Hvad har du spillet i dag? August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Andrea »

Vi har været i sommerhus sammen med et vennepar denne weekend. I går lokkede de os med på loppemarked, hvor det lykkedes dem at finde Myretuen til 15 kr, og det blev vi udsat for om aftenen. Meget random men ok hyggeligt familiespil. Bagefter introducerede vi dem for GiftTRAP, hvilket medførte fantastiske diskussioner og lettere fornærmede miner :D

Aftenen sluttede af med en omgang Pickomino.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Har spillet usædvanligt lidt på det sidste - men det er dog blevet til RA og 2*Qwirkle (eller hvordan det staves) med pigerne i onsdags og Eclipse i går aftes. Det er et spil, man burde spille jævnligt .... ligesom Die Macher :wink:
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Som Helle skrev, blev der spillet Eclipse i lørdags, og det var som sædvanligt en stor fornøjelse.

Derefter blev der spillet FlowerFall, som diplomatisk sagt ikke lige var min kop te :)

Til sidst sluttede vi med et tremands Divinare, som jeg synes fungerede rigtig godt. Et fint mix af deduktion og bluff.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.

Selve spillet er meget "ameritrashy" i sin tematisering, men er spilmekanisk meget "german game". Det er ret enkelt at gå til, og vil sandsynligvis være noget jeg får på bordet nogle gange. Jeg er dog en smule skeptisk hvorvidt man kan være heldig eller uheldig med hvilke bygninger der kommer i spil, og hvorvidt disse passer sammen med den Lord-rolle du har fået tildelt. Jeg tror (desværre) der kan være lidt for meget heldfaktor indover på den konto. I spillet igår gik det i min retning. Jeg ville få bonuspoint for at gennemføre to specifikke missionstyper. Og blandt de første bygninger, var bl.a. en bygning, hvor man for to guld kunne købe fire håndlangere af netop de to typer jeg fortrinsvis ville få brug for. Jeg fik tilmed samlet en plot-quest op som yderligere underbyggede dette, da den var af den rigtige type, og fremadrettet gav mig to guld, hver gang jeg foretog en handling der gav mig en håndlanger af en bestemt type - som var netop den ene af de to typer jeg skulle bruge mange af. Det gjorde at jeg resten af spillet (næsten) ikke behøvede at bruge handlinger på at skaffe penge. Den kombination gav mig selvsagt rygvind fra start af, og jeg endte da også med en komfortabel sejr. Sejren rummer bare ikke den samme sødme, når man mistænker at man bare har haft tur i spillets tilfældige faktorer. Førstehåndsindtrykket bliver til 6/10. Så må vi se om flere gennemspilninger sender det op eller ned.

Bagefter blev det til en introduktion af King of Tokyo. En lidt tynd kop te, hvis jeg må være så fri. Men det kan være en okay som en lille filler. 5/10.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag hos Torben Ussing blev til et 6-mands Small World Realm, hvor vi valgte at spille flod-scenariet hvor man kun kan komme ind på kortet via de 3 felter i hver ende af floden (selve floden og hver flodbred), hvilket gjorde det nødvendigt at forstærke disse startområder betydeligt eller også skulle man traske ned ad floden til de mere afsides liggende regioner inde midt på.

Der var skarp kamp om pladsen på det lange smalle kort og 6 spillere, men det lykkedes mig at vinde med nogle få point. Jubii! 9/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.
Personligt kan jeg ikke se formålet med at erstatte kuberne med noget mere tematisk passende: Det er jo ikke sådan at de pludseligt gør hele spillet mere tematisk fængende af den grund (sådan har jeg det i hvert fald), og i forhold til usability er kuberne bare nemmere at have med at gøre - relevant da de jo reelt bare fungerer som ressourcer som man skal handle frem og tilbage en masse gange i løbet af spillet.

Men ellers er jeg vist meget enig i dit første indtryk. LoW virkede på mig som et lidt kedeligt "vanilla" eurogame, hvor man på den ene side ikke kan sætte fingeren på noget som decideret ikke fungerer, men hvor der på den anden side heller ikke er noget der specielt imponerer. IMHO, og alt det der... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Stony wrote:Igår fik jeg endelig prøvet Lords of Waterdeep. Jeg havde allerede forud for mit første spil, valgt at skifte kuberne ud med meeples i de rigtige farver. Mine medspillere reducerede dem dog fortsat til "orange/hvide/sorte/lilla mænd" istedet for hhv. kriger/præst/tyv/troldmand. Det kan være det hjælper, når jeg endelig får mine særlige meeples, hvor man forhåbentlig kan se hvad den enkelte meeple skal forestille.
Personligt kan jeg ikke se formålet med at erstatte kuberne med noget mere tematisk passende: Det er jo ikke sådan at de pludseligt gør hele spillet mere tematisk fængende af den grund (sådan har jeg det i hvert fald), og i forhold til usability er kuberne bare nemmere at have med at gøre - relevant da de jo reelt bare fungerer som ressourcer som man skal handle frem og tilbage en masse gange i løbet af spillet. [...]
Jeg deltog i spillet i aftes og var efterfølgende meget alene med synspunktet om, at jeg hellere havde spillet med kuber og i virkeligheden allerhelst havde set spillet ligge i en æske på størrelse med Mykerinos. For det var et fint lille spil - og så heller ikke mere. For mig betød temaet ingenting og det siger selvfølgelig sikkert mere om mig og mit forhold til genren end nødvendigvis om spillet men abstraktionsgraden var for mig på linje med den man finder i spil som Mykerinos. Og det gør på ingen måde spiloplevelsen dårligere i sig selv - faktisk kunne jeg frygte at et ikke helt vellykket forsøg på at få temaet til at skinne endnu mere igennem via overflade som tematiserede meeples kunne virke den modsatte vej for mig og få det til at fremstå endnu mere krampagtigt som et forsøg på at proppe tema henover noget, hvor det måske ikke passer helt.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK fik jeg endelig prøvet MIL (1049). Det umiddelbare indtryk: Det er et langt, tungt, komplekst eurogame, hvor designeren stort set har tømt butikken for eurogame-mekanismer da han skulle designe spillet: Worker placement, ressourcekuber, små private bræt hvor man kan placere sine lande, en håndfuld forskellige auktioner puttet ind forskellige steder i spillet, noget majoritetsscoring, en "tiden går og ens folk dør" mekanisme lidt i stil med den fra Village, og meget mere.

Tematisk er det jo noget med at opbygge en familie af stærke riddere, som kan bygge borge, napse lande fra spillet eller bare fra de andre spillere, købe soldater, og forøge familien. Ridderne placeres så hver tur på nogle forskellige aktions-muligheder, hvor de kan vælge mellem ting som hoffet (få indflydelse eller forsøg at få andre riddere som vassaler), markedet (veksle ressourcekuber), gå i krig, og gudhjælpemig er der også incitement til at deltage i byggeriet af katedralen (den ultimate middelalder-eurogame stereotyp).

Et par idéer er nu forfriskende originale: En af "ressourcerne" i spillet er ugifte kvinder i familien, som man på den ene side er en bonus - de kan giftes bort, de gør det sværere at angribe familiens lande ("nej, min herre, jeg kunne aldrig finde på at angribe Sir Black. Det er jo ham med de søde døtre!") - men på den anden side skal man helst af med dem inden spillets slutning, da de ellers giver minuspoints.

Og så er der hele vassal-systemet, som er meget originalt: Riddere kan forsøge at underlægge sig andre riddere, og lykkes det vil den nye herre nærmest sidde som en parasit på sin vassal og nyde godt af hans bedrifter, uden at vassalen kan gøre noget ved det. Ikke at det som sådan nødvendigvis er et problem for vassalen, men i spiltermer er det selvfølgelig lidt træls at vide, at de points man får for at erhverve land også tilfalder ens herre.

Nå, den umiddelbare dom er at spillet virkede ok sjovt, dog uden at der specielt var noget der imponerede og gav en lyst til at spille det en masse gange. En 7/10 eller deromkring, vil jeg tro...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Du får dine DnDeeples på fredag, men hvis du har fortrudt spillet, kan jeg da godt overtage det.
Mikkel Basse
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Mikkel Basse »

Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.

6/10

2 spil 7 Wonders blev det også til, da vi nåede op på 6 mand. Vi spiller nu konsekvent med Leaders-udvidelsen, og det gør spiloplevelsen noget mere interessant. Selv om det fungerer godt til mange spillere når man har kort tid og lige hurtigt skal sætte nogle nye folk ind i et "filler-spil", lider det til tider lidt under, at du ikke kan gøre så meget for at stoppe en spiller på den anden side af bordet, der sidder op af to mindre kompetente spillere ud over at råbe "Hvad har I gang i?!", men det ville nok ikke skabe en spilstemning, jeg gad deltage i.

Ikke desto mindre et solidt spil, og efterhånden som nogen af gengangerne lærer kortene bedre at kende virker det også som om, spillet får en ekstra dimension - yderligere accentueret gennem Leaders.

8/10

Blev også til et enkelt 5-mands Eclipse. Vi burde dog nok lige have lavet en forventningsafstemning inden spillet, da 1 af 2 nye spillere nægtede at agere aggresivt mod en anden spiller med begrundelsen, at det ikke var den type spil, vedkommende brød sig om. Burde nok have stoppet spillet ved en udmelding, da resultat endte med at blive temmelig flat for alle. Formåede dog at få en større begejstring for selve det spilmekaniske i Eclipse, som jeg glæder mig til at prøve igen i fremtiden.

-/-

Derudover nåede jeg også sammen med en anden at introducere en ny spiller for Through the Ages. Bagefter opdagede jeg, at jeg havde introduceret det forkert, da vi lod First Player markøren gå på runde. Ikke desto mindre en god spiloplevelse, der dog løb lidt løbsk, da det skaber nogle underlige balanceproblemer at flytte Firstplayer markøren. På plussiden vandt den "nye" spiller, og alle fik blod på tanden til mere.

8/10

Mandag fik jeg gentage Through the Ages med de to samme spillere - denne gang med rigtige regler. Fantastisk spil! Tæt løb mellem alle, og ingen vidste hvem der ville vinde før allersidste runde. Endte desværre på andenpladsen, hvilket jeg i ren arrogance tilskriver Christians evne til at få 2 kolonier, der gav ham mere befolkning i første alder for 2 mand, 2 ture i træk (han bød først begge gange, og ingen var i stand til at byde mere end 3 militærmagt). Virkelig begejstret for spillet og glad for vi fik købt det ind til Avalon.

10/10

Mandag blev afsluttet med et 6-mands Twilight Imperium 3 (med begge udvidelser), hvor jeg spillede Clan of Saar. Tæt spil med en masse dygtige spillere, hvor alle var temmeligt aggressive fra tur 1, hvilket gav et spændende dynamisk spil. Jeg vandt uheldigvis på, at en anden havde misset en tie-breaker og endte spillet med Imperium Rex på et tidspunkt han ikke skulle have gjort - det var lidt sent, og nogle skulle på arbejde dagen efter, så det sker - men Yssaril spilleren følte sig nok en smule snydt, da han stod godt til at tage sejren i statusfasen. Lidt uheldig afslutning på et ellers godt spil, der sneg sig op på en 6-timer. Om ikke andet gav det mig blod på tanden til at spille igen med nogle dejlige mennesker (og kompetente spillere).

8/10

Så fik jeg så igen spillet Through the Ages med to venner her tirsdag aften. Endnu engang et super godt spil, hvor jeg dog igen endte på andenpladsen 6 point bag sejrsherren Sigurd, efter jeg havde ligget en 30-40 point bag de andre indtil vi nåede alder 3. Lidt præget af en træthed hos ihvertfald den ene spiller, der har haft et par 12-timers vagter de forgangne dage.

9/10

EDIT: Rettede Age of Wonders til 7 Wonders.
Last edited by Mikkel Basse on Wed Aug 15, 2012 3:11 pm, edited 1 time in total.
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Jeg fik i går prøvet det nye Milestones fra Pegasus. Spillet ser hyggeligt, og meget begynder-agtigt ud. Indtil man begynder at forklare regler. Puha, hvis du har en tendens til Analysis Paralysis, er Milestones et spil, der kan få det frem i dig. Det var dog en super fornøjelig oplevelse, jeg meget gerne gør igen. 8,5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mikkel Basse wrote:Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.
Det tror jeg ikke du skal forvente. Hvis ikke du kan lide grundmekanismen i Small World, kommer et variabelt bræt ikke til at ændre ret meget.

Forestil dig Risk med standard brættet, og så Risk med et variablet bræt. Ikke den store forskel vel.
2 spil Age of Wonders blev det også til, da vi nåede op på 6 mand. Vi spiller nu konsekvent med Leaders-udvidelsen, og det gør spiloplevelsen noget mere interessant. Selv om det fungerer godt til mange spillere når man har kort tid og lige hurtigt skal sætte nogle nye folk ind i et "filler-spil", lider det til tider lidt under, at du ikke kan gøre så meget for at stoppe en spiller på den anden side af bordet, der sidder op af to mindre kompetente spillere ud over at råbe "Hvad har I gang i?!", men det ville nok ikke skabe en spilstemning, jeg gad deltage i.

Ikke desto mindre et solidt spil, og efterhånden som nogen af gengangerne lærer kortene bedre at kende virker det også som om, spillet får en ekstra dimension - yderligere accentueret gennem Leaders.
Jeg tror det er 7 Wonders du taler om.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Larsine wrote:
Mikkel Basse wrote:Søndag blev det til et slag Small World, som nok ikke lige er et spil for mig - ihvertfald ikke medmindre jeg har indstillet mig på, at det er ren hyggestemning vi går efter. Small World virker lidt for meget som om spilmekaniken er nede på race-pick og så decline-tidspunkt. Resten af spillet virker lidt som om det spiller sig selv, hvilket i mine øjne gør, at spillet mangler noget dybde/levetid. Har ikke prøvet med Realms endnu - kan være det vil forbedre spiloplevelsen for mig.
Det tror jeg ikke du skal forvente. Hvis ikke du kan lide grundmekanismen i Small World, kommer et variabelt bræt ikke til at ændre ret meget.
Det er jeg enig i. Måske (men kun måske) ville den originale udgave (Vinci) bedre passe til din stil. I hvert fald kunne hærene holde lidt længere inden de gik i forfald.
Image
Mikkel Basse
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Mikkel Basse »

Larsine wrote:Jeg tror det er 7 Wonders du taler om.
Det har du helt ret i - var kommet til at skrive Through the Ages først (har åbenbart fået det på hjernen) og fik ikke rettet det til det rigtige.
Mik wrote:
Larsine wrote:
Det er jeg enig i. Måske (men kun måske) ville den originale udgave (Vinci) bedre passe til din stil. I hvert fald kunne hærene holde lidt længere inden de gik i forfald.
Det har I nok ret i. Kan være Vinci var et bud, ellers kan det være jeg bare skal ændre min indstilling, når jeg sætter mig ned med Smallworld og tage glæde i, at ens flyvende dværge bliver flået i småstykker af var-alfer.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Tirsdag spillede Jesper, Eivind og jeg vanen tro Carcassonne med udvidelse medens vi ventede på Martin.
Denne gang to vi to små udvidelser samtidig: Korncirkler og Tunneller. De er såmænd udmærkede, men ikke noget man behøver at spille igen. 6/10

Farmerama var aftenens hovedspil, og det viste sig at være bedre end dets rygte uden at være noget man absolut bør spille. Men det fungerer fint, og der lidt interaktion da man kan hente bonuspoint hvis vælger samme handling som en anden spiller og er dårligere placeret. Udmærket familiespil uden at være noget man behøver at spille igen. 7/10

Da der var tid tilovers tog vi et spil Infiltration. 8/10
og aftenen sluttede af med 2x Ave Caesar 10/10, så alt i alt en god aften.
Image
Post Reply