Told ved køb fra USA

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Told ved køb fra USA

Post by Kanzler »

Er der nogle her der har erfaringer med at købe brætspil fra "overseas" dvs. fra USA? Mit spørgsmål er mere konkret om der er risiko for toldafgift, og i så fald hvor meget?
Og er der ellers nogle ekstraomkostninger man skal være opmærksom på?
:?:
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Der er (næsten) altid risiko for told.

Som udgangspunkt skal alting over ca. 200-300 kr. fortoldes, så det efterlader jo ikke mange muligheder for at slippe.

Nogen gange er afsenderen dog villig til at sætte værdien på varen til under $25, og så plejer den at slippe gennem tolden uden problemer. Udover det er der jo kun den dræbende fragt man skal tage højde for.
Det hedder sig også i importkredse at breve slipper næsten altid igennem, hvorimod pakker bliver undersøgt og fanges oftere.

Min egen erfaring er at i worst-case scenarier, så ender du med at betale samme pris som herhjemme, købt et "dårligt sted" rent prismæssigt... så typisk ikke den store katastrofe.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

netsapiens wrote:Der er (næsten) altid risiko for told.

Som udgangspunkt skal alting over ca. 200-300 kr. fortoldes, så det efterlader jo ikke mange muligheder for at slippe.
Den officielle bagatelgrænse er 80 kr., og jeg er da også et par gange blevet knaldet for pakker, der var 90 kr. værd. Så alt over 80 kr. er der en risiko ved - og med den absurd lave grænse må det siges at dække stort set alt brætspilsrelateret.
Hvis du bliver snuppet, ryger der også normalt et PostDK-gebyr på 70 kr. oveni.
Der er lavet en fiks lille toldlommeregner, der kan klare udregningen for dig.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Den største udgift er, at der bliver regnet moms på varens pris (inkl. forsendelse).
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

...og hvis varen bliver leveret via UPS tager de rask væk et par hundrede kroner for at deklarere det. Også selv om momsen kun beløber sig til en halvtredser.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Tak for alle svarene!

Hmm - det lader til at man skal have lidt is i maven, hvis man skal købe fra store USA :? Tror jeg lægger den idé en smule på is indtil videre. Man kan trods alt få det meste ganske billigt her på germangames :wink:
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Drix »

LOL... :lol:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Der er INGEN told på varer fra USA! Så der er ingen ubekendt på den måde ved at skulle handle udenlands.
Det er som Hoppe skriver MOMSEN man betaler! Det vil sige 25% oveni prisen og forsendelsen.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Helle wrote:Der er INGEN told på varer fra USA!
Det er ikke korrekt. Jeg citerer fra Skats fine hjemmeside:

"Køber du en vare i et land uden for EU, fx USA, skal du som hovedregel betale told og dansk moms til ToldSkat ved indførslen...Der skal således kun betales told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 EURO (ca. 165 kr.), men betales moms og punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr."

Så med mindre man altid køber for under 165 kr. fra USA, er der altså risiko for told + moms.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Jeg tror, at du skal hæfte dig ved sentensen "...skal du som hovedregel...". Jeg ved at Helle tidligere har fået en anden melding fra SKAT, når det gælder brætspil. Men det kan jo være, at hun kan svare herpå ved lejlighed... :D
frouvne, administrator

Image
MartinMPedersen
10+ indlæg
10+ indlæg
Favoritspil: trax

Post by MartinMPedersen »

Helle wrote:Der er INGEN told på varer fra USA! Så der er ingen ubekendt på den måde ved at skulle handle udenlands.
Det er som Hoppe skriver MOMSEN man betaler! Det vil sige 25% oveni prisen og forsendelsen.
Sagen er ikke så nem. Toldsatsen er på 0% på legetøj fra udlandet, så hvis brætspil er legetøj er sagen ligetil. Såvidt jeg husker er der ingen specific varekode for brætspil.

Derimod skal alle vare fra udlandet (udenfor EU) fortoldes selvom toldsatsen er 0%. Det betyder at der skal udfyldes fortoldningspapirer og det tager
PostDanmark som er billigst 70 DKK for.
Det er rigtigt at der altid skal betales moms på 25% af hele beløbet incl. porto. Fortoldningsgebyret kan slippe hvis man selv fortolder varen, men det kræver en godkendelse som importører med CVR-nummeret etc.

/Mvh
Martin

ps. Jeg har selv engang importeret 2500 spil Trax fra HongKong omkring 900 kilo. Det kostede omkring 1500 DKK for fragt og fortoldningsgebyr plus en masse moms.
MartinMPedersen
10+ indlæg
10+ indlæg

Helle wrote:Der er INGEN told på varer fra USA! Så der er ingen ubekendt på den måde ved at skulle handle udenlands.
På cigaretter, spiritus, bukser og sko er der en stor told på.

/Martin
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Tak for det afklarende indlæg, Martin! :D
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Når jeg bliver momset for et importeret brætspil er jeg altid blevet, øh, "toldet" også. Så de aktuelle gribbe^H^H^H^H^H^H toldere har i hvert fald ikke opfattet pakkerne som legetøj.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
MartinMPedersen
10+ indlæg
10+ indlæg

Jens_Hoppe wrote:Når jeg bliver momset for et importeret brætspil er jeg altid blevet, øh, "toldet" også. Så de aktuelle gribbe^H^H^H^H^H^H toldere har i hvert fald ikke opfattet pakkerne som legetøj.
Mystisk.

Hvad var toldsatsen og kan du evt. se varekoden som er blevet brugt i fortoldningen ?

Næste gang, så prøv at få det angivet fra pakke at der er "Toys". Hvis du stadigvæk skal betale told, så klag over en forkert fortoldning.

/Martin
Post Reply