måde :)
Concordia blev et glædeligt gensyn. Det var kun andet spil, og det er nu et godt spil, og skal klart spilles igen. Core Worlds er måske det rumspil jeg synes bedst om, og samtidig er det deckbuilding, hvilket jeg normalt synes er irriterende. Men det her spil synes jeg er ret godt, selvom vi spillede 5 og det tog 2½ time, skal det prøves igen.
One Night Ultimate Werewolf var fedt at få prøvet igen. Jeg har lavet en oversigt, så hver spiller kan se hvad de forskellige karakterer kan, og hentet app'en til spillet. Det gav nogle fantastiske oplevelser, og vi hyggede os gevaldigt :P

The Palaces og Carrara, var første gang jeg prøvede dette, og hvilket spil! En sjov mekanik med det hjul og at murstene bliver billigere efterhånden. Det skal klart prøves igen, fedt spil! Det bliver hermed månedens spiloplevelse ;)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Månedens spiloplevelse juni 2014

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har registreret rigtigt, rigtigt få spil i juni måned, men når jeg ser på hvilke spil det er, kan jeg ikke klage:

Terra Mystica x4
Magic: The Gathering x2
High Frontier x1
Magic Realm x1
Pax Porfiriana x1

Gensynet med Magic Realm må være månedens højdepunkt!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:Gensynet med Magic Realm må være månedens højdepunkt!
Jeg kan klart anbefale at spille med 3rd edition regler og Book of Quests: http://boardgamegeek.com/filepage/76484 ... sts-3rd-ed . Det skaber rigtig rigtig meget mere historie i spillet, synes jeg.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Statistikken viser 15 forskellige spil med en del gengangere i, så det blev til 31 spil i alt:

8x Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island
6x Istanbul
3x Galaxy Defenders
2x Eldritch Horror
2x The Hobbit: An Unexpected Journey Deck-Building Game

6 Nimm't
Andromeda
Castle Dice
Helios
Kashgar: Händler der Seidenstrasse
Klunker
The Lord of the Rings: The Felloowship of the Ring Deck-Building Game
The Lord of the Rings: The Two Towers Deck-Building Game
San Juan + udvidelse

Galaxy Defenders må nødvendigvis være månedens positive overraskelse.
Det er forbavsende let at gå til, og konstant underholdene.
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

31 spil blev det til, hvilket er lidt under standard.

6x Ave Caesar
5x Android: Netrunner
3x 7 Wonders
3x Survive: Escape from Atlantis!
2x Agricola
2x Blue Moon
2x Lewis & Clark
2x Twilight Struggle
1x The Castles of Burgundy
1x Keyflower
1x Love Letter
1x Space Faces
1x Star Realms
1x Ticket to Ride – Team Asia

Af nyhederne må Lewis & Clark siges at være månedens spiloplevelse. Skal helt klart spilles noget mere. Af de gamle kendinge må det næsten blive Twilight Struggle, hvor Claus og jeg havde to gode dyster.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

54 spil blev det til, hvilket vel ikke er helt så dårligt.
San Juan (inkl. udvidelser) x 6
Ave Caesar x 5
The Resistance: Avalon x 5
The City x 4
Aquaretto x 3
Can't Stop x 3
Family Business x 3
7 Wonders (inkl. diverse udvidelser) x 3
Bohnanza x 2
Castle x 2
Innovation x 2
The Resistance x 2
SET x 2
Ticket to Ride: Team Asia x 2
Zooloretto (incl. Exotic & Chameleon) x 2
Citadels x 1
Eight-Minute Empire x 1
Vildkatten x 1
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) x 1
Igel Ärgern x 1
Kolejka x 1
Munchkin x 1
Ticket to Ride: Europe x 1

Eight-Minute Empire var månedens positive overraskelse. Helt fantastisk hvad man kan få ned i så lille et spil.

Månedens nedtur var A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition). Jeg bliver aldrig gode venner med dette spil, og kommer ikke til at spille det igen. Så hellere 5 times Vildkatten mod børn der kender pladerne og billederne til hudløshed.
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Been thanked: 10 times

Post by Da Senzai »

Summoner Wars x 5
Ascension: Apprentice Edition x 3
BattleCON: Devastation of Indines x 3 <---- This Game!!
Sentinels of the Multiverse x 3
Magic: The Gathering x 2
Smash Up x 2

BattleCon er spillet, der er for godt til at være sandt.

Det tager alt det sjove fra Fighters som frames, afstandsbedømmelse og setups, og laver det om til et kortspil, der er en perfekt tur-basseret udgave af et Fighting Game.

Jeg kan ikke forestille mig, hvordan det ikke skulle være noget for alle theory-Fighterne derude, der synes at filosofien og teorien bag Fighting Games er mindst lige så interessant - hvis ikke mere - end det at sidde og trykke på knapper ^_^

Summoner Wars er jeg stadig helt vild med. Det er ligesjovt hver gang jeg spiller det.

Sentinels of the Multiverse er også okay, men jeg synes at kampene svinger lidt i kvalitet. Nogle er megafede, mens andre er lidt... mehhh.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

I juni spillede jeg: Polis: Fight for the Hegemony, American Rails, Ascending Empires, Rampage, Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, Sail to India og Splendor. Få men interessante spiloplevelser, hvor American Rails dog uden sammenligning var det mest interessante spil.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Kan du fortælle lidt om Sail to India. Jeg har lige set Fantasks podcast, hvor det blev nævnt, og blev interesseret.
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Post by digter »

Star Realms 7
Orchard 6
The Little Orchard 5

King of Tokyo 4
Nations 2
Thurn and Taxis 2
Agricola 1
Hanabi 1
Innovation 1
Monza 1

Og så var det at jeg tog den 10-årige med til Fanatics fødselsdag her i Roskilde, hvor de kørte "køb-3-få-den-billigste-gratis" kampagne. Knægten skulle selvfølgelig have noget rollespilsudstyr og fik så to ting til lidt over 100 spir. Fanatic har ikke det største udvalg af brætspil, men jeg håbede alligevel at jeg ville finde noget. Måske Bang: The Dice Game? Det havde de "desværre" ikke. Men det var måske alligevel meget godt for i stedet fandt jeg et enkelt eksemplar af et, målt efter fysisk størrelse, meget lille spil: Star Realms. Jeg havde hørt titlen før (måske bare her på Germangames i et signaturbillede) og vidste at det var en deckbuilder, men ellers anede jeg absolut intet om det. Normalt køber jeg næsten aldrig spil så impulsivt, men vi skulle jo forhelvede have 3 ting (de virker meget godt de kampagner :)), så det røg altså med.
Nu skal det siges, at min erfaring med rene deckbuildere er ikke særlig stor. Det er vist kun blevet til Dominion i tidens løb, så jeg havde egentlig ikke de store forhåbninger.

Men WOW, jeg synes virkelig Virkelig VIRKELIG det er godt spil. Det er simpelt, hurtigt og forskelligt fra gang til gang. Man kan måske beskylde spillet for at mangle nogle flere interessante beslutninger, men forhelvede (undskyld sproget), hvor er det bare sjovt. Ja, nogle runder kører på ren autopilot, men det gør mig åbenbart ikke så meget? I starten syntes jeg desuden at spillene næsten var for hurtige (jeg blev af tre omgange søndertævet af hustruen), og at der rent faktisk ikke var tid nok til at bygge sit deck ordentlig op. Det hænger nok sammen med at det er ret tilfældigt, hvilke kort man har mulighed for at købe i en given runde, i modsætning til Dominion, hvor du mere eller mindre kan planlægge en strategi fra starten. Jeg må nok bare affinde mig med at jeg er mere til taktiske spil, hvor man løbende må tilpasse sig. Nu er vi dog blevet en del bedre til at holde hinande stangen og spillene er blevet mere interessante og langt mere intense. Og så er det bare så meget federe at man er i direkte kamp med modstanderen. Både om kortene, men selvfølgelig hele også aspektet med, at man rent faktisk angriber hinanden.

Jeg aner ikke hvor mange gentagelser det kan tåle, men lige nu kan jeg IKKE forestille mig at jeg skulle blive træt af det. Jeg har ALTID lyst til spil mere :). Jeg kommer i hvert fald ikke bag på mig, at det var det mest hypede spil til årets Origins og at det er udsolgt de fleste steder.

Ang. udvidelser, så havde jeg nok håbet på at de ville indeholde flere faktioner, men det bliver vist i første omgang "kun" til mindre pakker a 12(?) kort, som man kan blande sammen med de øvrige kort. Fair nok, jeg håber dog prisen bliver god. Lige nu skal du vist give omkring 10$ for kickstarter-udvidelsen med 18 kort (hvis du bor i USA) og jeg synes at det er liiiidt pebret (sådan har jeg det med de fleste promoer, så det er nok bare mig), når basisspillet med over 100 kort koster 15$.

Jeg har i øvrigt kun prøvet spillet med 2 personer (det kræver flere eksemplarer af basisspillet for at spille det med flere, bortset fra en uofficiel 3-personers variant med ét basisspi). Nogen der har prøvet med flere? Hvad er jeres erfaring?

Nå men, en varm anbefaling herfra. Jeg troede ikke deckbuildere var min kop te, men der tog jeg vist fejl :)

Nå ja, den anden store oplevelse har selvfølgelig været at opleve 2½-årige med hendes første spil. Det er fuldstændig fantastisk at se hendes begejstring :)
Image
digter
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by digter »

Fik jeg nævnt at Star Realms er simpelt? Altså sådan virkelig simpelt? Ikke på sådan en Love Letter agtig måde, men alligevel. Det understreger igen, hvor effektivt det KAN være at fjerne alt det overflødige fra designet. Less is more. Jeg har en eller anden idé om at der er nogle designere derude der tænker: "WTF? det er jo MIT spil, bare på et tidligere stadie! Hvorfor helvede skulle jeg fylde så meget lort på!" :).

Og hvor er det bare fedt at spillet kun koster omkring de 100 kr. og at de ikke skruer prisen op ved fx. at sælge spillet i en større æske. Ok, en Citadels eller Resistance agtig størrelse havde måske været det optimale - min æske allerede er ved at falde fra hinanden. På den anden side ville det også skrue prisen op. Desværre er kortene ikke af den bedste kvalitet og da de blandes hele tiden, så er man næsten tvunget til at bruge sleeves og dermed også en anden opbevaringsløsning.

EDIT: Haha, pointen må være at de nok bare skulle have hævet prisen en smule og solgt spillet i en lidt større og bedre æske. Men det er fedt at de tør gøre noget andet! :)
Image
peskjens
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by peskjens »

digter wrote:Fik jeg nævnt at Star Realms er simpelt? Altså sådan virkelig simpelt? Ikke på sådan en Love Letter agtig måde, men alligevel. Det understreger igen, hvor effektivt det KAN være at fjerne alt det overflødige fra designet. Less is more. Jeg har en eller anden idé om at der er nogle designere derude der tænker: "WTF? det er jo MIT spil, bare på et tidligere stadie! Hvorfor helvede skulle jeg fylde så meget lort på!" :).

Og hvor er det bare fedt at spillet kun koster omkring de 100 kr. og at de ikke skruer prisen op ved fx. at sælge spillet i en større æske. Ok, en Citadels eller Resistance agtig størrelse havde måske været det optimale - min æske allerede er ved at falde fra hinanden. På den anden side ville det også skrue prisen op. Desværre er kortene ikke af den bedste kvalitet og da de blandes hele tiden, så er man næsten tvunget til at bruge sleeves og dermed også en anden opbevaringsløsning.

EDIT: Haha, pointen må være at de nok bare skulle have hævet prisen en smule og solgt spillet i en lidt større og bedre æske. Men det er fedt at de tør gøre noget andet! :)
Sikke en salgstale - får du procenter? :) Men ellers har du ret - sjovt og underholdende spil.

Der er også nogle solo challenges, hvor én - The Nemesis Beast - kan hentes ned fra spillets hjemmside: http://starrealms.com/star-realms-promo-card-roundup/
digter
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by digter »

peskjens wrote:
Sikke en salgstale - får du procenter? :)
Jeg har ikke hørt noget om det, men det må jeg lige snakke med White Wizard om :) Men ja, jeg synes det er rigtig godt. Og så blev jeg jo overrasket over at finde en deckbuilder jeg synes så godt om. Kan være man skulle prøve Ascension, som det jo sammenlignes med.
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

digter wrote:
peskjens wrote:
Jeg har ikke hørt noget om det, men det må jeg lige snakke med White Wizard om :) Men ja, jeg synes det er rigtig godt. Og så blev jeg jo overrasket over at finde en deckbuilder jeg synes så godt om. Kan være man skulle prøve Ascension, som det jo sammenlignes med.
Det minder MEGET om Ascension, men Ascension kan du lige så godt prøve på en ipad.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Post by Lyng »

BlueSwan wrote:
digter wrote:
peskjens wrote:
Det minder MEGET om Ascension, men Ascension kan du lige så godt prøve på en ipad.
Lidt off topic måske, men er jeg den eneste der synes Ascension er uhyggelig grimt?
Image
Post Reply