Lånespil

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Lånespil

Post by Sir William »

Ved ikke om det har været vendt før herinde eller andre steder.

Selve ideen er en model, hvor man kan låne spil af hinanden lidt ligesom på et bibliotek. Ødelægger man noget eller på anden måde forringer spillet markant, skal man erstatte det. Man sørger selvfølgelig for at passe på spillene som var det ens egne. Måske nogle af jer allerede gør det fordi I kender hinanden lidt mere end bare herindefra, men ikke alle har de muligheder :oops:

Ved også godt man kan tage til diverse Con´er for der at prøve spil, men det er jo så ikke i vante omgivelse med dem som man ellers spiller sammen med. For selv om man selv kan lide spillet, er det jo ikke ensbetydende med at ens spillevenner har det på samme måde.

Så ved at låne spil så kunne man jo afprøve spillene i vante omgivelser, finde ud af om det er et man vil spillere oftere og så købe spillet. Hvis det så ikke er et spil der falder i god jord eller som ikke vinder indpas i ens spilkreds, så kan man spare 500 - 600 kr. på noget som måske bare ville samle støv på ens hylde.

Ulempen kunne så blive, at der ikke blev sat så mange spil til salg herinde 8)

Ved selvfølgelig ikke om der er nogen der er meget for at låne deres spil ud, men synes selv at ovenstående ide kunne være super. Især fordi jeg har prøvet en del spil eller vil prøve en del spil, som jeg også gerne vil finde ud af om mine faste spilvenner også vil kunne fristes af. Men synes det kan blive dyrt at købe spil til 400+ kr. for kun at spille dem en gang eller slet ikke, fordi det så ikke fanger mine venners interesse.

Hvad synes I?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Lånespil

Post by Helle »

Jeg har lånt spil et par gange. Dels af min svoger, dels af to forskellige brugere her på forum, men det er kun nogle ganske få gange.

Jeg tror, at man skal være rimeligt enige om, hvad der er 'ordentlig omgang' med spil.
Problemet vil også for en del være transporten - det kan være lidt besværligt at skulle fragte spil rundt.

Men hvis man er nogle stykker, der bor i nærheden af hinanden kunne det såmænd sikkert godt lade sig gøre.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Tanken er fin, men jeg er skeptisk hvorvidt det vil kunne få luft under vingerne i virkeligheden.

Jeg har ikke noget imod at låne mine spil ud... når bare jeg føler mig sikker på, at det er til folk der vil behandle det ordentligt. Hvis det er folk jeg ikke rigtig kender, har jeg ikke den sikkerhed, og vil derfor nok undlade det. Folk man kender, er man mere tilbøjeligt til at lave denne venlige gestus overfor, mens det nok er de færreste der har lyst til at låne ud til højre og venstre... (Det er min personlige indstilling, og jeg kan tage fejl når jeg generaliserer)
Sidst spillet:
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Stony wrote:Tanken er fin, men jeg er skeptisk hvorvidt det vil kunne få luft under vingerne i virkeligheden.

Jeg har ikke noget imod at låne mine spil ud... når bare jeg føler mig sikker på, at det er til folk der vil behandle det ordentligt. Hvis det er folk jeg ikke rigtig kender, har jeg ikke den sikkerhed, og vil derfor nok undlade det. Folk man kender, er man mere tilbøjeligt til at lave denne venlige gestus overfor, mens det nok er de færreste der har lyst til at låne ud til højre og venstre... (Det er min personlige indstilling, og jeg kan tage fejl når jeg generaliserer)
Sådan tænker jeg også, derfor tænker jeg også, at man skal finde et par stykker, hvor man kan låne af hinanden.

Sidste år var der vist nogen, der talte om, at man kunne have et ludotek, hvor man kunne sætte sine spil, som man gerne ville låne ud ... men i praksis handlede det jo også om, hvor der var/er plads. Jeg kunne sagtens forestille mig, at vi kunne finde nogle spil til den slags, MEN det er næppe de spil, som der er den største interesse for at låne. Men da min mand generelt er på grænsen til hys med sine spil, så vil vi heller ikke låne hvad som helst ud til hvem som helst ...
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Har fuld forståelse for de problemer I fremhæver og selvfølgelig vil man altid være lidt skeptisk omkring dem man låner ud til især hvis man ikke kender dem.

Der er jo nok også nogle spil man bare ikke vil låne ud, men mon ikke folk for det meste vil passe på noget de låner ud.

Da et eventuelt lån gerne skal ske ved personligt møde, så kan man jo også sammen gennemgå standen ved lån og lave nogle aftaler om varighed og andre aftaler. Vi er trods alt voksne mennesker, så vi tager vel ansvar for vores egne handlinger.

Det kan selvfølgelig aldrig undgåes, at spil slides jo mere de bliver spillet. Så almen slidtage kan jo ikke undgåes, men decideret skødeløshed kan undgåes.

Som sagt bunder min ide i, at jeg synes det er træls at få købt en masse spil som man bare ikke kan overtale ens omgangskreds til at spille selv om jeg er overbevist om, at jeg synes det er et super spil. Derfor kan man jo introducere dem til et lånt spil og falder det i en god smag, så køber man det.

Som sagt var det også bare en ide.

Der findes faktisk noget sådan i Hillerød - Legeteket - hvor børn kan låne lejetøj, bøger og spil i en given periode efter samme regler som med bøger. Det fungerer efter sigende godt.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Sir William wrote:Har fuld forståelse for de problemer I fremhæver og selvfølgelig vil man altid være lidt skeptisk omkring dem man låner ud til især hvis man ikke kender dem.

Der er jo nok også nogle spil man bare ikke vil låne ud, men mon ikke folk for det meste vil passe på noget de låner ud.

Da et eventuelt lån gerne skal ske ved personligt møde, så kan man jo også sammen gennemgå standen ved lån og lave nogle aftaler om varighed og andre aftaler. Vi er trods alt voksne mennesker, så vi tager vel ansvar for vores egne handlinger.

Det kan selvfølgelig aldrig undgåes, at spil slides jo mere de bliver spillet. Så almen slidtage kan jo ikke undgåes, men decideret skødeløshed kan undgåes.

Som sagt bunder min ide i, at jeg synes det er træls at få købt en masse spil som man bare ikke kan overtale ens omgangskreds til at spille selv om jeg er overbevist om, at jeg synes det er et super spil. Derfor kan man jo introducere dem til et lånt spil og falder det i en god smag, så køber man det.

Som sagt var det også bare en ide.

Der findes faktisk noget sådan i Hillerød - Legeteket - hvor børn kan låne lejetøj, bøger og spil i en given periode efter samme regler som med bøger. Det fungerer efter sigende godt.

Jeg tror i virkeligheden, at de ville fungere bedre, hvis spillene var ejet af nogen, og så kunne man leje dem i en periode.

Vi kan sætte Tobias til at udleje brætspil. Så betalte man eksempelvis 25,- (afhængigt af, hvad det er - men oplagt er 10 pct. af prisen) for at leje et spil i en vis periode. Måske 14-30 dage? Et spil skal så lejes ud 10 gange og køber man spillet får man selvfølgelig lejegebyret returneret. Det var oplagt at gøre med de mest populære spil. Man betaler så depositum, der svarer til spillets pris ...
vaks
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by vaks »

I vinters besøgte jeg et par gange et spilbibliotek i Berlin. http://www.spielwiese-berlin.de/blog/en ... pielwiese/
Der kan man for 3 euro sidde og spille hele dagen, eller leje spil med hjem for 3 euro per spil per dag.
Det er et virkelig fint sted, og det ville være godt med noget lignende i Danmark. Men det er nok lettere at få sådan noget til at løbe rundt i Berlin. Der var i hvert fald ofte ret fyldt med kunder.

Image
Sidst spillet:
Image
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy

Post by larkin »

vaks wrote:I vinters besøgte jeg et par gange et spilbibliotek i Berlin.
Der kan man for 3 euro sidde og spille hele dagen, eller leje spil med hjem for 3 euro per spil per dag.
Det er et virkelig fint sted, og det ville være godt med noget lignende i Danmark. Men det er nok lettere at få sådan noget til at løbe rundt i Berlin. Der var i hvert fald ofte ret fyldt med kunder.

Image
ahhh spielwiese i kopernikusstrasse - jeg har boet lige rundt om hjørnet - desværre før cafeen åbnede. Har dog siden været tilbage og besøgt dem flere gange og det er et superfedt og hyggeligt koncept. Men som sagt tror jeg desværre heller ikke, at det kunne lade sig gøre ligefrem at åbne en fysisk butik/cafe i Danmark, hvor lokalelejen er så væsentlig meget højere end i Berlin.

Som Helle er inde på ville det sikkert fungere meget bedre, hvis en ildsjæl eller to oprettede en udlåns-/lejeordning, måske i ledtog med en butik eller en brætspilsklub eller lignende. Når spillene så begyndte at blive upopulære kunne man sælge ud af dem til brugtspilspriser. Mon ikke det kunne fungere - det kræver blot noget opbevaringsplads og nogle, der gider at administrere.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Paris har også haft en spillecafé, men eftersom jeg ikke har været i Paris de sidste 10 år, så ved jeg ikke om den eksisterer mere.

Men ellers ved jeg IT-biblioteket på KUA har en hel del spil.
Blandt andet har jeg set Agricola, Puerto Rico, Small World osv.
Hvorfor de har dem, og hvordan man låner dem ved jeg dog ikke.
Jeg kan ikke finde dem i databasen, men har dog stået med dem i hånden inden de blev opstillet på hylder. Så de burde vel kunne lånes Eller måske er de kun til brug på stedet, men det er vel også fint nok?
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

For at vende tilbage til det originale indlæg, og med det faktum i mente, at der nok ikke kommer en decideret udlejningsordning op at stå lige med det første:
Jeg synes, at det er en fremragende idé. Ganske enkelt. Som Sir William skriver, er vi jo forhåbentlig alle voksne, ansvarlige mennesker. Og man kan jo aftale lidt om hvor hysterisk/påpasselig man er med sine spil, inden man låner dem ud.

Jeg kan også bedre lide den model end at skulle betale 25-30 kr. om dagen for at leje et spil, hvor jeg så enten skal forpligtige mig til at spille det flere gange end jeg egentlig har lyst til to-tre dage i træk, eller kigge ærgerligt på det hver aften, hvor taxameteret tæller og hvor jeg ikke får det prøvet.

En del spil har man måske ikke brug for at prøve mere end fire-fem gange, før man synes, at man har prøvet det nok. Hvis man har købt det, kan man selvfølgelig prøve at sælge det videre, men det er jo en lidt dyr løsning, når der nu er så meget, man gerne vil prøve.

Men vi kan jo evt. prøve at lave en dedikeret tråd og se, om der er nogen, der er med på spøgen?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Du har ret, der er nok ikke den mulighed lige nu, men helt ærligt, så synes jeg ikke, at 25,- er meget, hvis du kan låne et spil i 14-30 dage. Men det er klart, du skal jo kun låne det, som du har lyst og mulighed for at spille. Hvis det var knyttet til en butik, så fik man pengene i leje refunderet ved køb af spillet, og derved har du i virkeligheden mulighed for at spare en masse penge på spil, som du kun spiller en gang og ikke bryder dig om.

Angående at være voksne mennesker, så har jeg flere gange oplevet, at folk på trods af, at man direkte siger, at man ikke skal spise andet end 'ufedtet slik' (som Andrea kalder det) til, fordi der er håndkort, der ikke er i sleeves og helst ikke skal fedtes til ... alligevel har gjort det - SELVOM man selv sidder med. Så jeg nærer ikke de store forhåbninger til, at man nødvendigvis er enige eller, at det man siger overholdes ... heller ikke når spillene er ude af ens hænder. For dem man låner til, skal spille med nogle andre, som måske har helt helt andre ideer om, hvad spilhygge er...

Det mest logiske for mig ville være, hvis man evt, oprettede en tråd (under forum x), når man ville låne et spil. Jeg vil gerne låne Puerto Rico, er der nogen, der vil låne mig det? Det ville betyde, at man kunne ønske noget specifikt. Jeg kunne sagtens finde på at låne et konkret spil ud, til en konkret spiller, men at smide hele samlingen ind i en pulje, det kunne næppe komme på tale her.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Helle wrote:men helt ærligt, så synes jeg ikke, at 25,- er meget, hvis du kan låne et spil i 14-30 dage.
Jeg tog udgangspunkt i det omtalte sted i Berlin, hvor det kostede 3 Euro om dagen. Det kan jo hurtigt løbe op. Hvis det var for 14 dage, så var det jo ikke noget problem.

Jeg har flere gange haft mine spil lånt ud, og hvis der er nogen, der har spist fedtet mad undervejs, har det i alt fald ikke kunnet ses.
Helle wrote:Det mest logiske for mig ville være, hvis man evt, oprettede en tråd (under forum x), når man ville låne et spil. Jeg vil gerne låne Puerto Rico, er der nogen, der vil låne mig det? Det ville betyde, at man kunne ønske noget specifikt. Jeg kunne sagtens finde på at låne et konkret spil ud, til en konkret spiller, men at smide hele samlingen ind i en pulje, det kunne næppe komme på tale her.
Man kunne jo også prøve det den anden vej rundt. Stille fem spil til rådighed og så blive tilbudt at låne et eller andet den anden vej. Ellers er der en pænt stor risiko for at blive mødt med larmende tavshed, når der ikke lige er nogen, der vil låne et eller andet mindre udbredt spil ud.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Gunness wrote: Man kunne jo også prøve det den anden vej rundt. Stille fem spil til rådighed og så blive tilbudt at låne et eller andet den anden vej.
Ja, det er klart, det kunne man godt, men jeg tror, at det ville afholde nogen fra at deltage, fordi de ikke kender dem, de skal låne til. Dertil kommer den geografiske faktor. Hvis jeg stiller 5 spil til rådighed, som en fra Jylland er interesseret i at låne, men ingen Københavnere er interesseret i, må jeg så ikke låne?

Men spørgsmålet er selvfølgelig, om det er fordi man gerne vil have prøvet nogle bestemte spil (hvilket det ville være, hvis jeg skulle deltage), hvor man så er afhængigt af, at nogen tilbyder det, hvis der lige som laves en pulje, eller om fokus er på, at man 'bare' gerne ville have prøvet nogle flere spil, og at det havde mindre betydning, hvilke det var.

Men nu er det jo Sir William, der har sat det i gang, så der er jo en mulighed for, at han sætter det i gang, som han tror på. :D
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Det er en meget sympatisk tanke at lave en eller anden form for bibliotek. Jeg har selv tidligere forsøgt at pusle med tanken, men er aldrig kommet videre med ideen. Rigtig mange af mine spil ville jeg aldrig drømme om at udlåne - men det betyder jo ikke, at man kan lave en konstruktion, der kan fungere. Skal det komme til at fungere, tror jeg, at man er nødt til at have én, der vil administrere det og som også kan have spillene stående. Alternativt kan man selvfølgelig have spillene fordelt blandt medlemmerne og så have en database med spillenes lokation. Det tror jeg dog bliver noget rod; det stiller store krav til opdatering og endvidere vil det være lidt ærgerligt at ville låne tre spil, der befinder sig på tre forskellige lokationer. Skal PostDanmark blandes ind i foretagenet bliver der dels nogle relativt store udgifter og dels en del arbejde med at pakke og sende spil. Alt i alt syntes jeg, at det taler for at samle spillene et sted.

Så er der spørgsmålet om hvilke spil der skal indgå i samlingen. Jeg kunne nok godt finde en flyttekasse med spil, jeg gerne lagde ind - men det ville givetvis ikke være de spil, der var størst rift om. Og slet ikke blandt dem, der alligevel har prøvet det meste. Så kunne man naturligvis lave en kontingentordning, hvor kontingentet gik til anskaffelse af nye spil. Dermed fik man også et bibliotek bestående af de spil, der er interesse for og dem man godt kunne tænke sig, at folk fik prøvet.

Men hvem forestiller man sig egentlig, der skulle benytte ordningen? Jeg kan sagtens se mig selv bakke op omkring projektet - om jeg ville benytte mig af det er mere tvivlsomt. Vi har en fast ugentlig spilaften, hvor et par af os i store træk køber det, vi godt kunne tænke os. Så mine behov på denne front bliver i det store og hele dækket. I forvejen er vi ikke så mange aktive brugere her på forum, og hvis det kun er en ganske lille del er det nok vanskeligt at få opbygget et interessant bibliotek.

Kort sagt: Jeg syntes det er en rigtig god tanke, det er værd at gøre en indsats for at få til at fungere - men jeg ser også problemer i den, så der skal nok være en eller et par ildsjæle, der er klar på at gøre en målrettet indsats for at få det til at fungere.
frouvne, administrator

Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Hvad synes I om denne model?

Regler for udlån
1. Man skriver her i tråden hvilken spil man gerne vil låne/prøve
2. Den som har dette spil og som gerne vil låne spillet ud, tager kontakt til spørger gennem en PM (Dette for at bibeholde et overblik over efterspørgsler)
3. Låner og udlåner aftaler selv efter hvilken retningslinier man vil låne efter herunder varighed af lån og evt. betaling m.m.

Som sagt reglerne er gjort ganske simple, da jeg synes at det modellen vil blive for ufleksibel hvis jeg forsøger at sætter regler for hvordan I eventuelt skal låne jeres spil ud.

Derfor det bliver en aftale mellem låner og udlåner om hvor længe spillene skal lånes, om det skal koste noget, om det skal leveres via PostDanmark eller om man skal mødes. Det er selvfølgelig også udlåners ret, at sætter regler for hvordan spillet skal behandles.
Post Reply