Jeg kan godt lide Goa. Jeg har spillet det mange gange, og selvom de sidste par gange var mindre sjove end de forgående, har alle spil været gode.
Jeg er dog enig med Allan i, at et spil som Puerto Rico er langt mere elegant, og jeg synes faktisk at Goa eksemplificerer meget godt nogle af de ting, jeg generelt
ikke kan lide ved Rüdiger Dorns spil:
Dels er der tema. Hvad enten det er Goa eller Louis XIV, er temaet bare tyndt og anstrengt. Og det til trods for de mange tematiske muligheder der er i hans spil, og komponenternes lækre udformning. Alligevel sidder man tilbage med en "hvad faen har det her med Solkongens hof at gøre??" fornemmelse.
Så er der de mange komponenttyper med hver deres mekanisme. Det er næsten som om Dorn har svært ved at begrænse sig når han designer: Skal der en form for penge/ressourcer med i spillet? Check. MANGE SLAGS (dubloner, kolonister, skibe, varer). Tiles? Check. 30 SLAGS! (eller deromkring). Et deck med et hav af forskellige specielle kort! Auktioner! Individuelle actions! 6-7 måder at score victory points på!
Goa er for mig også nærmest en slags "poster boy" for de procedurale spil: Hvis jeg først vinder X i auktionen, kan jeg lave A, hvilket giver mig en Y, som jeg kan bruge på en B. Og det giver mig en Z, som hvis jeg bruger med den W jeg havde i forvejen giver mig en V. Den slags... Og for mig kan det godt blive for meget af det gode, for meget af det er bare individuelt mimmer som de enkelte spillere sidder i hver deres silo og udtænker. Sammenlign med Puerto Rico, hvor hver enkelte spiller
hele tiden skal være fremme i skoene for at reagere på hvad de andre gør.
Og så har jeg et enkelt helt specifikt problem med reglerne til Goa: Med alt det mimmer, aktionstælleri og tænken fremad der karakteriserer spillet, hvorfor pokker skal det så være så fuldstændigt tilfældigt om det lykkes en at kolonisere?! Trøstepræmien hvis det mislykkes er ikke noget særligt værd, og det kræver kun
et par forfejlede koloniseringsforsøg som-kun-kunne-fejle-hvis-man-trak-to-ettere før man reelt er helt
ude af spillet! Det er mildest talt ikke tilfredsstillende.
Men som sagt - tro det eller ej - er der faktisk meget godt ved Goa, og jeg kan jo godt lide
lidt mimmer i mine spil.
