GermanGames Logo
margen b1 b2 b3
margen (1K) b4 b5 b6
margen (1K) b7 b8 b9


Deduktionsspil



I det følgende er fremdraget en række deduktionsspil med hovedvægten lagt på detektiv-genren.

Cluedo
Cluedo (4K) Cluedo er om noget det klassiske detektiv-spil. Mellem tre og seks spillere deltager og bevæger sig rundt i en stor villa, hvor der er blevet begået et mord. Spillerne skal forsøge at finde ud af: hvem morderen er, hvad mordvåbnet er og hvor mordet er begået. Alle spillere får udleveret et antal kort, hvorpå der er billeder af henholdsvis karakterer, potentielle mordvåben og lokaler. Et kort i hver kategori (karakter, våben og lokale) er hemmeligt for alle blevet lagt til side og symboliserer den kombination, der skal "opklares".


Spillerne rykker fra rum til rum og kan i deres tur anklage en karakter for at have begået mordet med et bestemt våben i det lokale, han selv befinder sig i. Spilleren til venstre for den spiller, der er fremkommet med anklagen skal vise et af kortene med de karakteristika, der indgik i anklagen, hvis han er i besiddelse af det. Formålet med spillet er at være den første, der får afdækket hvilke kort modspillerne har og dermed har fundet frem til hvilken kombination af kort, der hemmeligt blev lagt til side.

Sleuth
Sleuth (15K) Sleuth er et klassisk deduktionsspil designet i 1967 af Sid Sackson, der i 2004 er blevet genudgivet. Blandt spillerne fordeles kort med henholdsvis 1, 2 eller 3 ædelstene, der kan være enten diamanter, perler eller opaler. Hvert kort har endvidere en baggrundsfarve, der enten er blå, rød, gul eller grøn. Der findes kun ét kort af hver kombination af de tre parametre (antal, type af ædelsten og baggrundsfarve). Inden kortene fordeles, er ét kort blevet lagt hemmeligt til side og formålet med spillet er at fastslå hvilket kort det er.

Spillerne trækker på skift fire såkaldte "Search Cards", der giver mulighed for i ens tur at kunne stille spørgsmål til en anden spiller efter eget valg. Undersøgelseskortene fås i to varianter. Er der kun én kategori repræsenteret på (en farve, en type ædelsten eller et antal) må man spørge en af de øvrige spillere om f.eks.: Hvor mange røde kort han har. På den type spørgsmål svarer han et antal. Den anden type undersøgelseskort indeholder to af disse parametre og man kan da f.eks. spørge: Hvor mange par af opaler har du? Da skal den adspurgte svare, hvor mange han har, så alle kan høre det og vise disse kort til spørgeren.

Man kan på et hvilket som helst tidspunkt fremkomme med sit gæt på, hvilket kort der er blevet gemt væk. Gættet afgives skriftligt, så de øvrige spillere kan fortsætte, hvis svaret er forkert. Første mand, der gætter det gemte kort, har vundet.

Code 777
Code 777 (20K) Et spil hvor ens evne for logisk deduktion virkelig sættes på prøve. Hver spiller har en holder, hvor tre brikker placeres, så kun hans modspillere kan se dem! På hver brik er der et tal fra 1 til 7 i én af syv farver.

Alle spillere sidder placeret, så de kan se alle de øvrige spilleres brikker men altså ikke sine egne. I sin tur trækker man et spørgsmålskort med en tekst såsom:

"Do you see more threes or Pink sixes?"

Dette kort skal den spiller, der har trukket det selv besvare.

Når man har gættet sin egen kombination af brikker, må man gætte på den. Gætter man forkert, får man tre nye brikker. Gætter man rigtigt, har man vundet.

Spillet har i mange år været udsolgt fra forlaget. Regler samt oversigt over samtlige brikker og spørgsmål kan findes på Boardgamegeek. Spillet blev udviklet af Alex Randolph, der dog valgte at lade det udgive i Robert Abbott's navn, for at kreditere denne for hans inspiration til Code 777.

Mystery of the Abbey
Mystery of the Abbey (20K) Et brætspil med en sjældent set velvirkende tematisering. Mystery of the Abbey er som taget direkte ud af Umberto Ecos roman: 'I rosens navn'. Munken Adelmo er blevet myrdet i et fransk middelalderkloster. Spillerne har til opgave at finde ud af, hvem der begik mordet ved at bevæge sig rundt i klostret og udspørge hinanden.

Mystery of the Abbey bygger tydeligt ovenpå ideen fra Cluedo men er væsentlig mere kaotisk, da man i forbindelse med afholdelse af messe lader nogle af sine kort vandre til personen ved siden af. I Mystery of the Abbey formulerer man selv sine spørgsmål og med en smule spidsfindighed kan man sørge for, at man selv er den eneste, der får information ud af svaret. Det kan f.eks. ske ved at stille spørgsmål som: "Hvor mange munke fra den orden jeg netop gav dig et kort, har du på hånden?" I Mystery of the Abbey har man muligheden for at henholde sig til sit tavshedsløfte og dermed sige, at der er nogle spørgsmål, man ikke vil svare på. Har man selv stillet et spørgsmål, har den adspurgte dog krav på at få svar på et mod-spørgsmål.

Sherlock Holmes Consulting Detective
Consulting Detective (29K) Denne Spiel des Jahres vinder fra 1985 inkluderer i alt ti sager, der alle indledes på samme vis som en traditionel Sherlock Holmes historie. Spillerne har et kort over London til deres rådighed og et eksemplar af The Times, der indeholder forskellige historier, hvoraf nogle giver spor til sagens opklaring. Endelig er der et opslagsværk med personer, der danner baggrund for, at man kan komme rundt og interviewe folk, der kan sidde inde med oplysninger, der er relevante for opklaringen af den igangværende sag.

Spillet kan spilles kooperativt, alle-mod-alle eller for den sags skyld individuelt. Der er ikke tale om et brætspil i den forstand, at der ikke er nogen terning og man ikke rykker på kortet. Til gengæld testes ens deduktive færdigheder. Formålet med spillet er at løse det mysterium, man er blevet præsenteret for efter at have modtaget færrest mulige spor.

Der forefindes fire udvidelser:
Adventures by Gaslight Expansion
Mansion Murders Expansion
Queen's Park Affair Expansion
West End Adventures Expansion

margen (1K) margen (1K) Spilbeskrivelser:

Pyramidos
Pyramidos

Royal Turf
Royal Turf

Santiago
Santiago

Bucket King
The Bucket King

Hive
Hive

Ticket to Ride
Ticket to Ride
margen (1K)

Kontakt: Kontakt@GermanGames.dk eller Tlf. 39 301 301 - Cvr.nr.: 27 85 28 74