Fra Settlers til ?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg

Fra Settlers til ?

Post by Delling »

Hejsa alle,

Nu hvor juledagene er i fuld gang har vi fået spillet Settlers rigtigt meget. Troede ikke rigtigt det var noget for mig, pga elementet med at handle med hinanden. Troede ikke rigtigt det ville fungere, men det gør det. Så nu er vi i hvert fald et godt skridt på vejen væk fra Risk. Overvejer at købe Seafarer udvidelsen, men kunne godt tænke mig et andet spil også.

El Grande har jeg tænkt meget over, har læst en del gode anmeldelser, men jeg har ikke set nogle af jer nævne spillet her. Er det fordi det er gammelt, eller ikke så godt?

Ellers kunne jeg godt tænke mig et par anbefaldinger til et par spil som godt må være en smule mere kompleks end Settlers, men det er meget vigtigt at der stadig er en masse interaktion imellem spillerne - det er det der gør brætspil sjovt. Der skal også helst være flere måder at vinde på, sådan at hvert spil ikke bliver det samme. Endgame delen må ikke være hvor man altid bare sidder og venter på at én for nok mænd, ressourcer eller lignede. Terninger må gerne være der, så der stadig er held med i det, dem jeg spiller med er ikke sindsygt taktisk tænkende, så elementet held må gerne være tilstede.

Må hellere stoppe nu, men håber I kan komme med nogle gode forslag, så vores brætspilsverden kan åbne sig endnu mere :)

Og glædelig jul forresten :wink:

Henrik
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

El Grande, lkøb det!! Det er godt! Fortsættelse følger - klokken er mange.
Last edited by Danny on Thu Dec 28, 2006 1:22 pm, edited 1 time in total.
Danny Rasmussen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

I forhold til El Grande kan det kun få mine varmeste anbefalinger. Det er det spil, jeg har givet det næsthøjeste rating på BGG og den føler jeg holder den dag i dag!

Det er altid vanskeligt at komme med anbefalinger. Jeg bemærker mig med glæde, at du er opmærksom på, at held-elementet faktisk kan være meget betydningsfuldt for en god spiloplevelse - og det mener jeg, at man specielt i de introducerende faser skal være meget opmærksom på. Hvis I tidligere har nydt et spil som Risk og nu er klar til at gå skridtene videre, syntes jeg, at du skal undersøge om et spil som Shogun, der er en revideret gen-udgivelse af Wallenstein, kunne være noget for jer. Der er stadig et element af held men med terning-tårnet bliver der i løbet af spillet kompenseret for, hvis du tidligere i spillet har været uheldig i kampe.

Et andet oplagt bud er naturligvis at kigge på et spil som Puerto Rico. Det er meget let at gå til og for mig at se en logisk vej at fortsætte sin vej ind i brætspils-verdenen.

Hvor El Grande er en af mine personlige favoritter gør det samme sig ikke gældende for hverken Shogun eller Puerto Rico. Men såvel Wallenstein, som jeg har mine erfaringer med og Puerto Rico er to solide spil, jeg ser som en god introduktion til den type af spil, I er ved at bevæge jer over i.

God fornøjelse! :D
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

El Grande er et super spil. Lidt mere "tørt" end Settlers, dog. Ellers vil jeg foreslå:

- Euphrat & Tigris

- Britannia (genremæssigt et lille skridt tilbage i retning af Risk, men et langt bedre spil end dette)

- War of the Ring (hvis I kan lide LOTR)

- Blue Moon City

- Elasund: The First City of Catan (Catan-verdenen, men et helt andet spil. Terninger!)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg må så også hellere lige føje mine 25 øre til de andres. :)

Jeg kan tilslutte mig de fleste foreslåede spil, men du skal nok holde dig i baghovedet hvor mange spillere I sædvanligvis er, og hvor mange i potentielt kan være, når I sidder og spiller. Hvis I sædvanligvis er fem spillere, vil spil som Brittania, Euphrat & Tigris, War of the Ring m.fl. automatisk blive fanget i offside-fælden.

Det bedste er altid selv at prøve spillet, men det er desværre ikke altid muligt.

Derfor vil jeg give et par generelle råd:

- Læg dig fast på hvor mange/få spillere dine kommende spil skal understøtte.

- Find ud af hvilke spilmæssige mekanismer der tiltaler dig. Ud fra dit indlæg, kan jeg forstå at du nyder en høj grad af spiller interaktion. Så måske du skal kigge efter spil med "trading" og "auction". Andre der kan komme med flere forslag?

- Når det er gjort, så kig på Boardgamegeek, og kig iblandt de 50-100 højst ratede spil. Der er MANGE rigtig gode spil imellem. Der er også mange meget FORSKELLIGE spil imellem, og nogle af dem vil givetvis ikke være din kop te. Find dem af dem der matcher dine ovenstående kriterier.

- Find ud af om der er nogen af dem der stadig er tilgængelige i (online-)butikkerne.

- Køb et eller to, og rigtig god fornøjelse. :)

Hvis du går ind og kigger på game mechanics, og vælger "trading", er der umiddelbart tre kandidater. Settlers of Catan er det højst ratede spil med den mekanisme, men det kender du jo i forvejen. :D
De næste er Traders of Genoa, Bohnanza og Chinatown.
Bohnanza er et pænt ratet spil, som ikke er min kop te, men ratingen viser tydeligt at der er mange der ikke er enig med mig. Og det er i hvert fald til at få fat i, og også for en overkommelig penge. Traders of Genoa og Chinatown er nok lidt mere omstændige at få fat i, men det kan da lade sig gøre.
Søger du så på "auction" får du et væld af spil der har fået en høj rating. Deriblandt en masse Knizia spil, som kan få mange fans til at klappe i deres små hænder over. De har som regel nogle fælles træk. De rummer auktioner og er som regel barberet ned til det mest nødvendige. Knizia virker ofte som om han går efter mottoet: Perfektion er ikke når du ikke kan tilføje mere. Det er når der ikke er mere du kan tage væk.
Men der er også mange andre ikke-knizia spil på listen:
http://boardgamegeek.com/browser.php?it ... ortby=rank
Princes of Florence ligger som nummer tre på listen, men der skal man måske med det samme smide en kommentar om at en del kritiske røster beskylder spillet for at snerpe hen ad at være "multiplayer solitaire", hvor hver spiller sidder i sin egen lille verden. Jeg er ikke helt enig, men spiller-interaktionen ER begrænset til at du kan byde over de andre i auktionerne.

Jeg håber du finder noget spændende.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jeg er meget enig i Stonys angrebsmåde! Det er den analytiske vej at gå, hvis man ikke lige har muligheden for at få prøvet en masse spil. Man kan komme ud for ubehagelige overraskelse, men ved at finde potentielt mulige spil via deres mekanismer og så f.eks. efterfølgende at læse nogle anmeldelser skulle du kunne være heldig. At der så kan være et Bohnanza imellem er den risiko, man må løbe. Det er klart, at man ad den vej primært finder frem til de spil, som mange kan lide og ikke nødvendigvis perlerne... men dem har I formentlig god tid til at finde, hvis I bliver i hobbyen. At et spil kan lides af mange er én kvalitet ved dem og den skal ikke undervurderes - specielt ikke i den indledende fase. Efterhånden som man får lidt bedre fornemmelser for, hvad man kan og absolut ikke kan lide, kan man søge ud i de lidt mere omdiskuterede titler...

I forhold til Princes of Florence er det igen et af mine yndlingsspil - et spil der ligesom El Grande er designet af Wolfgang Kramer. At spillet nedladende omtales som multiplayer solitaire har jeg altid fundet lidt fjollet, da auktionsdelen for mig er helt central i spillet... og hvordan kan man påstå, at et auktionsspil spilles solitaire?! Men man sidder da meget og koncentrerer sig om sin egen lille by... det er for mig ikke et minus, men der er jo forskel på folks smag.

Vil I være lidt mere modige, syntes jeg, at I skal undersøge om et spil som La Città kunne være noget for jer. Selvom man ikke er i direkte krig er det alligevel i bund og grund det, der sker, når man forsøger at afskærme de andres muligheder for at udvide deres byer og i øvrigt forsøger at tiltrække deres borgere. En meget interessant titel, som jeg aldrig er blevet helt klar over, om jeg syntes er et godt spil eller et rigtig godt spil...
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Jesper Amstrup »

Frouvne wrote:Vil I være lidt mere modige, syntes jeg, at I skal undersøge om et spil som La Città kunne være noget for jer.
Jamen, hov..... Det har jeg jo billigt til salg - sammen med en masse andre rare sager ;)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jesper Amstrup wrote:
Frouvne wrote:Vil I være lidt mere modige, syntes jeg, at I skal undersøge om et spil som La Città kunne være noget for jer.
Jamen, hov..... Det har jeg jo billigt til salg - sammen med en masse andre rare sager ;)
Det er det da i hvert tilfælde...

viewtopic.php?t=691

Og så er der endda en af vores brugere, der har været så venlig at skrive en dansk beskrivelse af spillet:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/La%20Citta.htm
frouvne, administrator

Image
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Tilbage til El Grande. El Grande er et flot spil. Og det er et godt spil. Det er ikke for svært at lære - okay det er ikke lige så simpelt som Settlers, men det er altså kun et trin over Settlers hvad angår kompleksitet synes jeg. Det er sjovt at kæmpe om at kontrollere områder i Spanien, og så er der ikke noget med kamp og krig selvom er ude efter hinanden i stor stil. Spillet bliver dejligt nemt, fordi man ikke skal kaste rundt med terninger. Man vinder ikke nødvendigvis ved at have flest brikker på brættet eller ved at have brikker i flest områder. Næ der kære små brikker skal fordeles på den helt rigtige måde i forhold til modstandernes, og det er det, der gør El Grande så vildt. Og kommer man bagud eller foran efter første pointrunde, så er man bestemt ikke sikker i sadlen eller håbløst bagud - meget kan ske og det gør det som regel også. Brikkerne skal placeres med omhu, og man skal også gerne skubbe lidt rundt på de andres brikker, sådan at de får mindst muligt ud af dem. Der er meget lusk og nedrighed med i El Grande, og det bliver især sjovt, når man laver hemmelige beslutninger, hvor man bluffer og psyker hinanden i stor stil. Når alt det er sagt, så må tilstå ting: "der er kun en ting jeg fortryder i mit liv, og det er at jeg ikke har Decennial-versionen med udvidelserne"
Danny Rasmussen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Zelotypia wrote:[...] "der er kun en ting jeg fortryder i mit liv, og det er at jeg ikke har Decennial-versionen med udvidelserne"
Det kan du da heldigvis nå at gøre noget ved! :wink: Og er det det eneste du fortryder, så er du vist på en meget god kurs igennem livet!

En af de detaljer jeg holder meget af i El Grande er, at en af nøglerne til sejr går gennem at have mange andenpladser... Bevares det er da rart at have majoritet i den provins, hvor Kongen er placeret... og det gør da heller ikke noget, hvis det er min hjem-provins. Men jeg er af den faste overbevisning, at andenpladserne er vejen til sejr! 8)
frouvne, administrator

Image
Post Reply